PIŠE JURICA PAVIČIĆ

‘Slučaj Magaš‘, Uljanik, žene silovane u ratu 90-ih, muž razapet između žene i ljubavnice, krimić na Rabu... neke su od tema filmova

SAMO KAD SE SMIJEM

 Vanja Juranić/
Naš filmski kritičar donosi ‘osobne‘ karte filmova koji će se moći pogledati na Pula Film Festivalu koji počinje u subotu.

Projekcijom filma „Hotel Pula“ u subotu u Vespazijanovoj pulskoj areni otpočinje ovogodišnji pulski festival. Tijekom tjedan dana pulska će publika moći kao i svake godine vidjeti cjelokupnu ovogodišnju hrvatsku dugometražnu produkciju, manjinske koprodukcije, te izbor pretpremijernih i/ili međunarodnih hitova.

Ovogodišnja Pula nominalno je jubilarna: festival se piše kao sedamdeseti, a slavi se i sedamdeset godina od onog prvog, iz 1954. Ta okrugla godišnjica- doduše- nije baš sasvim točna. Festivala je održano šezdeset i osam, onaj iz 1991. je otkazan da dan otvaranja, a tijekom rata jedan festival nije održan jer nije bilo filmova. Ipak- „okrugla“ obljetnica dala je novoj direkciji povod da festival poprati nizom obljetničkih programa, od retrospektive na HTV do retrospektiva, radijskih specijala i monografije.

Novi direktor festivala Danijel Pek i umjetnički ravnatelj Mario Kozina ne mogu se požaliti da im na prvom izdanju manjka filmova. Ovogodišnji glavni hrvatski program brojem je pristojno velik (14 naslova, od čega 12 igranih). Ne mogu se čak požaliti ni na broj premijera. Od četrnaest naslova u glavnom programu sedam je premijera, što (nažalost) dijelom treba pripisati i tome da u zasićenju art-naslovima hrvatski filmovi sve teže ulaze na inozemne festivale. Među četrnaest hrvatskih naslova četiri su režirale žene, a sedam je debitantskih. Među tim debitantima su- međutim- i filmovi nekih autor/ica koji su se već istakli kratkim filmovima, ili su s filmovima koji stižu u Pulu već doživjeli inozemni uspjeh. Od „pravih“ premijera, pažnju svakako skreće „Smrt djevojčice sa žigicama“ Gorana Kulenovića po romanu Zorana Ferića, posthumni film Lukasa Nole „Escort“, te film otvaranja „Hotel Pula“ Andreja Korovljeva.

Pula po običaju donosi i hrvatske manjinske koprodukcije među kojima je i „Infinity Pool“ (Bazen beskraja), bio-horor Kanađanina Brandona Cronenberga. U tom je programu i dokumentarac „Dosje Labudović“ Mile Turajlić temeljen na arhivu Titovog protokolarnog snimatelja.

Nova direkcija Pule odustala je od klasičnog inozemnog programa. Umjesto njega tu je program „Greater Adria“ koji donosi filmove iz jadranske regije i susjedstva, a uz par talijanskih i španjolskih hitova („Amore“, Zatvore 77“…) u tom je programu i film „Pored tebe“ srpskog redatelj Stevana Filipovića koji je svojedobno nagrađen u Puli. Večernji programi u areni-pak- donose niz repertoarnih (pret)premijera uključujući „Barbie“, „Openheimer“, „Asteroid City“ Wesa Andersona, te „Sunce budućnosti“ Nannija Morettija.

O nagradama je uoči Pule teško špekulirati, jer su pulski žiriji po tradiciji nepredvidivi. Ipak- među ovogodišnjim naslovima kao favorit se vjerojatno izdvaja“ Sigurno mjesto“ Jurja Lerotića, film koji je u protekloj godini osvojio hrpu inozemnih nagrada. Treba- međutim- imati na umu da su na Puli često takve „očite“ favorite žiriji „pedagoški“ znali lupiti po glavi. Vidjet ćemo hoće li tako biti i ove godine.

HOTEL PULA (Andrej Korovljev)

Pulski redatelj Andrej Korovljev dobio je priliku da u rodnom gradu predstavi svoj debitantski film, koji k tomu Pulu nosi u naslovu te otvara festival. "Hotel Pula" hotel je na pulskoj Verudi u kojem su 90-ih bile smještene bosanskohercegovačke izbjeglice. Film tematizira kontrast između ratnih izbjeglica i generacije koja odrasta u razmjerno mirnom, pankerskom gradu. Glavne uloge igraju sarajevski glumac Ermin Bravo i debitantica Nika Grbelja.

image

scena iz filma Hotel Pula

/Stanko Herceg H.f.s.

