LESLIE FEIST

Razoružava slušatelja i baca ga na koljena. Tako da od nje moli još užitka...

Leslie Feist 

 Jazz Archiv/rainer Merkel/Akg-images/Profimedia/Jazz Archiv/rainer Merkel/akg-images/profimedia
Moglo se Feist usporediti i s Dusty Springfield i Carole King, ali prije svega s Joni Mitchell, Kate Bush, pa i Björk

U poplavi albuma intrigantnih mlađih kantautorica iz Amerike, Britanije, Irske, Skandinavije, Australije, pa i Hrvatske čovjek lako smetne s uma koliko je kanadska Feist - briljantna kantautorica. Tome je tako i zato što između objave njezinih albuma uglavnom prođe pet-šest godina pa je "Multitudes" tek treći, nakon njezina trećeg izdanja "The Reminder" (2007.), s kojim se probila do vrhova top-lista s obje strane Atlantika i Pacifika. Stoga valja podsjetiti da je "The Reminder", prije kojeg je objavila nezapaženi "The Monarch" (1999.) i nešto zapaženiji "Let It Die" (2004.), predstavljao naramak izrazito osobnih ljubavnih pjesama, gotovo dnevničkih zapisa posve zrele kantautorice krasnog rukopisa i napuklog, zavodljivog glasa.

Tema seksa i smrti

Premda su zvučale nježno i umilno, pa i srednjostrujaški prijemčivo poput hitova Nore Jones, pjesme Leslie Feist bile su iščašenije u stapanju soula, garage-rocka, country-popa, indie-pop simfonija i koječega drugoga. Moglo se Feist usporediti i s Dusty Springfield i Carole King, ali prije svega s Joni Mitchell, Kate Bush, pa i Björk. Njezin hit "1234" završio je i kao podloga u reklami za iPod, ako se netko sjeća tog krasnog mp3 plejera koji je nedavno Apple prestao proizvoditi jer je u međuvremenu zastario i izgubio bitku s pametnim mobitelima i streamingom. Naredni "Metals" (2011.) bio je teži i mračniji, a "Pleasure" (2017.), na kojem su se njezini stihovi o dvije "vječne" teme - seksu i smrti - obavijali oko oštre električne gitare, ostavio me hladnijim, premda se Feist ukazala i kao moguća nasljednica Patti Smith i Chrissie Hynde, odnosno srodnice nešto starije PJ Harvey i bitno mlađe Laure Marling. Dobri albumi, ali nedostajalo je "ono nešto" s čime je Feist na "The Reminderu" pogodila i ovog slušatelja.

Stoga sad s radošću javljam da s "Multitudes", iako opet drugačiji od njezinih prethodnih albuma, pa i "The Remindera", ponovno razoružava slušatelja i baca ga na koljena da od nje moli još užitka. Preselila se u Los Angeles gdje je posvojila kćer, ali joj je umro otac, za kojeg je bila snažno vezana, tako da opet u njezinim pjesmama prevladavaju teme ljubavi i smrti.

Trebala se otisnuti na turneju s Arcade Fire, ali nije zbog nekih seksualnih optužbi na račun Wina Butlera, pa možda i zato pjesma "Borrow Troubles" zvuči kao da je uspješno stopila njihovu "The Suburbs" s Bowiejevom "Heroes", iskustvima iz kolektiva Broken Social Scene čija je članica bila tijekom niza godina i saksofonom u stilu pokojnog Springsteenova "brata" Clarencea Clemonsa.

Važnije je pak da je "Multitudes" postavila na osnovi iskustva prikupljenih tijekom solističkih postpandemijskih nastupa, uglavnom komornih na kojima je publiku na bisu ostavljala da zauzme njezino mjesto na pozornici dok je ona odlazila iz dvorane. Doduše, takvo nešto ne bi se moglo zaključiti iz uvodne i prilično bombastične "In Lightning" s brojnim slojevima vokala, smještene na pola puta između Kate Bush i Björk pa ni iz spomenute "Borrow Troubles". Naime, kostur albuma čine kontemplativnije pjesme u kojima se Leslie Feist doista promeće u kanadsku nasljednicu Joni Mitchell, kad je već tu šansu nakon "Jagged Little Pill" zapucala Alanis Morissette.

image

Album Multitudes

Pjesme emotivno razorne

Te su pjesme istovremeno tihe, ali i emotivno razorne sa zadivljujućom unutarnjom snagom. Slušatelj ima osjećaj kao da je Feist iza njegova ramena i šapuće mu na uho, često tek uz samo dva ili tri pretežito akustična instrumenta. U osnovi to su (freak) folk pjesme, ali postavljene tako - to je spona s Joni Mitchell - da mogu biti i rock i pop i jazz skladbe, pa i hitovi, kad bi radiostanice češće puštale takvu glazbu. Paradoksalno, vokalno je bliska Alanis u njezinim tišim pjesmama, ali Feist se toliko lijepi za slušatelja da ju je nemoguće otresti. A zašto i bi, kad je toliko senzibilna i senzualna, i kao vokalistica i kao pjesnikinja. Prepustite se njezinu glasu, stihovima i melodijama jer nešto tako humano i osjećajno, organski i zadivljujuće nećete dobiti od naizgled perfektne AI čija je najveća greška što njezini "outputi", izvedeni na bazi zaprimljenih "inputa", nemaju ni duše, ni duha, ni emocija kakve u svojim pjesmama nudi prekrasna Leslie Feist.

FEIST

Multitudes

Polydor/Universal Music Croatia

žanr: indie-folk

ocjena: 4 i pol

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. studeni 2024 03:33