"AGENCIJA"

Iskusni agent CIA-e od šefa dobiva naizgled lak zadatak. Onda jedan događaj u Minsku sve dramatično mijenja...

Premda se "Agencija" drži postulata špijunskih serija, fokus autora na psihološke aspekte tog posla daje joj notu koju slični radovi nemaju

Američka špijunsko-politička triler serija "Agencija" napeta je priča o geopolitičkim zakulisnim igrama koje oblikuju svijet u kojem živimo te argument da se ljubav i posao ne smiju miješati. Njezini autori, britanska braća Jez i John-Henry Butterworth, scenaristi filmova "Na rubu budućnosti", "Izazivač: Le Mans ‘66" i "Indiana Jones i artefakt sudbine", smatraju da ulazak bilo kakvih osjećaja u profesionalno okruženje, a pogotovo onih romantičnih, stvara krizne situacije te nepouzdane i nerazumne radnike sklone pogreškama. Akteri i organizacije koji djeluju u kompleksnim branšama s velikim ulozima, a obavještajna je svakako jedna od najkompleksnijih, od tih se najčešće vrlo skupih pogrešaka ne mogu oporaviti.

"Agencija" se temelji na francuskoj seriji "Le Bureau des Légendes" (hrv., ured za legende; legende su ovom slučaju agenti s lažnim identitetima) koju je osmislio francuski redatelj i scenarist Éric Rochant. Prva sezona "Agencije" sadržava deset epizoda koje traju između 44 i 60 minuta. Prvotno je emitirana na američkoj TV postaji Paramount+ with Showtime (nekad samo Showtime), a u Hrvatskoj se prikazuje na streaming platformi SkyShowtime. Druga sezona naručena je u prosincu 2024. godine.

image

Richard Gere i Michael Fassbender u seriji "Agencija"

Luke Varley/Paramount+

"Agencija" je smještena u svijet u kojem je Ruska Federacija napala Ukrajinu, a bavi se profesionalnim i privatnim životima zaposlenika Ureda Središnje obavještajne agencije Sjedinjenih Američkih Država (CIA) u Londonu u Engleskoj. Radnja prve sezone počne kad se agent CIA-e Brandon "Marsijanac" Colby (Michael Fassbender) nakon šestogodišnjeg tajnog zadatka u Saveznoj Demokratskoj Republici Etiopiji vrati u London. Ravnatelj Ureda CIA-e u Londonu James "Bosko" Bradley (Richard Gere) i njegov zamjenik Henry Ogletree (Jeffrey Wright) povukli su ga s terena da bi novu agenticu CIA-e Danielu "Gremlin" Ruiz Moratu (Saura Lightfoot-Leon) pripremili za odlazak u Islamsku Republiku Iran. Ona bi se ondje trebala pomno upoznati s postrojenjima u kojima iranski znanstvenici navodno razvijaju nuklearno oružje. Istovremeno, Marsijanac mora ponovo uspostaviti odnos sa svojom kćeri Poppy (India Fowler) koju šest godina nije ni vidio ni čuo, a koja je sada studentica, te pokušati zaboraviti sudansku znanstvenicu Samiju Fatimu Zahir (Jodie Turner-Smith) s kojom je bio u ljubavnoj vezi dok je pod pseudonimom Paul Lewis živio u Etiopiji.

image

Michael Fassbender i Jodie Turner-Smith u seriji "Agencija"

Luke Varley/Paramount+

Međutim, kad suradnik CIA-e u Bjelorusiji Pjotr "Kojot" Ribak (Alex Reznik) jedne večeri previše popije, skrivi prometnu nesreću i završi u policijskoj postaji u Minsku, Ured u Londonu nađe se u velikim problemima jer bi Kojot Bjelorusima, a zapravo Rusima, mogao otkriti brojne povjerljive podatke, pa tako i detalje operacije Felix u Ukrajini. Dok Kojotov rukovatelj Owen Taylor (John Magaro) prikuplja informacije o novonastaloj i potencijalno opasnoj situaciji, Marsijanac dozna da je Zahir Paulu Lewisu putem e-maila rekla da ga ne može zaboraviti te da ga još uvijek voli. Koristeći se tim pseudonimom, Marsijanac je nazove i njih se dvoje nađu u jednom londonskom hotelu te prepuste strastima.

Premda se "Agencija" uglavnom drži postulata špijunskih serija i filmova, usredotočenost njezinih autora na psihološke aspekte tog nesvakidašnjeg posla daje joj notu koju slične serije nemaju. Braća Butterworth, scenaristi svih deset epizoda prve sezone, špijuniranje vide kao težak i stresan posao, pogotovo kada je riječ o složenim operacijama koje poduzimaju najsposobniji agenti vojno-obavještajnih velesila poput SAD-a, Rusije, Kine, Velike Britanije itd. Špijuni iz "Agencije" izvrsni su komunikatori, pedantni promatrači te oštroumni psiholozi, što im pomaže da stvore mrežu izvora informacija i nadmudre špijune iz suparničkih tabora. Istovremeno, glave su im stalno u torbama, pa su nerijetko osuđeni na samotnjačke živote. Agenti koji rade na terenu u još su goroj poziciji jer žive izmišljene živote. "Agencija" te agente vidi kao osobe bez pravog identiteta. Oni nisu mnogo drukčiji od vatrenog ili hladnog oružja jer bez mete ili cilja zapravo i ne postoje.

