PIŠE JURICA PAVIČIĆ

Prvijenac Mirjane Karanović o ženi koja doznaje da živi s ratnim zločincem u međunarodnoj je konkurenciji, ali ipak je Sundance američka smotra

Kako je studijski Hollywood postao zatvoren i tematski repetitivan, na Sundanceu je svaki put više "indie" filmova kultnih i afirmiranih redatelja

Mirjana Karanović glumica je koja je svojim ulogama obilježila tri desetljeća srpskog, hrvatskog i BiH filma. Nakon toliko desetljeća ispred kamere glavna glumica "Petrijina venca" i "Grbavice" stala je konačno i iza nje. Prvi je put režirala film, a njen debitantski prvijenac "Dobra žena" premijeru će doživjeti ovog tjedna na 35. Sundance filmskom festivalu koji je u četvrtak počeo u skijališnom gradiću Park City u Utahu.

"Dobra žena" priča je o sredovječnoj supruzi (glumi je sama Karanović) koja živi u mirnom i stabilnom braku. Junakinja grize samo jedan problem: zna da joj je muž u ratu kao pripadnik "Škorpiona" počinio ratni zločin. Film "Dobra žena" je i hrvatska koprodukcija, a uz srpske glumce u njemu značajne uloge igraju Bojan Navojec i Ksenija Marinković.

Prizor iz filma 'Dobra žena' Mirjane Karanović

Dogodi li se da "Dobra žena" u Utahu osvoji nagradu, bit će to drugi put u četiri godine da je jedan srpsko-hrvatski film iz tog zimovališta stigao nagrađen: posljednji su bili "Krugovi" Srdana Golubovića. Ali, koliko god laskao uspjeh u stranoj konkurenciji Sundancea, festival u Park Cityju ipak je ponajprije smotra lokalnih, američkih filmova. Otkad ga je Robert Redford utemeljio 1981., Sundance se nametnuo ne samo kao datumski početak nove festivalske godine nego i kao festival na kojem kritičari, selektori i "sales agenti" love potencijalne hitove iz potaje, te neizbrušene bisere iz američke neovisne, niskobudžetske produkcije. Festival je ponajprije namijenjen mlađim režiserima pred vratima Hollywooda, no kako je studijski Hollywood postao zatvoren i tematski repetitivan, na Sundanceu je svaki put više "indie" filmova kultnih i afirmiranih redatelja.

Prizor iz filma 'Bečki pas' Todda Solondza

Tako će ove godine od 21. do 31. siječnja na Sundanceu nove filmove prikazati niz "indie" klasika, od Todda Solondza ("Bečki pas" s Julie Delpy i Gretom Gehrwig), preko Whita Stillmana ("Ljubav i prijateljstvo" po Jane Austin) do Kelly Reichardt ("Stanovita žena"). Istaknuti dokumentarist Asif Kapadia ("Amy") predstavlja se igranim filmom "Aly i Nino" koji se zbiva u Azerbejdžanu uoči 1. svjetskog rata, a kuriozitet je i redateljski debi čovjeka koji je kao nezavisni producent i scenarist obilježio četvrt stoljeća Sundancea. Riječ je o Jamesu Schamusu, scenaristu "Tigra i zmaja" i "Ledene oluje", te producentu "Planine Brokeback" i osnivaču "indiewood" tvrtke Focus Features. Nakon što je desetljećima tetošio tuđe projekte, Schamus se prvi put sam latio režije, pa u Park Cityju predstavlja film "Indignacija" po romanu Phillipa Rotha. Roman i film bave se povratnikom iz korejskog rata koji se s teškoćama prilagođava maloj, bigotnoj komuni na Srednjem Zapadu.

Među atrakcijama festivala je i "Sing Street", novi mjuzikl Irca Johna Carneyja čiji je "neuštekani", realistički mjuzikl "Once" doživio uspjeh kao film, a potom i kao kazališni mjuzikl sa Zrinkom Cvitešić u glavnoj ulozi. I ovaj put riječ je o mjuziklu koji se zbiva u Dublinu u eri glam-rocka.

Većina navedenih filmova igra u nenatjecateljskom, zasebnom programu Premijere. Što se natjecateljskih programa tiče, njih Sundance po tradiciji ima čak četiri: za strane i američke filmove, igrane i dokumentarne. U programu je i hrvatski kratkometražni film "Bella Dona" Dubravke Turić.

Film Mirjane Karanović jedan je od 12 filmova u međunarodnoj dramskoj konkurenciji, a među preostalima najviše je pažnje u najavama skrenuo film "Pješčana oluja" Elite Zexter, izraelski film koji se bavi beduinima i snimljen je u cjelini na arapskom.

U američkim konkurencijama - igranoj i dokumentarnoj - igra po 16 naslova, uglavnom mlađih ili nepoznatih autora. Ove godine pažnju pogotovo skreće "Rađanje nacije", film afroameričkog režisera Natea Parkera. Naslovljen po klasičnom (ali i zloglasno rasističkom) klasiku filma D. W. Griffitha iz 1915., Parkerovo "Rađanje nacije" priča je o Nateu Turneru, crnom dječaku robu koji se proslavio kao kršćanski propovjednik, da bi tada potakao jednu od rijetkih većih pobuna robova prije abolicije.

Sundance festival traje do nedjelje 31. siječnja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 11:33