Sa samo dvanaest godina, rumunjski dječačić Sebastian Stan svoju je debitantsku filmsku ulogu ostvario u tmurnoj drami austrijskog redatelja Michaela Hanekea, Sedamdeset i jednom fragmentu kronologije slučajnosti, gdje se na trenutak pojavljuje kao osnovnoškolac u podzemnoj željeznici. Trideset godina kasnije, Stan je, sad kao američki građanin, ovog tjedna primio svoj prvi Zlatni globus za glavnu mušku ulogu u komediji ili mjuziklu, koji je zaslužio izvedbom u hvaljenoj prošlogodišnjoj crnohumornoj drami Drugi čovjek (A Different Man) redatelja Aarona Schimberga. Stan je na dodjeli hipotetski mogao osvojiti čak dva Zlatna globusa za glavnu mušku ulogu, jer je nominiran bio i za biografsku dramu redatelja Alija Abbasija o karijernim počecima američkog poduzetnika i predsjednika Donalda Trumpa, The Apprentice, gdje je igrao kontroverznog nekretninskog magnata i političara.
Pobjedonosni proboj
Pobjedonosni proboj Sebastiana Stana u kremu američkog glumišta nije nimalo iznenadio informiraniju filmsku kritiku, jer je Stan u trideset godina karijere svoju srednjostrujašku slavu isprva ostvario u Marvelovoj seriji superherojskih filmova Osvetnici, a u posljednjih pet godina potom zaokrenuo ozbiljnijim i nerijetko mučnim psihološkim dramama. Stanova je glavna glumačka kvaliteta - uz klasičnu naočitost visokog, tamnokosog i plavookog muškarca čvrste čeljusti - njegova žanrovska višestranost. Svoju je sposobnost za slojevitije uloge 2020. godine isprva dokazao zapaženom izvedbom u gotičkoj horor drami U vječnoj borbi sa sotonom (The Devil All the Time), a vještinu spajanja koketnog glumačkog registra s mračnom radnjom potvrdio likom poduzetnika koji žene zavodi, utamničuje i njihovo meso potom prodaje kanibalima u crnohumornom hororu Svježe (Fresh) iz 2022. godine.
Međutim, konačna je potvrda Stanove vještine fleksibilnog utjelovljivanja vrlo različitih likova čekala 2024. godinu, koju je posvetio dvama kritički prihvaćenim i tematski nespojivim dramama. U Drugom čovjeku, tragikomediji o tjelesnoj dismorfiji i utjecaju naše vanjštine na način kako nas društvo tretira, Stan suštinski igra dvije uloge: film počinje kao Edward Lemuel, muškarac lica izobličenog teškom neurofibromatozom. Iako sanja o glumačkoj karijeri, uloge dobiva samo u korporativnim spotovima koji zaposlenice i zaposlenike upućuju kako se ponašati prema svojim tjelesno unakaženim ili invalidnim kolegicama i kolegama, a odveć je nesiguran i izraziti svoje osjećaje prema susjedi Ingrid, koja teži karijeri dramske autorice (Renate Reinsve, norveška glumica koju poznajemo iz drame Najgora osoba na svijetu, a koja se kolebala prihvatiti ovu ulogu jer nije željela da ju međunarodna publika upozna kao "sociopatkinju"). Edward beznadno pristaje na eksperimentalno liječenje bizarno brzih rezultata: nakon nekoliko dana tretmana, tumorsko tkivo otpada s njegova lica i ostavlja ga s naočitom vanjštinom Sebastiana Stana. Nesiguran kako okolini objasniti što se dogodilo, Edward prihvaća identitet Guya Moratza, Edwardova navodnog obiteljskog prijatelja koji prikuplja njegove stvari nakon njegova samoubojstva. Guy ležerno spava sa ženama koje upoznaje u klubovima i ostvaruje zavidnu karijeru marketinškog lica nekretninske tvrtke, no i dalje se osjeća jednako: Schimberg za svjetove Edwarda i Guya koristi jednako kadriranje, jednaku saturaciju slike i jednaku fokalizaciju. I dalje zainteresiran za glumu, Guy saznaje da Ingrid izrabljivački i bez konzultacija Edwardove obitelji ili prijatelja održava audicije za predstavu Edward, koju bez imalo fikcionalne obrade temelji na svojem bivšem susjedu i njihovu odnosu. Guy se s maskom svojeg negdašnjeg lica prijavljuje za ulogu Edwarda, nespretno ga glumi potresen činjenicom da je njegov život beskrupulozno i površno prenesen na kazališne daske te ulazi u seksualni odnos s Ingrid, koja je očigledno skeptična prema njegovoj glumačkoj vještini.