image

Jeffrey Wright i Richard Gere u seriji "Agencija"

Luke Varley/Paramount+

Unatoč tome, rad u obavještajnoj zajednici nije prikazan kao nezanimljiv, nego kao uzbudljiv i adrenalinski. Čak i kada su zarobljeni u uredima, agenti CIA-e obavljaju zadatke koji određuju globalna kretanja. Atraktivna su to radna mjesta, ali stvorena su za permanentno hladne glave koje jednom nogom stoje u sadašnjosti, a jednom u budućnosti, točnije svijetu koji će svojim potezima definirati. Neki takav pritisak mogu podnijeti, neki ne, a "Agencija" uglavnom pokazuje kako to izgleda kad su špijuni ljudi od krvi i mesa, a ne bezosjećajni strojevi. Marsijanac već u prvoj epizodi pokaže da je spreman lagati i muljati da bi dobio što želi, a isto vrijedi i za nemali broj njegovih kolega. Ti su unutarnji sukobi zaslužni za neke od najinteresantnijih scena u seriji, pogotovo onih u drugoj polovini sezone, kada se priča razvije i razgrana. "Agencija", međutim, sadržava i nemali broj izlizanih i predvidljivih scenarističkih rješenja koje nerijetko zasjene trenutke lucidnosti. Likovi u pojedinim scenama donose odluke koje se kose s njihovim karakterima, a sve u ime kratkotrajnih i beznačajnih uzbuđenja koja ne pridonose priči. Još više smetaju naivno napisane ključne scene i sekvence u kojima protagonistima naoko sve polazi za rukom.

image

Michael Fassbender u seriji "Agencija"

Nick Wall/Paramount+

Stvarnim događajima inspiriran svijet "Agencije" nedvojbeno je anglocentričan, no ipak sadržava neke intrigantne neizravne poruke. Britanski i američki špijuni, premda uglavnom surađuju, povremeno jedni drugima smještaju. Dok aktualni predsjednik SAD-a Donald Trump evidentno ne gaji velike simpatije prema Ukrajini, Amerika u "Agenciji" pomaže Ukrajini da se odupre Rusiji. Reputacija Moskve u seriji odgovara onoj u stvarnom svijetu, a tu je čak i jedna privatna ruska vojska sačinjena od redovnih vojnika i zatvorenika koja neodoljivo podsjeća na Wagner, plaćeničku vojsku koju je niz godina vodio Jevgenij Prigožin, pokojni prijatelj ruskog predsjednik Vladimira Putina. Scenaristi su s više opreza pristupili prikazu Narodne Republike Kine. "Agencija" sugerira da ona želi povećati svoj utjecaj u Africi, što odgovara situaciji u stvarnosti. Kina u seriji to radi s pomoću tzv. meke moći, a spremna je čak i zaobilaznim putem pomoći Americi da se bori protiv Rusije. Konačno, Islamska Republika Iran pozicionirana je kao neprijatelj SAD-a.

image

Michael Fassbender u seriji "Agencija"

LMK/imago stock&people/Profimedia

Iako je prvu sezonu "Agencije" režiralo pet različitih redatelja - Joe Wright ("Okajanje"), Philip Martin, Zetna Fuentes (serija "To smo mi"), Grant Heslov (miniserija "Kvaka 22") i Neil Burger ("Limitless") - stilski su ujednačene. Vizualni su im prosedei odmjereni, precizni i nerazmetljivi. Uspjeli su brojne dijaloške scene u modernističkim i prilično sterilnim uredima prepunih računala i ekrana učiniti vrlo pitkima. Akcijske scene, kojih nema mnogo, direktne su i jednostavne. "Agencija" je odlično tempirana, a redatelji su vješto baratali s više istovremenih radnji. Svi su dobro radili s glumcima, što je rezultiralo mnogim solidnim izvedbama. Michael Fassbender ("Sramota", "Glad") vrlo je dobro odigrao Marsijančeve karakterne oscilacije, Saura Lightfoot-Leon dobra je kao novakinja Gremlin, a Jeffrey Wright i Richard Gere uvjerljivi kao njihovi šefovi. Svoje minute maksimalno su iskoristile Harriet Sansom Harris, koja igra psihologinju Rachel Blake, te Katherine Waterston, koja igra Marsijančevu nekadašnju rukovateljicu Naomi.

image

India Fowler i Michael Fassbender u seriji "Agencija"

Luke Varley/Paramount+

"Agencija" je najbolja kada izučava neobične ljude koji se bave špijuniranjem i pita se: ako obavještajci moraju izbjegavati sve ono što našim životima daje smisao - ljubav, osjećaji, identitet, obitelj i slično - kako je moguće da ipak postoje osobe koje žele raditi taj pogibeljni posao? Kad se ne bavi tim važnim egzistencijalnim pitanjima, serija je tek - solidna. U priči je previše općih mjesta, a režija joj je suviše uobičajena. Zahvaljujući dobrim i vrlo dobrim glumačkim izvedbama te nemalom broju trilerskih napetosti, "Agencija" bi mogla zadovoljiti apetite ljubitelja špijunskih i političkih serija. Zahtjevnije i iskusnije vjerojatno će malo razočarati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. veljača 2025 12:47