
Sljedećih tjedan dana publiku u Kaptol Boutique Cinema očekuje 107 dokumentarnih ostvarenja, odabranih između čak 1500 prijavljenih te pomno selektiranih po uvijek istom ključu – prikazati najbolje od najboljeg iz recentne svjetske dokumentarne produkcije. Za službenu festivalsku nagradu Veliki pečat natječe se 20 filmova u kategoriji u međunarodnog dokumentarnog filma te 18 u regionalnoj konkurenciji, a kao i uvijek očekuje nas i niz posebnih filmskih programa, predavanja i razgovora s autorima.
Na samom otvorenju prikazala su se dva kratkometražna dokumentarna filma, Crveni tobogan, Nebojše Slijepčevića i Najglasnija tišina, redatelja Aleksandra Reljića, a prisutne su pozdravili umjetnički direktor Nenad Puhovski i izvršni direktor Hrvoje Pukšec.
Nenad Puhovski izjavio je: "Živimo u nekim teškim i tužnim vremenima. Teškim zbog opasnosti koje su se nadvile nad svijet koga smo mislili da poznamo. Tužan, zbog osjećaja paralizirajuće bespomoćnosti i samoće koju mnogi od nas osjećaju. Osobno, uz eksplozije, zavijanje sirena, krikove i svađe koji se rasprostiru ovom našom malom, ugroženom planetom, ja čujem – tišinu. Tišinu pameti, razuma, razgovora i - ljudskosti. Svijetom vladaju nasilnici, neko novo "zlato" određuje cijenu ljudskih života i budućnost čitavih nacija, deseci tisuća ljudi gine svakodnevno na frontovima i izvan njih, a stotine tisuća onih koji su mislili da su pobjegli od takve sudbine, zaustavljeni su na putu prema životu za koga su vjerovali da je bolji i sigurniji. Pohlepa, glupost i primitivizam postaju glavnim "sastojkom" ne samo politike već i naših sudbina. Pripadam generaciji koja se popularno naziva "boomerima". Začeti smo u svijetu poslijeratnog optimizma, pa smo, vjerojatno genetski, preuzeli onaj esencijalan sastojak ljudske egzistencije – nadu. No, ima li danas nade za – nadu? Pitanje je to koje si svakodnevno postavljam, misleći prije svega na one na kojima leži teret budućnosti – svoju (našu) djecu i unuke. Osjećam da moramo pokušati, ako ne dati smisao, ako ne poboljšati svijet, onda barem razumjeti što se doista događa. I koja je naša odgovornost u svemu tome. ZagrebDox je stvoren iz takve potrebe. Ona je vjerojatno idealistična, ambiciozna, nerealna..? Ima li uopće smisla? Samo vi, naša publika, možete odgovoriti na ovo pitanje. Mi smo tu da vam prikažemo kako najbolji svjetski filmaši, svih generacija, nacionalnosti i "rukopisa" vide svijet u kome živimo. Pravu realnost. Onu, koja se umjesto jednog, velikog, ogromnog, nesavladivog problema, dade razlomiti u neke manje, ali ne manje važne koje, možda, možemo pokušati riješiti. Te da, nakon projekcije, porazgovaramo. I u tom razgovoru, razmjeni misli i ideja, pokušamo pronaći – nadu."
"Na dane poput ovog objasniti što znači biti producent je vrlo lako. Lijepo se obučeš, nabaciš osmijeh i kreneš pozdravljati sve koje vidiš i istodobno srdačno zahvaljivati. Obukao sam se kako jesam, osmijeh je postojan, krenimo u pozdravljanje!" započeo je svoje obraćanje izvršni direktor i producent ZagrebDoxa, Hrvoje Pukšec "Iznimno mi je zadovoljstvo pozdraviti gospodina Zdravka Zimu, izaslanika predsjednika Republike baš kao i gospodina Ivana Malenicu, izaslanika predsjednika Hrvatskog sabora. Dobra večer i gospođi Jadranki Žarković, savjetnici Predsjednika Republike Hrvatske za odgoj i obrazovanje. Srdačno pozdravljam gradonačelnika Grada Zagreba, Tomislava Tomaševića sa zamjenikom Lukom Korlaetom i suradnicima. Dobro nam došli akademiče Zvonko Kusić u ime predsjednika HAZU-a. Lijep pozdrav gospodine Tihomire Milovac, izaslaniče predsjednika Gradske skupštine Grada Zagreba. Srdačan pozdrav Vjeri Matković, izaslanici Ministrice kulture i medija, ali i uvaženim ekscelencijama, poštovanim saborskim zastupnicama i zastupnicima te njihovim kolegicama i kolegama u gradskoj skupštini Grada Zagreba. Posljednji posebni pozdravi idu predstavnicima Francuskog i Mađarskog instituta