ALVA NOTO

‘Ma kakav rock. Frekvencije i signali, to je prava glazba’

Umjetnik čiji su radovi izloženi i u Muzeju Guggenheim, tvrdi da ga najviše zanima istraživanje novih načina rada sa zvukom

Hvala na pitanju, dobro sam. Kako ste vi? Upravo pripremam video i zvukovne materijale za naš show u Japanu’, rekao nam je ovih dana Alva Noto, jedan od vodećih producenata apstraktne elektronike danas, umjetnik poznat po eksperimentiranju sa zvukovima koje smo previdjeli.

Modemi, telefoni, faksevi i slični aparati nisu jedina inspiracija ovog audiovizualnog umjetnika: njegovi eksperimenti obuhvaćaju 16- kanalni zvukovni sustav ili, recimo, stvaranje zvukovnih izričaja za koncepte poput ‘visoki/niski vrisak’ ili ‘gustoća’. Umjetnik koji je kao dijete vjerovao da može komunicirati sa šišmišima ima zapravo ime Carsten Nicolai i rođen je 1965. u Karl-Marx Stadtu, u bivšoj Istočnoj Njemačkoj. U sklopu turneje, koja počinje ovog tjedna, posjetit će i Zagreb, gdje će 3. rujna u tandemu s Blixa Bargeldom, bivšim gitaristom Nick Cave and The Bad Seeds (1984-2003), održati koncert u zagrebačkoj Tvornici kulture.

Miks elektroničke glazbe

Mislim da mnoge interesira kako vi zapravo stvarate svoju glazbu?

- Ono što inače radim je digitalno miksanje na kompjutoru. No, ovaj novi LP, ‘mimikry’, kojeg sam radio s Blixa Bargeldom, a koji će izaći krajem idućeg mjeseca, sniman je u studiju Einstuerzende Neubautena u Berlinu. Glazba na njemu je miks elektroničke muzike, akustičnih instrumenata (klavira, gudačkih instrumenata, vibrafona…) i samplinga.

Jednom ste rekli da u svojoj glazbi pokušavate povezati različite osjetilne razine. Možete li to pojasniti?

- Svi znamo da glazba na nas ima jak efekt, ali ne znamo na koji to način točno funkcionira. Uživam u činjenici da glazba ima nekoliko razina, i da svatko od nas može pronaći neki nivo za sebe. Na primjer, neke moje kompozicije imaju vizualni nivo u kojem se referira na neki film ili pak na određenu osobu. Imao sam iz Rusije jednu zamolbu da isproduciram i kompoziciju za ruskog režisera Tarkovskog. Na ovom albumu su neke od kompozicija odnose na slavnog, ali potpuno misterioznog pisca B. Travena. Riječ je o kompoziciji ‘Ret Marut Handshake’, koja je koncipirana kao montaža, a koju sam bazirao na istraživanju njegovih pseudonima. Ret Marut je samo jedan od njih. U toj pjesmi su navedeni svi njegovi pseudonimi. ‘Rukovanje’ sam potom dodao zato jer je riječ o miješanju identiteta.

U Zagrebu ćete nastupiti s Blixa Bargeldom. Imali ste različitu evoluciju kao glazbenici. U kojoj se točki sastaju alternativni zvuk 1980-ih i eksperimentalna elektronika?

- Upravo u ovoj točki. Čim čujete za neku kolaboraciju, mislite da one ne može funkcionirati. Obojicu nas zanima eksperimentiranje zvukom i ona granica na kojoj možete percipirati zvuk. Konkretno, u mom slučaju zanimaju me visoke i niske frekvencije, koje su praktički izvan naše percepcije. Ta veza je nama obojici vrlo jasna - istraživali smo nove načine rada sa zvukom.

Križanje putova

Bit će to vaš prvi nastup u Zagrebu. Što ćete izvesti?

- Naše kolaboracije. Imamo live show. Bit će to moj prvi posjet Zagrebu. Čuo sam da ondje postoji prilično jaka zajednica obožavatelja elektroničke glazbe.

Jeste li vi i Blixa two-man show, je li to sve?

- Mi to zovemo ‘two more group’ jer imamo još dva člana turneje: menadžera turneje i inženjera za zvuk. Blixa i ja živimo u istom gradu (Berlinu), a putevi su nam se križali nekoliko puta. Znamo se sada oko deset godina. Bio sam upoznat s njegovim radom u Einstuerzende Neubauten i za Nicka Cavea. Postali smo prijatelji kad je on u berlinskoj galeriji za suvremenu umjetnost 1998. napravio instalaciju ‘Temporary CD Pressing Plant’. Sad imamo i zajedničke prijatelje. Već 7 godina planiramo napraviti nešto zajedno.

Dizajn albuma

Jeste li i vi htjeli surađivati s Nick Caveom?

- Nikada nismo o tome razgovarali. Nick je zaokupljen novim projektom. Uskoro ćemo se s njime sresti, ali za sada nemamo planove o suradnji. Koncentrirani smo na album kojeg smo već završili. Upravo sređujemo posljednje detalje, kao što su pakiranje albuma i njegov dizajn.

Kad ste to već spomenuli: jeste li vi birali glazbu za Calvin Klein kolekciju jesen 2010? Jesu li oni kontaktirali vas ili vi njih?

- Oni mene. Imam puno prijatelja u modnom biznisu. Zanima me eksperimentalna moda. Mnogi ne znaju da je Calvin Kleinova CK Collection jedna eksperimentalna linija, da to nisu samo traperice i parfemi, što je prvo što netko pomisli kada spomene Clavina Kleina.

Druga priča

Vaši su radovi izloženi u muzeju Guggenheim i na venecijanskom Bijenalu. Puno radite?

- Pa ne znam na što ‘ide’ energija koja me tjera da produciram, možda je to potreba da stvaram nove stvari. S muzikom sam se počeo baviti kasnije nego vizualnom umjetnošću. Ona je došla ranih 1990-ih, dok se moja prva izložba dogodila sredinom 1980-ih.

Od tad se ponešto promijenila i elektronička glazba…

- Da, tada je ona bila bitno drugačija. Mnogo toga nam nije bilo dostupno i bilo je vrlo skupo. A ja nisam svirao niti jedan instrument.

To vas nije zanimalo?

- Ne. Zanimale su me frekvencije i signali, a manje glazbeni sadržaj. Što ne znači da ne slušam različite stilove. Jedino čega nisam veliki fan je rock. Minimalisti, avangarda, eksperimenti 1980, 1990-ih… E ,to je već druga priča.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 00:25