FRLJIĆEV HAMLET

NAJIŠČEKIVANIJA PREMIJERA OVE SEZONE 'Očekujemo od Mikića čudo. Samo je Rade u nas bio pravi Hamlet'

 Biljana Gaurina / Cropix
Georgij Paro, Božidar Violić, Krešimir Dolenčić i Anica Tomić govore o tome kako su naši glumci interpretirali najslavniju kazališnu ulogu

U ZeKaeM-u 8. ožujka na Dan žena dogodit će se jedna od najiščekivanijih dramskih premijera sezone. Riječ je o Shakespeareovom “Hamletu” u režiji jednog od najtalentiranijih hrvatskih redatelja Olivera Frljića koji je naslovnu ulogu povjerio Krešimiru Mikiću. Najbolji među hrvatskim glumcima do 40 pridužit će se nizu hrvatskih interpreta, gdje najranija sjećanja živih svjedoka sežu u 1952. kada je Veljko Maričić bio Hamlet u Fotezovoj režiji na Igrama. Zadnji u tome nizu bio je Mijo Jurišić koji je Hamleta igrao u režiji Rusa Aleksandra Ogarjova 2010. u splitskom HNK.

Vicevi iza leđa

Od 90-ih naovamo Hamleti su, uz Jurišića, bili Ivo Gregurević, Damir Lončar, Goran Višnjić, Ranko Zidarić, Goran Navojec te Goran Grgić 2000., koji je bio histrionski i posljednji zagrebački Hamlet. Ne jedan od spomenutih nakon premijere trpio je iza leđa viceve da je najgori Hamlet u povijesti Hrvatske, a ne postoji ni konsenzus koji je od Mikićevih prethodnika najbolji od 90-ih. Kad je riječ o sveukupnom korpusu hrvatskih Hamleta, jedan od najiskusnijih naših redatelja tvrdi da još nije nadmašena interpretacija Rade Šerbedžije iz 1974. u Radojevićevoj režiji.

Dva Hamleta: Rade Šerbedžija i Goran Višnjić

Georgij Paro, koji je 70-ih na Igrama radio antologijskog “Areteja” i “Kristofora Kolumba”, sjeća se da je ta predstava iznijela klasičan sukob mladog, čistog Hamleta nasuprot korumpiranog kralja.

Zvijezde na Lovrijencu

- Rade je tada bio zvijezda u punoj energiji, to je bila njegova solistička arija. Od kasnijih Hamleta dojmio me se Juvančićev gdje je naslovnu ulogu prvo trebao tumačiti Rene Medvešek koji se bio razbolio pa je umjesto njega uskočio Višnjić. Bio je to odličan Hamlet, ali više kao dio cjelovite priče nego kao lik posebne aure - kaže Paro koji ističe i eksperimentalnog “Hamleta” iz 90-ih u režiji Vladimira Gerića s Ljubomirom Kerekešem u glavnoj ulozi, kao zanimljiv pokušaj da se kajkavski pokaže kao autentičan, a ne samo jezik humorističkih serija.

O čemu se, zapravo, radi u predstavi “Hamlet”? Objasnit će to, malo i po splitski Božidar Violić, renomirani redatelj “Hamleta u Mrduši”.

Kako igrati tu ulogu

- Brat mu je spava sa ženon a ovaj je bija fini čovik... Ključni dio drame se događa kada Hamlet, koji je zaljubljen u oca, napada majku, a onda dolazi očev duh da ga zaustavi, što bi bio katolički moment u komadu. Drugi intrigantan segment je vrlo zanimljiv odnos Hamleta i majke - smatra Violić koji ističe da naslovnu ulogu treba igrati ne kao docirajućeg mudraca već kao pametnog, mislećeg i živahnog čovjeka, koji ima humora, ali je strašno nesretan. O “Hamletima” u Hrvatskoj od 90-te naovamo Violić kaže da ih nije sve gledao, ali da do njega nisu došli ni komentari velikog oduševljenja s istima.

- Čini mi se da su mnoge od tih predstava igrale toliko da devetkom (9. izvedbom) odu na Remizu - našalio se Violić.

Kakva su očekivanja od Frljićeva “Hamleta”?

- Zanima me što znače Hamletovi monolozi u totalitarnom kapitalističkom društvu koje se skriva iza maske demokracije. Za koga ide posmrtna koračnica, za nas sve ili samo za Hamleta? - kaže redateljica Anica Tomić. Drugačije od nje kad je riječ o pristupu drami razmišlja Krešimir Dolenčić, redatelj riječkog “Hamleta” s Rankom Zidarićem u glavnoj ulozi.

Radikalan pristup

- “Hamlet” je postao opće mjesto, opći problem, te je danas zavrijedio radikalnu dramaturšku i redateljsku reviziju. Jer ako kreneš “Hamleta” raditi lineranom psihološkom aktualizacijom, sve će ti se fantastično uklopiti u vrijeme, no rezultat će biti poznat. Ne trebamo danas ići u kazalište kako bismo slušali o vlasti i moći i odlučnom i neodlučnom čovjeku, to su iscrpljene teme. Čuo sam da u ZeKaeM-ovom “Hamletu” neće biti politike; moja očekivanja od Olivera Frljića su velika, to je odličan režiser, a Mikić fenomenalan glumac i logičan izbor - kaže Dolenčić.

- Budući da Mikić u sebi spaja i nježnost i moć, riječ je o genijalnom izboru glumca za Hamleta 21. stoljeća, posljednjeg umirućeg Hamleta - zaključuje Anica Tomić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 21:34