Ponekad samo prođemo preko njih zadovoljni što su ispunili svoju svrhu, premostili more, rijeku ili provaliju, a nekad stanemo i divimo se njihovoj ljepoti i ljudima koji su ih osmislili. Ovo je sedam mostova iz ove druge kategorije.
STARI MOST U SISKU
Jedan od omiljenih simbola Siska, Stari most preko Kupe, sagrađen je prije 85 godine, a sama gradnja trajala je devet godina, započevši 1925. na lokaciji odmah do derutnog drvenog mosta koji je prvi, još 1874. godine, počeo spajati Civilni i Vojni Sisak. Dotad su se ta dva naselja, svako pod svojom upravom, razvijala posve razdvojeno. Stari most u Sisku ubraja se među najatraktivnije hrvatske građevine i jedan je od rijetkih mostova od kamena i opeke koji se i danas nesmetano koristi.
MOST U PANJU
Most preko rijeke Cetine u mjestu Panju, u općini Hrvace, sagrađen je 1905. godine, a nedavno je potpuno obnovljen pod nadzorom konzervatora. Riječ je o prvom cestovnom mostu preko rijeke Cetine, južno od brane Peruća, a dugačak je 65 metara i potpuno napravljen od kamena čime se savršeno uklopio u krajolik poljičkog zaleđa. Osim automobila, njime prolaze i brojne biciklističke rute na kojima je pauza za slikanje s mostom gotovo pa obavezna.
PJEŠAČKI MOST U OSIJEKU
Pješački most viseći je most preko Drave u Osijeku. Ovaj iznimno vitak most, visok 35 metara, jedan je od najpoznatijih i najljepših simbola grada. Od gradnje 1981. do Domovinskog rata službeno se nazivao Most mladosti, a mnogi Osječani ga i danas tako zovu. I on je, kao i mnogi drugi objekti u Osijeku, za vrijeme rata bio oštećen. Već 1993. značajno je obnovljen, a 2007. je postavljen i novi asfalt, obnovljeni su spojevi ploča, obojena ograda te zamijenjena i popravljena rasvjeta. Nedavno je dobio i upečatljivo neonsku rasvjetu i tako ostao omiljena šetnica lega i legica.
MOSTOVI PREKO GACKE
Lički biser Gacku premošćuje mnogo malih mostova, a zbog ljepote rijeke i krajolika u koji se savršeno uklapaju, svi su zaslužili naći se na ovoj listi. Poznat je visoki uski mostić u Ličkom Lešću pokraj hotela Gacka, a posebno je slikovit splet drvenih mostića preko Majerovog vrila. Na tom mjestu brzace premošćuje i niz starih mlinica. Na drugom velikom vrelu Gacke, Tonković vrilu, nalazi se drveni mostić koji vas dovodi ravno nad brzace. Svaki od ovih mostića poseban je primjer ljepote i funkcionalnosti!
KOSINJSKI MOST
Sedamdeset metara kamene mistike, ili možda prijelaz koji ljudsku vrstu preko žive rijeke Like vodi u svijet vila? Kosinjski most sagrađen je “uklinjenjem kamena”, tehnikom po uzoru na starohrvatsku mostogradnju. Jedinstven je i po dva kružna otvora u lukovima koji imaju funkciju rasterećenja udara vodenog vala. Gradnja mosta započela je 1929., a u prosincu 1936. pušten je u promet. Iako zbog svoje elegancije i ljepote krajolika izgleda idilično, u vezi s ovim mostom nije sve kao što izgleda. Kao hladni duh nad njim visi prijetnja nekih loših posljedica energetskog razvoja. Desetljećima se spominju planovi o gradnji još jedne hidroelektrane zbog koje bi se Kosinj i susjedno selo potopili, a ljepota i povijest mosta prepustili na užitak ribama. Ti se planovi već desetljećima i odbacuju, no u kosinjskoj dolini nema mira.
NOVIGRADSKI MOST NA DOBRI
U bajkovitom krajoliku šumovitih i zelenih brežuljaka novigradskoga kraja iznad rijeke Dobre danas su ruševine nekada značajnog staroga grada Novigrada. Pod njim se nalazi Novigradski most na Dobri, jedan od najstarijih riječnih mostova u Hrvatskoj. Ne zna se točno kad je sagrađen ovakav kakav i danas služi prometu, ali kao most preko rijeke Dobre pod novigradskim kaštelom na kojem se plaća cestarina spominje se već u popisu dobara Stjepana Frankopana Ozaljskog 1558. godine. Sadašnji je izgled najvjerojatnije dobio u vrijeme gradnje Karolinške ceste. Most ima deset otvora od kojih je osam zidano u polukružnom obliku dok su ona dva na desnoj strani zidana segmentnim nadvojima. Ukupna dužina mosta iznosi 122 metra, a korisna širina mosta iznosi 415 cm.
STARI I NOVI MASLENIČKI MOST
Stari je most od sedamdesetih godina premošćivao Novsko ždrilo na Jadranskoj magistrali, nedaleko od mjesta Maslenice, a u ratu je teško stradao. Danas razlikujemo Stari Maslenički most, onaj crveni, koji je na izvornom mjestu obnovljen u malo većim dimenzijama i pušten u promet 2005., od “novog”, odnosno Masleničkog mosta sagrađenog oko 1,5 km sjevernije.
Za razliku od starog crvenog, novi je betonski i nosi četiri trake autoceste A1. Kad je zatvoren zbog bure, njegov promet preuzima dobri Stari Maslenički most.
Komentari (0)
Komentiraj