SPEKTAKULARNI KONCERT

Ovaj njemački skladatelj bio je prvi slobodni umjetnik u Londonu. Svoj glazbeni talent znao je monetizirati...

HRBA u Lisinskom

 Lisinski/Tomislav Jagar/
Povodom 25 obljetnice djelovanja Hrvatskog baroknog ansambla izvedeno remek-djelo baroknog majstora Händela

Svako je izvođenje remek-djela Mesija baroknog majstora Georga Friedricha Händela velik događaj na našoj sceni. Stoga je dobitna kombinacija bila izabrati baš to djelo za proslavu 25. obljetnice djelovanja našeg najvažnijeg ansambla za povijesno informirano izvođenje baroknih partitura - Hrvatskog baroknog ansambla (uobičajene verzije kratice - HRBA). Njezina je voditeljica, violinistica Laura Vadjon, profesorica barokne glazbe na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a većina članova ansambla danas su njezini bivši studenti. Zato ta homogenost tona u sviranju na crijevnim žicama kraćim i zaobljenijim gudalima, prema istraženim običajima 17. i 18. stoljeća.

Sve svoje najjače adute u punom sastavu otkrili su naši barokni virtuozi 29. ožujka u Lisinskom, na spektakularnom koncertu omiljenog ciklusa "Lisinski subotom". Svi su nestrpljivo iščekivali omiljeni oratorij, čiji je zborski stavak Aleluja s kraja drugog dijela već odavna opće mjesto radosti i slavlja. Iako je riječ o globalno najizvođenijem vokalno-instrumentalnom djelu, u našim okvirima rijetko ga se može čuti integralno i u verziji koju je osmislio baš autor - za gudače, teorbu, čembalo, orgulje, prirodne trube i timpane (inače se izvodi u Mozartovu aranžmanu). HRBA se iskazala u punom sastavu od 27 glazbenika, među kojima je atraktivnošću izgleda i zvuka najviše pozornost plijenila prekrasna teorba (verzija lutnje s ekstremno dugim vratom) na kojoj je muzicirao Slovenac Izidor Erazem Grafenauer, redovni član koncerata ovog ansambla. Gudači su često tijekom dvoipolsatne večeri oduševljavali briljantnim zvukom i virtuoznim zajedničkim pasažama.

Nije lako bravurozno svirati u grupi, potrebni su sati i sati vježbanja i cizeliranja te vrsno vodstvo, u ovom slučaju svjetski autoritet za Händelovu glazbu, voditelj nekoliko njemu posvećenih festivala i Händelove kuće u Londonu, dirigent Lawrence Cummings. Stojeći za čembalom i mašući, poput nekog "baroknog Huljića", uspio je, takoreći, nemoguće - filigranski svesti zvuk orkestra (ali i zbora) na tanke "konce" bogatog i kompleksnog pletiva i pritom zadržati jasnoću tona i potrebnu opernu dramatiku. Nijemac Händel bio je u doba Mesije etablirani operni majstor koji je svoj glazbeni talent znao monetizirati (a kako čitamo u programskoj knjižici u tekstu muzikologa Trpimira Matasovića, i prvi slobodni umjetnik u Londonu, te je svoj novac ulagao i u manje slavne projekte poput Kraljevskog afričkog društva, u okviru kojega su dopremani afrički robovi u engleske kolonije na Novom kontinentu!).

U korizmeno doba opere su bile zabranjene, a i općenito je rastao interes za biblijske teme u koncertnim formama oratorija. Tako je nastao Mesija, s jakim dramskim nabojem, čiji operni potencijal u današnje vrijeme dodatno raspiruju kazališni redatelji poput Roberta Wilsona za recentne produkcije na festivalima u Salzburgu i Aix-En-Provenceu te u Gran Teatre del Liceu u Barceloni. Na ovoj posljednjoj prošle je godine nastupio čak i naš nagrađivani bas-bariton Krešimir Špicer, ali što se tiče ovog slavljeničkog koncerta u Lisinskom, umjesto da pozovu naše etablirane pjevačke zvijezde kojih na svjetskoj sceni doista imamo, Laura i prijatelji dali su priliku najmlađima, tek diplomiranima i jednom diplomantu Muzičke akademije u Zagrebu.

On je bio i najbolji predstavnik vokalnog kvarteta, tenor Mislav Lucić, koji je pokazao iznimnu ljepotu lirskoga glasa uz vrlo jasnu stilsku frazu idealnu za barok. Vjerujemo da je pred njim velika karijera. Manje uvjerljivo, ali doista uvježbano, zvučali su i njegovi malo stariji kolege - bariton Marin Čargo, sopranistica Nikolina Hrkač i mezzosopranistica Dina Jularić Ivančić. Posebne pohvale zavređuje 70 glasova Akademskog zbora Ivan Goran Kovačić, koje je pripremio maestro Ivan Šćepanović, a u suradnji s maestrom Cummingsom postigao je posebno anđeoske, profinjene i izražajne kultivirane glasove na način Bečkih dječaka, kakve od ovog srčanog ansambla još nismo čuli.

Umjesto da nedjelju provede zasluženo se odmarajući na lovorikama, HRBA je požurila u Kazalište Kerempuh i za probranu publiku svojega ciklusa održala s Cummingsom još jedan koncert: Kod Händela doma! Za svaku pohvalu!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
08. travanj 2025 00:00