NASLJEDNICA DUBRAVKE VRGOČ

Napravit ću od ZeKaeMa najbolji teatar u Hrvatskoj

 Bruno Konjević/CROPIX
Ugledna plesačica i koreografkinja otkriva, među ostalim, što ju je navelo da se okuša i kao ravnateljica kazališta

Snježana Abramović Milković nova je ravnateljica Zagrebačkog kazališta mladih. Iskusna plesačica, koreografkinja i producentica ovdje prvi put opširno izlaže svoj program, najavljuje konkretne naslove, suradnike i detaljno iznosi financijski i repertoarni plan…

Na ravnateljsko mjesto izabrana je prošli tjedan odlukom zagrebačke Gradske skupštine uz samo četiri glasa protiv. Njezin izbor najavljivao se u kuloarima unatrag nekoliko mjeseci. Iza nje stoji aktualna gradska vlast, što je potvrdila odluka Skupštine, no očito je i da oporba nije bila izričito protiv. To su sve pretpostavke za dobar početak mandata.

Što je bio glavni motiv da se kandidirate?

- Glavni motiv mi je bio velika kreativna mogućnost koju nudi Zagrebačko kazalište mladih, koje je od preseljenja u današnji prostor, što se tada zvao Omladinski kulturni centar, bio mjesto gdje se publika mogla upoznati s novim svjetskim trendovima u izvedbenim umjetnostima, i to kroz produkcije ansambla ZKM-a, ali i kroz gostovanja u sklopu Eurokaza i Tjedna suvremenog plesa te izvaninstitucionalnu scenu koja je uvijek bila dio ZKM-a.

ZKM je specifičan u odnosu na druga kazališta upravo zbog orijentacije prema cross over žanrovima i novim umjetničkim praksama. Motivirana sam i time što publika prepoznaje ZKM kao otvoreni prostor za kazališna istraživanja.

Što će se u kazalištu promijeniti, a što nastaviti, kad je posrijedi program?

- Sigurno ću zadržati dogovore prethodne uprave s autorima jer je već prosinac, a godina se repertoarno ipak planira puno ranije ne samo zbog izrade financijskih planova, već i zbog osobnih planiranja redatelja. Osim toga, ja sam uvijek bila orijentirana timskom radu i međusobnom uvažavanju.

Cilj mi je zadržati dosadašnju kvalitetu rada, ali bih voljela pružiti priliku glumcima za kreativan razvoj, dajući im mogućnost sudjelovanja u autorskom radu. Od sljedeće godine počinjemo s “Inkubatorom”, autorskim projektima glumačkog ansambla, ali i s natječajem za najbolji hrvatski dramski tekst mladih autora, koji bi bio postavljen na sceni ZKM-a.

Koliko je poznato, ZKM financijski dobro stoji, to je već solidna pretpostavka za rad. Kakvi su vaši produkcijski planovi?

- Kazalište nije u dugovima zahvaljujući prijašnjoj ravnateljici, Dubravki Vrgoč, i to je divan početak. Moram to napomenuti, jer početi rad kad ste pod ovrhama i pritiscima vjerovnika nije lako. Međutim, moramo biti svjesni da su zbog nove fiskalne politike lokalne samouprave financijski oslabljene, a sljedeće godine ustanovama u gradu Zagrebu bit će dodijeljeno 20 posto manje sredstava za program. Dakle, ono što moram napraviti jest pojačati samofinanciranje kazališta, i to kroz strukturne fondove EU, kao i kroz programe Kreativne Europe.

Po mnogim procjenama, ZKM ima najbolji ansambl u državi. Kanite li i njega obnavljati, zadržati najbolje umjetnike? Neki su navodno najavili odlazak?

- Da, Nina Violić i Jadranka Đokić su prihvatile angažman u HNK Zagreb. S jedne strane mi je žao jer ih jako cijenim kao glumice, a s druge strane mi je drago zbog njih, jer znam koliko je značajno napraviti promjenu u kreativnom poslu i koliko to motivira izvođača. Glumački ansambl ZKM-a je odličan, ali ga sigurno treba osvježiti novim, mladim glumačkim snagama i to će mi biti prioritet. A promjene će sigurno biti inspirativne i za glumce ZKM-a.

Hoćete li zbilja pomoći plesnoj sceni, otvarajući joj više prostora teatra?

- Suvremene plesne predstave su i do sada bile dio repertoara ZKM-a, tako da će ostati taj dugogodišnji specifikum ZKM-a: otvorenost prema izvaninstitucionalnoj sceni, koliko je to realno izvedivo.

Sigurno ću neka svoja pozitivna iskustva iz plesne umjetnosti prenijeti na rad glumačkog ansambla, poput češćih radionica za profesionalno usavršavanje glumaca, njegovanje redateljskog, odnosno autorskog teatra te kreativnog angažmana glumačkog ansambla na vlastitim produkcijama.

Kakvo će biti umjetničko usmjerenje repertoara?

- U svojim programskim smjernicama navela sam dvije glavne orijentacije, a to su istraživanje dramskog teksta i autorski teatar, odnosno redateljski rukopis. Bit će zastupljena nova suvremena hrvatska drama, kao i suvremena europska drama, s naglaskom na hrvatske premijere tekstova poput “Spaljenog vrta” Juana Mayorge ili “Bog je D.J.” Falka Richtera te “Povijesti Ronalda” Rodriga Garcije. Od hrvatskih tekstova svakako će biti postavljen tekst Dine Pešuta “Pretposljednja panda” i tekst Ivana Vidića “Noćni život” koji će biti praizveden u ZKM-u. Autorski teatar je nešto na što ću staviti akcent i tu su neizostavni Bobo Jelčić te Saša Božić i Ksenija Zec, a voljela bih vidjeti i Renea Pollescha u ZKM-u, kao i britansko-njemački kolektiv Gob Squad ili članove belgijske skupine TG Stan.

Svakako će se njegovati i program za mlade kroz neke nove lektirne naslove ili programsku smjernicu koju sam nazvala Vesela znanost, gdje će se na umjetnički vrijedan i zabavan način mladima približiti znanost.

Suvremeno čitanje klasika također je dio mog budućeg programa, a voljela bih da dramatizacije i adaptacije romana rade uz iskusne kolege i novi, mladi dramaturzi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 18:42