PAMTIM SAMO SRETNE DANE (Nevio Marasović)

Redatelj Nevio Marasović prvi je put surađivao s norveškim koscenaristom Gjermundom Gisvoldom na noir-trileru "Goran" s gorskokotarskim mjestom radnje. Isti kreativni dvojac sada u Pulu donosi dramu "Pamtim samo sretne dane". To je film o čovjeku koji sjedi u restoranu/čekaonici za drugi svijet i preispituje vlastiti život. Marasovićev film posljednja je filmska uloga velikog slovenskog glumca Radka Poliča.

image

PAMTIM SAMO SRETNE DANE

Nevio Marasović/

DNEVNIK PAULINE P.
(Neven Hitrec)

Dječji film Nevena Hitreca u Pulu stiže nakon što je već odradio kinodistribuciju i postigao najvažnije: gledanost. Film po lektirnom romanu književnice Sanje Polak stigao je do 90.000 prodanih ulaznica, čime se (opet) potvrdilo koliko je hrvatska publika gladna lokalnih dječjih filmova. "Dnevnik Pauline P." u Puli može računati na još jednu punu Arenu i bildanje gledanosti, te - možda - na nagradu za izvrsnu djevojčicu/glumicu Katju Matković.

image

Dnevnik Pauline P.

/Press

TRAGOVI (Dubravka Turić)

Cjelovečernji prvijenac iskusne montažerke i autorice nagrađenih kratkih filmova u Pulu također stiže nakon što je prošao distribuciju i festivalski život. Nakon premijere na festivalu Black Nights u Tallinnu film je prošao sijaset (ipak ne najprestižnijih) festivala, a kroz hrvatska je kina prošao potiho. "Tragovi" su pravi, starinski arthouse, refleksija o smrti bližnjih protkana etnologijom i simbolima. Glavnu ulogu u filmu igra Marija Škaričić.

image

Film Tragovi

Dubravka Turić/

SEDMO NEBO (Jasna Nanut)

Bivša TV novinarka Jasna Nanut latila se režije prije desetak godina i skre­nu­la pozornost nizom kratkih filmova u kojima pametno secira svijet hrvat­ske srednje klase. Čini se da u tom smjeru ide i njen dugometražni debi­tantski film "Sedmo nebo". Junak filma je prezaposleni urbani profesionalac koji je razapet između žene, ljubavnice, previše posla i previsokog tlaka. Glavnog junaka glumi Krešimir Mikić, a glavne ženske uloge Iva Jerković i Iva Mihalić.

image

Sedmo nebo

Jasna Nanut/

ESCORT (Lukas Nola)

"Escort" je posljednji, posmrtni film redatelja Lukasa Nole, koji je preminuo u listopadu prošle godine. Nola je film za života snimio i doveo do završne faze montaže. Film se bavi menadže­rom Mirom kojem suradnici nakon poslovne fešte pošalju eskort-dje­vojku. Kad ona umre u hotelskoj sobi, kreće operacija zataškavanja, a Miro postaje talac onih koji znaju njegovu tajnu. Oni koji su ga vidjeli film opisuju kao smjesu noira, gothica i groteske. Glavnu ulogu u filmu igra Živko Anočić, a uz njega su Hrvojka Begović, Krešimir Mikić i Nikša Butijer.

image

Film Escort

Kinorama/

SAMO KAD SE SMIJEM
(Vanja Juranić)

Film redateljice Vanje Juranić temelji se na poznatoj "aferi Magaš" - slučaju mlade supruge iz Zadra koja je nasmrt ubola muža nakon nasilnog izljeva ljubomore. Redateljica i koscenaristica Elma Tataragić promijenile su imena likova, ali je mjesto radnje (Zadar) isto, kao i detalji sižea. Glavnu ulogu glumi Zadranka Tihana Lazović, a ubijenog supruga Slavko Sobin. Redateljici Juranić ovo je drugi dugometražni film: prvi - obiteljska drama "Zagreb Capuccino" - prikazan je u Puli 2015.

image

SAMO KAD SE SMIJEM

Vanja Juranić/

SMRT DJEVOJČICE SA ŽIGICAMA (Goran Kulenović)

Riječ je o adaptaciji romana koji je 2002. objavio Zoran Ferić. Dio kritike ovaj Ferićev groteskni otočki krimić i do danas drži njegovim najboljim romanom. Adaptaciju potpisuje Goran Kulenović, redatelj koji ima samo jedan kinofilm, no kao režiser stoji iza dvije možda najpopularnije domaće TV serije: "Bitange i princeze" i "Crno-bijeli svijet". Mjesto radnje krimića je Rab gdje je film i sniman i premijerno prikazan u lipnju. U glavnim su ulogama Ozren Grabarić i Jelena Lopatić.