i dolazimo do šećera na kraju: do vas draga i vjerna publiko zbog koje je lako biti producent na dan poput ovoga. Hvala vam kontinuiranom na vjernosti, interesu i povjerenju! Zbog vas postojimo! Hvala Gradu Zagrebu ne samo na financijskoj potpori ZagrebDoxu već i institucionalnoj potpori produkciji Factum koja ZagrebDox organizira. Hvala HAVC-u, Zakladi kultura nova, Društvu hrvatskih filmskih autora i producenata i Turističkoj zajednici Grada Zagreba. Bez svih vaših potpora festival ne bi bio moguć! A da izgleda i funkcionira najbolje što može velika hvala svim našim brojnim sponzorima, pokroviteljima i partnerima! Naravno, velika hvala svim autoricama i autorima na sjajnim filmovima i članicama i članovima žirija koje čeka uzbudljiv posao! Hvala kolegicama i kolegama u produkciji i našim sjajnim volonterkama i volonterima! Sve sam vas pozdravio, svima zahvalio - nadam se! I na kraju još samo: otkrijte ovogodišnje ZagrebDoxove novitete poput AudioDoxa, pridružite nam se na diskurzivnim programima u Dokukinu KIC i neka vam Kaptol Boutique kina budu drugi dom u tjednu koji slijedi! Uživajte u dokumentarcima i ne zaboravite od sutra glasati za one najbolje po vašem mišljenju. Zaboravite na kemijske olovke i papire - pripremite pametne telefone!" zaključio je Pukšec i pozvao Tomislava Tomaševića, gradonačelnika Grada Zagreba, da otvori 21. ZagrebDox!
Gradonačelnik Grada Zagreba Tomislav Tomašević pozdravio je uzvanike i organizatore, izrazivši zadovoljstvo prisustvovanja na otvorenju 21. ZagrebDoxa. "Imao sam čast s vama obilježiti i veliki jubilej prošle godine, a u međuvremenu se puno toga lijepog dogodilo za hrvatski film, pa bih iskoristio priliku pozdraviti Nebojšu Slijepčevića i čestitati mu na brojnim nagradama. Jako smo ponosni na ZagrebDox, nevjerojatno je što ste svojim trudom postigli u više od dva desetljeća, ovogodišnji program izgleda sjajno, preko sto filmova u osam dana, i čast nam je da festival kao Grad možemo podržati. ZagrebDox jedan je od najvećih festivala ne samo u Zagrebu, već i jedan od najvećih festivala dokumentarnog filma u Europi. Pratim ZagrebDox od samih početaka i smatram da su dokumentarci neobično važni, te da kako je rekao prof. Puhovski, doprinose razumijevanju svijeta oko nas, a bez razumijevanja nema ni promjene, ni dijaloga, što nam je danas osobito potrebno." Zahvalivši cijelom timu ZagrebDoxa, kao i brojnim volonterima, gradonačelnik Tomašević proglasio je 21. ZagrebDox otvorenim.
Kako poručuju organizatori, prvi cjeloviti dan 21. ZagrebDoxa u svih pet dvorana Kaptol Boutique Cinema donosi raskošni početak festivalske revije više od stotinu recentnih i klasičnih, napetih i potresnih, refleksivnih i humanih djela svjetske dokumentaristike. U pokušaju razumijevanja svijeta oko nas i pronalaženju nade u njegovu budućnost, filmovima se pridružuje i nikad bogatiji diskurzivni program razgovora, panela i masterclassova s rekordnim brojem autora.
Prva današnja projekcija, besplatna za sve posjetitelje, autobiografska je priča irske umjetnice Myrid Carten Želja u njoj (14 sati, dvorana 2) o odnosu sa psihički nestabilnom majkom alkoholičarkom i ostatkom obitelji podjednako ogrezlom u različite poroke, bjesove i tajne. Redateljičina profesionalna pozadina očituje se u promišljenom i lijepom komponiranju raznorodnih vizualnih izvora iz tri desetljeća osobne i obiteljske povijesti. U 15 sati filmovima Yalla Parkour (r. Areeb Zuaiter, dv. 4) i Alice On & Off (r. Isabela Tent, dv. 5) istovremeno otpočinju najprestižnije, međunarodne i regionalne konkurencije 21. ZagrebDoxa. Naslovna akrobatska vještina koju u ratom poharanoj Gazi prakticira protagonist Ahmed s kojim redateljica Areeb Zuaiter ostvaruje neposredan odnos u središtu je prvog, a eponimna junakinja, vrlo mlada majka, seksualna radnica, propala studentica i ovisnica u vrtlogu generacijskih trauma drugoga filma snimanog tijekom čak deset godina.
