FILMSKI SHAKESPEARE

KENJI MIZOGUCHI Trinaest filmova jednog od najvećih japanskih redatelja svih vremena u kinu Tuškanac

ZAGREB - U sklopu programa "Portreti: Japanski klasični film Kenjija Mizoguchija", zagrebačko kino Tuškanac prikazuje od 16. do 22. siječnja trinaest filmova jednog od najvećih japanskih redatelja svih vremena, kojega nazivaju i 'filmskim Shakespeareom'.

Na prvoj hrvatskoj Mizoguchijevoj retrospektivi u tom kinu prikazat će se filmovi nastali od 1936. do 1956. godine, iz razdoblja u kojemu je, podsjećaju iz "Tuškanca", redatelj realizirao nekoliko formalno gotovo besprijekornih djela u žanru gendai-geki, (melo)dramama suvremene tematike, te zaredao niz velikih nagrada na filmskom festivalu u Veneciji.

Tematski ti se uratci većinom bave sudbinom i položajem žena u Japanu, često gejša i prostitutki koje se žrtvuju i pate zbog sebičnih muškaraca, dok je stilski riječ o "vizualno lapidarnim i likovno rafiniranim ostvarenjima koja se odlikuju vrhunskom ekonomičnošću režije lišene gotovo svih suvišnih elemenata".

Prema ocjenama filmskih kritičara, u tih je dvadeset godina Mizoguchi stvorio tematski i stilski dosljedan opus kojemu u Japanu konkuriraju jedino velikani klasičnog japanskog filma Akira Kurosawa i Yasujiro Ozu.

Retrospektiva u kinu Tuškanac počinje filmom "Intendant Sansho" (1954), nagrađenim Srebrnim lavom u Veneciji, koji se temelji na narodnoj priči. "Film oslikava dehumaniziranost feudalnog razdoblja, te istodobno funkcionira kao meditacija o tragičnoj sudbini pojedinca uhvaćenog u žrvanj više sile i samovolje drugih", najavljeno je.

Uvodnu riječ uoči prve projekcije imat će filmski kritičar Živorad Tomić.

Dan kasnije slijedi autorov posljednji film prije smrti, egzistencijalna drama "Ulica srama" (1956), te "Priča posljednje krizanteme" (1939), jedno od najuspjelijih i najvažnijih ostvarenja japanske kinematografije uopće, koje daje pogled na položaj žene u Japanu 19. stoljeća.

Petak donosi proslavljenu "Legendu o Ugetsuu" (1953), jedan od najljepših i najosebujnijih filmova ikada snimljenih nagrađen Srebrnim lavom u Veneciji, te remek-djelo "Život O'Haru, galantne žene" (1952), također nagrađen Srebrnim lavom u Veneciji, u kojem mu je ponovno u fokusu položaj žena u društvu.

U subotu je na rasporedu tragična ljubavna priča "Legenda o raspetim ljubavnicima" (1954) i "Gospođica Oyu" (1951), romantična (melo)drama o neobičnom ljubavnom trokutu, dok se u nedjelju prikazuje "Pet žena oko Utamara" (1945), jedan od rijetkih jidai-geki filmova, filmova povijesne tematike, te "Sestre iz Giona" (1936), koji se smatra najboljim japanskim prijeratnim filmom uopće.

Filmski ponedjeljak otvorit će angažirana i provokativna drama "Glazbenici iz Giona" (1953), još jedna redateljeva posveta stoicizmu i hrabrosti represiji izloženih žena u njegovoj domovini, te stilizirana povijesna drama "Princeza Yang Kwei-Fei" (1955), njegov prvi film u boji, u kojem se još jednom potvrdio kao majstor oniričkog filma.

U utorak je na programu "Žena o kojoj se priča" (1954), o udovici koja vodi uspješnu kuću s gejšama, dok retrospektiva iste večeri završava filmom "Elegija iz Osake" (1936), prvim u nizu velikih Mizoguchijevih filmova kojim je redatelj započeo dugu i plodnu suradnju sa scenaristom Yoshikatom Yodom.

Iz "Tuškanca" ističu kako se svi filmovi prikazuju s trenutno najboljih dostupnih kopija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 00:15