ZAGREB - Svaki put kad bi ulazio na pozornicu Lisinskog ili s nje izlazio, violinista Oresta Shourgota pratio je zaštitar s pištoljčinom oko pasa. A takvih je izlazaka bilo dosta, jer dugo su trajale ovacije nakon preksinoćnje izvedbe Koncerta za violinu i orkestar Pavla Dešpalja, a i nakon Bachove Sarabande u d-molu odsvirane na bis.
Takva je procedura kad god iz svoga specijalnog staklenog kovčega u HAZU izađe King, skupocjena Guarnerijeva violina što ju je Hrvatskoj ostavio Zlatko Baloković.
Glupi cirkus
Premda svijetom, pa i našim koncertnim pozornicama, kruže još i skuplji stradivariji i guarneriji, samo HAZU oko Kinga izvodi cirkus s naoružanom pratnjom, što u koncertnoj dvorani izgleda glupo, ružno i neprimjereno.
No, dok taj groteskni običaj može izazvati samo podsmijeh, za samu je violinu mnogo štetnije što se na njoj tako rijetko svira.
Učenik i učitelj
Violinski koncert je Dešpaljev diplomski rad i remek-djelo kojim je 1959. nadmašio svog učitelja Stjepana Šuleka. Shourgot, inače koncertni majstor Zagrebačke filharmonije, sa silnim je i opravdanim uvjerenjem u veliku vrijednost Dešpaljeve skladbe odsvirao solističku dionicu, a za cjelokupnu sliku znalački pisane partiture, u kojoj nema suvišnih nota, pobrinuo se sam skladatelj, od ove sezone ponovo šef dirigent Simfonijskog orkestra HRT-a.
Budući da je koncert bio posvećen 150. godišnjici HAZU, akademik Dešpalj je na program stavio i Četvrtu simfoniju svog učitelja, nekoć također člana JAZU. Dešpaljeva zahvalna vjernost glazbi svog učitelja dirljiva je i pohvalna, a baš zato što se on s tim nikad ne bi složio, na nama je da još jednom ponovimo kako je učenik nadmašio učitelja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....