Deformirani muškarac
Glumačka trupa nasumce upoznaje Oswalda (Adam Pearson, britanska javna osoba koja doista pati od neurofibromatoze i u filmu nije maskiran), deformiranog muškarca koji posjeduje sve vrline koje Edward ni Guy nemaju. Oswald je ekstrovertiran, karizmatičan i duhovit poliglot, prirodno samopouzdan i nadaren za glumu. Ingrid smjesta zaključuje da je bolje da lika s neurofibromatozom igra netko tko neće morati nositi masku, a Guy je izbačen čak i iz provizorne uloge Edwarda metaforički transformiranog u privlačnog muškarca silom ljubavi svoje partnerice. Godinama nakon predstave, Guy opet susreće Oswalda i Ingrid, sad kreativno afirmiran bračni par koji se kani umiroviti u nudističkoj komuni u Kanadi. Stanova je izvedba u Drugom čovjeku hvaljena prvenstveno zbog njegove neugodne i neprilagođene zbunjenosti. Kao Edward, Stan je introvertiran i oprezan, unaprijed uvjeren da zbog svojeg izgleda nikad neće moći istinski pripadati društvu. S druge strane, Guy se tijekom seksa sa strankinjama disocira, a u odnosu s Ingrid gubi svako dostojanstvo te vuče posljedice cjeloživotnog uvjerenja da ga drugi mehanički preziru. Uz Stanovu izvrsnu glumu, lik Oswalda otvara središnja filozofska pitanja filma: Schimberga zanima utjecaj tjelesne dismorfije na naše držanje u odnosu s drugima i otvara prostor mogućnosti da dio društvene stigme tjelesno deformiranih ili invalidnih ljudi proizlazi iz njihova inherentnog zazora prema otvorenom dodiru s društvom.
Nakon svršetka snimanja Drugog čovjeka, Stan se za svoju sasvim različitu sljedeću ulogu udebljao dvadesetak kila i izvježbao karakteristično držanje američkog predsjednika. U filmu The Apprentice dansko-iranskog redatelja Alija Abbasija, nazvanog po Trumpovu zloglasnom reality showu Pripravnik čija je prva sezona objavljena 2004. godine, Stan započinje kao nimalo glamurozni mladi Trump. Stanov je Donald Trump iz ranih sedamdesetih debeo i nespretan, opsjednut uhođenjem milijardera u prestižnim američkim klubovima za džentlmene, neprekidno okružen zgađenim eskort damama i gurnut na margine nekretninskog rada svojeg strogog oca Freda. Trumpov se život mijenja kad upoznaje kontroverznog i homoseksualnog odvjetnika Roya Cohna (nenadmašan Jeremy Strong, koji je nominaciju za Zlatni globus zaslužio narančastim tenom, suhim njujorškim naglaskom i držanjem grabežljivca koji promatra plijen), koji mu pomaže riješiti spor oko dokazane stambene diskriminacije crnaca ucjenjivanjem tužitelja. Trump Cohna smjesta prihvaća kao boljeg mentora od svojeg uštogljenog oca, pa od Cohna uči tri pravila pobjeđivanja: uvijek napadaj, nikad nemoj priznavati pogreške i tvrdi da si pobijedio čak i kad izgubiš. Stanova se gluma mladog Trumpa mijenja pod utjecajem Strongovog Cohna: Trump se uči bolje odijevati i agresivnije izražavati, a u kičastim vilama Cohnovog društvenog kruga usvaja obrasce ponašanja koji i danas definiraju Trumpovu kaotičnu ideologiju. Abbasi film završava paralelnim prikazom trabunjanja sad već narcisoidnog Trumpa o svojem urođenom pobjedničkom duhu i pravilima pobjeđivanja te obuhvatnih plastičnih operacija kojima je Trump nastojao sanirati svoju pretilost i gubitak kose.
Nominacije za globuse
Središnje obilježje obje Stanove glavne muške uloge koje su mu ove godine zajamčile nominacije za Zlatne globuse njihova je identitetna fleksibilnost. U Drugom čovjeku, Stan se iz društveno izoliranog, deformiranog i tjeskobnog Edwarda transformira u privlačnog, no vrijednosno izgubljenog Guya, koji gubitkom starog identiteta gubi i sva uvjerenja koja su ga uzemljivala u suvremeno društvo. Stanov Donald Trump potom prolazi sličnu preobrazbu: od nezgrapnog i beznačajnog sina strogog nekretninskog magnata vezanog suhoparnim očekivanjima svojeg oca, Trump postaje flambojantan pionir društveno neosjetljivog kiča i korumpiranog poduzetništva čija lojalnost visi o tankoj niti iskorištavanja ljudi kao sredstava umjesto svrha. U Drugom čovjeku i The Apprenticeu, Stan ne glumi po jednu ulogu, nego spektar transformacija osobnih identiteta pod utjecajem fizičkih promjena, društvenih standarda ljepote, nepotističkih privilegija, medijskog senzacionalizma i podvaljivanja korupcije i sebičnosti kao poduzetničkog domoljublja. Filozofsko pitanje osobnog identiteta svoju je filmsku artikulaciju upravo pronašlo u dvanaestogodišnjem rumunjskom dječačiću iz Hanekeova filma, Sebastianu Stanu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....