Međunarodna konkurencija nastavlja svoj defile u 15:30 Odlaskom (r. Ivan Vlasov i Nikita Staškevič, dv. 1) i djelom Gospodin Nitko protiv Putina (r. David Borenstein, Paša Talankin, dv. 3). Odlazak prati početak školovanja nenečke djevojke s poluotoka Jamal na sjeveru Sibira. Nomadska priroda njezina naroda postavlja, međutim, pitanje djetetovih prava na razmeđu tradicije i želje za obrazovanjem u ovom prekrasno snimljenom i etnološki bogatom opservacijskom filmu. Gospodin Nitko protiv Putina, nagrađen posebnom nagradom žirija na festivalu u Sundanceu, neke će, pak, svojom temom militarizacije i općenite ideologizacije ruskog školskog sustava u uvjetima invazije na Ukrajinu (posredovanom iz osobne perspektive jednog hrabrog učitelja i amaterskog snimatelja iz Karabaša u Čeljabinskoj oblasti) podsjetiti na ZgDox klasik Tri sobe melankolije. Taj učitelj, danas emigrant Paša Talankin, nakon projekcije će, zajedno s koredateljem Davidom Borensteinom, razgovarati s publikom.
U 16 sati u Regionalnoj konkurenciji u dvorani 2 domaćoj publici dobro poznati slovački autor Peter Kerekes (Kuhanje povijesti, Baršunasti teroristi) predstavlja svoj novi film Pod sretnom zvijezdom – za ovoga autora karakteristično duhovitu storiju o klijentima talijanske astrologinje koji, u pokušaju da svoje živote izvedu na pravi put, poduzimaju rođendanska putovanja u skladu s povoljnim konstelacijama.
U 17 sati valja izabrati između još jednog naslova Regionalne konkurencije (Noć kojota, r. Clara Trischler, dv. 4) i prvoga naslova ovogodišnjeg izdanja tradicionalnog ZagrebDoxova programa Glazbeni globus (HAIYU – buntovna pjevačica Mariem Hassan i borba za slobodnu Zapadnu Saharu, r. grupa autora, dv. 5). Noć kojota prikazuje žitelje meksičkog gradića na rubu nestajanja koji se dosjete privući turiste uprizorenjima drame prelaska američke granice – postupkom koji u sjećanje može prizvati i Oppenheimerov Čin smaknuća. HAIYU je, s druge strane, donekle klasična, pregledna i temeljita biografija utjecajne pjevačice i aktivistice (1958 – 2015) iz posljednje afričke kolonije.
U 17:30 premijerno će, uz razgovor s redateljicom, biti prikazan novi film talentirane Dalije Dozet Lekcije mog tate (dv. 1, Regionalna konkurencija) – godinama mukotrpno pripreman rad temeljen na golemoj nesortiranoj videoarhivi čovjeka koji je svoju svakodnevicu bilježio kamerom, omogućivši time kćeri post mortem uvid u različite faze svojega života. Ovaj debitantski dugometražni dokumentarac prikazuje se u istoj cjelini s Terenskom nastavom Joze Schmucha o organiziranom, obaveznom školskom posjetu Vukovaru na razmeđu adolescentskih prioriteta, imperativa pijeteta i pokušaja kreiranja kolektivnog sjećanja. Redatelj Schmuch također će nakon projekcije razgovarati s publikom. Poljski majstor povijesnog found footage-a i alternativnih pristupa povijesnim temama Tomasz Wolski također u 17:30 u dvorani 3 osobno predstavlja Godinu u životu zemlje (Međunarodna konkurencija) o društvenim gibanjima u Poljskoj 1981. godine – prosvjedima, nemirima, uvođenju izvanrednog stanja i sindikatu Solidarnost. Posebna je vrijednost Wolskijeva materijala u upućivanju na svakodnevicu opterećenu redukcijama, nestašicama, siromaštvom i beskičmenjaštvom.
Predah od teških tema nude u 18 sati dva Happy Doxa – Koki, Ciao Quentona Millera (uz još jedan Q&A) i Pjesma mojoj zemlji Mauricija Albornoza Inieste. Titovom 67-godišnjem kakaduu, brijunskom svjedoku vrhunaca Pokreta nesvrstanih i ljubimcu slavnih gostiju u dvorani 2 društvo tako pravi još jedan entuzijastični učitelj – karizmatični nastavnik glazbe Ramiro koji se u ruralnoj Argentini zaprašivanju u blizini škola suprotstavlja organizacijom dječjeg ekološkog Woodstocka.