image

SMRT DJEVOJČICE SA ŽIGICAMA Goran Kulenović

Havc/

GARBURA (Josip Žuvan)

Još jedan debitantski film koji je već prošao festivalski i kinoput. "Garbura" je međunarodnu premijeru imala u popratnom programu uvaženog festivala u San Sebastianu, film je u Hrvatskoj imao pristojne odjeke, no gledanost je - s obzirom na to da je riječ o omladinskoj komediji - mogla biti veća. Glavne uloge glume dječaci Frano Floigl i Mauro Ercegović Gracin, a niz uvaženih glumaca u "Garburi" ima zapažene sporedne uloge.

image

Film Garbura

Josip Žuvan/

PELIKAN (Filip Heraković)

Film relativno nepoznatog debitanta Herakovića skrenuo je pozornost na sebe kad je prošle jeseni dobio posebno priznanje žirija na festivalu Black Nights u Tallinnu. Junak "Pelikana" je profesionalni nogometni vratar koji tijekom terapije u istarskim toplicama preuzima tuđi identitet i zakratko živi tuđi život. Kritičari film uspoređuju s grčkim "čudnim valom", a krasi ga i bizarni vizualni humor. "Pelikan" bi se pri dodjeli nagrada mogao pretvoriti u iznenađenje. Glavne uloge u filmu glume Edi Ćelić i Ivan Glowatzky.

image

Film Pelikan

Fmfs/

CVRČAK I MRAVICA (Luka Rukavina)

Film Luke Rukavine prvi je hrvatski 3D crtić za širu publiku, te prvi dugometražni animirani film koji je igrao u kinima još od 2009. i Marušićeve "Duge". Temeljen na likovima i konceptu Darka Bakliže, film se zbiva u svijetu kukaca, prati mrave koji poznaju samo rad i kukce koji samo feštaju ne sluteći da pristiže zima. I ovaj je film bio u kinodistribuciji, a do svibnja ga je vidjelo 70.000 gledalaca. "Cvrčak i mravica" u Puli može još podebljati taj skor, i to je manje-više sve.

image

Cvrčak i mravica

Havc/

VEĆE OD TRAUME (Vedrana Pribačić)

Dokumentarac Vedrane Pribačić bavi se ženama koje su silovane u ratu 90-ih, te koje dva desetljeća kasnije prolaze terapijski program suočavanja i iscjeljenja. Ovaj film nije igrao u klasičnoj distribuciji. Međutim, prošao je sad već impresivan festivalski put od Bejruta do Kanade, te je nagrađen na gotovo svim hrvatskim i regionalnim festivalima: na Zagreb Doxu, u Sarajevu i na Liburnia festivalu. U Puli ne postoji tradicija da se nagrađuju dokumentarci, niti posebna nagrada za njih, pa preostaje vidjeti hoće li "Veće od traume" probiti led.

image

Dokumentarni film "Veće od traume", 2022.

SIGURNO MJESTO (Juraj Lerotić)

Bilo bi veliko iznenađenje ako bi film redatelja Jurja Lerotića u Puli ostao bez značajne, pa vjerojatno i glavne nagrade. Jer, "Sigurno mjesto" najveća je festivalska uspješnica ovogodišnjeg hrvatskog filma. "Sigurno mjesto" premijeru je imalo lani u Locarnu, gdje je film dobio dvije nagrade, da bi potom pokupio nagrade u Sarajevu, Rotterdamu, Trstu, Ljubljani i Cottbusu. U anketi Jutarnjeg lista proglašen je najboljim hrvatskim filmom u posljednjih petnaest godina. Pulski su žiriji katkad bili skloni "penalizirati" očite favorite, vidjet ćemo hoće li tako biti i ovaj put.

image
Pipser/havc/

BROD (Elvis Lenić)

Ako se 70. Pula otvara jednim pulskim filmom, jednako se tako pulskim filmom i zatvara. To je dokumentarac "Brod", koji kao režiser potpisuje Elvis Lenić, dugogodišnji filmski kritičar Glasa Istre. Ovaj 62-minutni dokumentarac posvećen je jednoj od najvažnijih pulskih institucija - Uljaniku. Lenićev film prikazuje slavno brodogradilište koje se nakon 160 godina preobražava u "krajolik apokalipse", "groblje napuštenih radiona, čeličnih olupina i zaustavljenih dizalica". Uz vizualne prizore škvera Lenić donosi i svjedočenja radnika i njihovih obitelji.

image

BROD Elvis Lenić

Elvis Lenić/
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 07:20