EKSKLUZIVNO

FILMSKI KRITIČAR JUTARNJEG O BBC-JEVOJ SERIJI U KOJOJ IGRA ZRINKA CVITEŠIĆ 'Ona je među troje najupečatljivijih glumaca'

 Alen Šalkić/CROPIX

Nakon uspješnog starta kazališne karijere u Velikoj Britaniji (nagrada Olivier za mjuzikl “Jednom”), Zrinka Cvitešić se lani zapaženo ogledala i u televizijskim ulogama, nastupila je u dvije BBC-jeve mini serije koje su se našle na mnogim top-listama najboljih TV ostvarenja godine.

Nije sve ispalo kako je planirano, tako joj je uloga u “Londonskom špijunu”, mini seriji od pet epizoda, svedena na minimum. Teško je zapravo i razabrati kakav je lik trebala igrati jer se pojavljuje samo u nekoliko scena, u njima gotovo nema ni dijaloga, no tako je valjda odlučeno u postprodukciji kako bi se poštovala dogovorena minutaža.

Mini serija je inače izvrsna, glavni junak je Danny (Ben Whishaw među najprestižnijim je engleskim glumcima mlađe generacije, upravo ga gledamo kao Hermana Melvillea u blockbusteru “U srcu mora”), gay momak bez osobite budućnosti, kojemu je glavna podrška postariji bonvivan Scottie (višestruko nagrađivani Jim Broadbent), također gay, ali su samo u prijateljskoj vezi.

Pohvalne kritike

Slučajni susret s mladim Alexom (Edward Holcroft igra brata Anne Boleyn u sjajnoj mini seriji “Wolf Hall” na HRT-u) promijeni Dannyjev život, njih dvojica se zaljubljuju, romansa se čini savršenom, iako atletski građen ljepotan krije čime se zapravo bavi. On iznenada nestaje, Danny ga poslije pronalazi mrtvog, zaključanog u kovčegu na tavanu krcatom sadomazohističkim napravama, no uvjeren je da je njegovom ljubavniku sve to podmetnuto. Scottie kao bivši špijun pomaže mu koliko je u stanju, međutim namjerili su se očito na preozbiljnog protivnika i zavjeru u kojoj važnu ulogu igra otmjena Frances (Charlotte Rampling). Virtuozno režirana (Jakob Verbruggen radio je na prvoj sezoni krimi serije “Pad” s Gillian Anderson i Jamieom Dornanom) i napisana (Tom Rob Smith autor je bestselera “Dijete 44” po kojem je snimljen film s Tomom Hardyjem i Noomi Rapace), ali i nevjerojatno zapetljana, mini serija je iznimno prestižno ostvarenje i nimalo slučajno što se naša glumica smatrala počašćenom naći se u takvoj ekipi, no njezina uloga djevojke koja se nekoliko puta zatekne u Dannyjevu stanu tako je srezana da je teško pretpostaviti je li ona dio narkomanskog kruga u kojem se junak kreće ili prijateljica s kojom živi i povjerava joj svoje tajne.

Zato je “Kapital”, mini serija od tri epizode, u potpunosti ispunila Cvitešićkina očekivanja. Premijeru je imala krajem godine na prvom kanalu BBC-ja, a recenzije u vodećim britanskim glasilima iznimno su pohvalne: “Nevjerojatno je koliko se londonske stvarnosti uspjelo ukrcati u samo jednu ulicu i u TV program trosatnog trajanja”, pisao je The Guardian.

Različiti standardi

“Kapital” je snimljen po romanu Johna Lanchestera, koji inače piše o ekonomiji za vodeće britanske i američke dnevnike i magazine, ali se bavi i fikcijom. Njegova knjiga predstavljala je poseban izazov Peteru Bowkeru (najpoznatiji po mini serijama “Blackpool” i “Okupacija”), jer je nakrcana introspekcijama i unutarnjim monolozima, a kako su u BBC-ju trebali protutežu lakšim komercijalnim sadržajima kakve nude njihovi konkurenti, projekt je dobio poseban tretman i solidan budžet. Radnja se odigrava u fiktivnoj londonskoj ulici Peppys Road, u kojoj stjecajem okolnosti cijene nekretnina nezadrživo rastu: ako ste u njoj rođeni, možete živjeti na rubu siromaštva i tješiti se da ipak posjedujete ozbiljan kapital, a ako ste novi stanar, morali ste svoje novo zdanje itekako skupo platiti.

Tako su tamošnji susjedi osobe ekstremno različitih socijalnih standarda i primanja. Stara Petunia Howe (poznata engleska glumica Gemma Jones) tu živi već desetljećima, doselila se kad ta četvrt nije bila ništa posebno i kuće u njoj su si mogli priuštiti ljudi skromnog imovinskog stanja, tu su i pakistanski emigranti Ahmed i Rohinka Kamal (Adeel Akhtar i Mona Goodwyn) čiji je dućan prava svaštarnica, ali je zato Roger Yount (Toby Jones imao niz holivudskih angažmana, a igrao je i Alfreda Hitchcocka u zapaženom filmu “Djevojka”) uspješni bankar sa zahtjevnom obitelji. Drama se zapliće kada bliski rođak Kamalovih bude uhapšen zbog sumnje za terorizam, a Yountov status u njegovom se poduzeću opasno zaljulja. Za nevolju, upravo je angažirao zgodnu bebisitericu, Mađaricu Matyju (Zrinka Cvitešić), što još više razjari njegovu suprugu Arabellu (Rachael Stirling) koja se upravo tada privremeno namjeravala odseliti s djecom, ljuta zbog muževa klizanja na poslu. Kamalovi pak odluče pozvati u pomoć njegovu majku iz Pakistana (Shabana Azmi, nekoć prva dama indijske kinematografije), koja se pokaže puno vičnijom u ophođenju s policijom negoli njih dvoje.

“Kapital” je izvrsna serija, ništa se u njoj ne može okarakterizirati kao podilaženje gledateljima, naprotiv, njihov je angažman itekako potreban ako žele pohvatati sve detalje kojima su pojedine scene nakrcane.

Superiorniji medij

Zrinki Cvitešić najveći je kompliment što se ugurala među troje najupečatljivijih glumaca: Shabana Azmi dostojanstvena je i pomalo zločesta dok istjeruje obiteljsku pravdu, Toby Jones sjajno je dočarao tragikomičan lik bankara koji ništa ne uzima previše ozbiljno, a Cvitešićka je poput njegove dobre vile. Spremno ga prati na večeru na kojoj izgleda spektakularno i izaziva ljubomoru njegovih kolega, međutim i njemu samom je jasno da je Matya suviše zgodna da bi joj se i pokušao udvarati. Ona pak započinje romansu za zidarom Bogdanom (on je Poljak i zapravo se zove Zbigniew, ali shvaća da se ime Bogdan lakše pamti) koji adaptira stanove u toj četvrti i u stanu tek preminule Petunije pronalazi vreću funti skrivenu u zidu. Matya je ta koja će ga upozoriti da od ukradenog blaga nema sreće, a pogotovo ne za njih koji žele započeti zajedno novi život. Naša je glumica poput bljeska koji je osvijetlio prilično ružan dio Londona, pa ne čudi što je dobila istaknuto mjesto na špici i što će njezinu ulogu svi upamtiti.

Na britanskoj televiziji nije se lako probiti, konkurencija je velika, a bez obzira na peh s “Londonskim špijunom”, Zrinka Cvitešić počela je odlično. O filmu ne treba previše razmišljati jer je televizija ionako danas puno superiorniji medij.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 17:41