U 19 sati dvorana 4 rezervirana je za autobiografske Krhotine Maše Černaje iz Međunarodne konkurencije. Pobjednički film uglednog festivala Doclisboa fascinantan je kolaž unutarnjeg raspada Rusije i protagonistice koja umjesto u inozemstvo bježi na nesputanu mladenačku underground scenu supostavljenu i suprotstavljenu prizorima postmoderne diktature. U segmentu Filmovi o filmu istovremeno se u dvorani 5 nudi nešto klasičniji biografski rad Davida Hertzoga Dessitesa Bio jednom Michel Legrand, usmjeren na posljednje godine života legendarnog francuskog filmskog i jazz skladatelja, a koji ponajviše crpi iz osobnih priča i privatne arhive velikog glazbenika.
U 19:30 (dv. 1) u programu Majstori Doxa možemo po prvi puta vidjeti novi film jedne od najuspješnijih regionalnih redateljica Jasmile Žbanić posvećen jugoslavenskom samoupravnom inženjerskom gigantu Energoinvestu i njegovu osnivaču Emeriku Blumu Blum – gospodari svoje budućnosti. (uz Q&A) Istovremeno se u dvorani 3, također uz razgovor s autorima, repriziraju filmovi otvaranja 21. ZagrebDoxa – Crveni tobogan Nebojše Slijepčevića i Najglasnija tišina Aleksandra Reljića.
Prime time ponedjeljka rezerviran je, kako i priliči, za novo djelo modernog klasika dokumentarnoga roda Sergeja Loznice Invazija (20 sati, dvorana 2, Majstori doxa), snažno i definitivno svjedočanstvo ukrajinskog otpora barbarskoj invaziji putem nesalomljivog narodnog duha.
U 21 sat u dvorani 4 još jedan autobiografski dox To nisam ja vodi nas u umjetnički svijet kultnog francuskog redatelja Leosa Caraxa. Ova nezaobilazna srednjometražna filmološka poslastica realizirana je ustvari kao pregled Caraxovih likova i filmova u mreži referenci i inspiracija iz povijesti filma i političkih događaja. Caraxov autoportret uparen je u istome projekcijskom bloku s prvim ovogodišnjim "zelenim doxom" Budimo odgovorni – Nema posla bez zdravog planeta (r. Julien Demond, Tristan Lochon) koji, u pokušaju smjene modela dioničarskog profita, istražuje mogućnosti odgovornog poslovanja za opće dobro.
U dvorani 5 u 21 sat Protjerivačica ljubavnica Elizabeth Lo (Međunarodna konkurencija) posvećena je začudnom suvremenom fenomenu kineske "ljubavne industrije specijalizirane za prekidanje veza vjenčanih s njihovim ljubavnicima i ljubavnicama". Film ovjenčan čitavim naramkom festivalskih nagrada prati beskompromisnu profesionalku ove "struke" pri naročito zahtjevnom zadatku, dajući pritom uvid u emocije, pragmatičnost i kulturološke norme današnje Kine.
Filmski ponedjeljak 21. ZagrebDoxa kraju u 21:30 privode Abortus Dream Team (r. Karolina Lucyna Domagalska, dv. 1) i U mraku (r. Nelson Makengo, dv. 3). Prvi je priča o aktivističkom kvartetu koji, uz značajne osobne žrtve, u konzervativnoj Poljskoj vodi telefonsku liniju i pruža podršku ženama u potrazi za prekidom trudnoće, dok je drugi nokturalni ep o prijestolnici DR Konga Kinshasi i njezinu vitalnu stanovništvu koje u okružju nasilja, neimaštine i doslovnog mraka pronalazi motive za opstanak.
Napomenimo naposljetku da se umorne oči svakoga dana 21. ZagrebDoxa mogu odmoriti i prepustiti cjelokupni zadatak ušima od 14 do 22 sata u foajeu Kaptol Boutique Cinema gdje u novom programskom segmentu Audio Dox mogu poslušati šest radioreportaža/podcasta iz cijele Europe, nominiranih i nagrađivanih na prošlogodišnjem festivalu PRIX EUROPA. Danas izdvajamo prvu među njima - Ja sam Carrie Jade Williams! Ronana Kellyja o serijskoj prevarantici koja hini terminalnu bolest.
Međunarodni festival dokumentarnog filma ZagrebDox očekuje nas u kinima Kaptol Boutiquea do 6. travnja 2025. godine.
ZagrebDox se održava uz potporu Grada Zagreba, Hrvatskog audiovizualnog centra, Zaklade Kultura nova, Društva hrvatskih filmskih autora i Turističke zajednice Grada Zagreba.
Sve novosti i informacije o ZagrebDoxu dostupne su na službenoj mrežnoj stranici http://zagrebdox.net/ te na društvenim mrežama Festivala.
Komentari
0