PRINCEZE NA ZRNU GRAŠKA

SVJETSKI TREND STIGAO U HRVATSKU: RODITELJI PODIJELJENI, STRUČNJACI ZGROŽENI 'Ovo nije igra, nego ozbiljna imitacija loših modela'

Ilustracija
 Getty Images

I dok je pojava 'Make-up tretmana za princeze' u beauty cornerima hrvatskih trgovačkih centara uglavnom pobrala oduševljenje na društvenim mrežama, mnoge majke i očevi našli su se pred nedoumicom - treba li zaista djetetu vrtićke ili osnovnoškolske dobi 35 kuna platiti šminkanje, blago definiranje obrva i uvijanje trepavica, ruž na usnama i uz neizostavno lakiranje noktiju?

Klinceze su, naravno, oduševljene idejom da bi i one konačno mogle, poput majki, opušteno sjediti dok ih drage tete čine lijepima, no iz ove pojave vrišti tisuću moralnih pitanja. Kao prvo, tu je problem samih kozmetičkih preparata, punih tko zna kakvih kemikalija u kombinaciji s nježnom dječjom kožom, ali i onaj psihološkog stanja djeteta kojem od tako rane dobi poručujemo - bitno je, ako ne i najbitnije, izgledati dobro, piše Slobodna Dalmacija.

Potaknuti plakatom iz splitskih i zagrebačkih trgovačkih centara, čije usluge roditelji petogodišnjakinja i šestogodišnjakinja na društvenim mrežama obasipaju samo hvalama, istražili smo i pozadinu ovakvih fenomena, a internetska bespuća na ovu temu neugodno su nas iznenadila.

Već u prvom pretraživanju naišli smo na brdo vodiča za šminkanje kroz koje vas vode djeca - od tri, pet, šest godina pa naviše. Iako smo pomislili kako je riječ o nevinim dječjim pokušajima, trogodišnjakinja Adison koja na podu svog WC-a poput profesionalke uvija trepavice i nanosi maskaru i sjenila, ostavila nas je bez teksta.

Dodatno nas je nokautirala činjenica kako njezin video ima više od pet milijuna pregleda, a na tisuće komentara ispod snimke jasno je kako joj se djevojčice dive. No, ova je curica za svoje konkurentice mala beba, jer video šestogodišnje Belle ima, recimo, više od 17 milijuna pogleda.

Bella bi, doduše, posramila i profesionalne vizažiste. U svom uratku 'Pro Make-up Look' koristi preparate koje većina odraslih ne poznaje od primera, do nekoliko vrsta pudera, tekućih i krutih, kombinira više sjenila kako bi bolje istaknula oči, fiksira šminku...

Korektor ispod očiju, highlighter i bronzer obavezno koristi i dvanaestogodišnja Sophia Grace.

Šestogodišnja MacKenzie koristi isključivo MACove preparate, a malena Maddie koristi Chanelovu bazu za kapke! Broj pogleda make-up vodiča ovih djevojčica penje se do vrtoglavih 30 milijuna, što je brojka o kojoj veliki broj profesionalnih hrvatskih izvođača na YouTube kanalu može samo sanjati!

Čim pomislite daleko smo mi od ludog američkog i zapadnoeuropskog svijeta, iznenadi vas činjenica kako i Hrvatska ima svoje inačice. Doduše, tutoriali naših mladih uzdanica su nešto manje puta odgledani (no 25 tisuća i nije tako mala brojka), a i vještine su im malo slabije. Ipak, trend je tu i hvata zalet.

Dermatitis uzrokovan korištenjem dječjih parfema

Stručnjaci koje smo kontaktirali ostali su, blago rečeno, zgroženi. Ovdje nije riječ, kažu, o simboličnoj igri kako su se djeca oduvijek igrala, već pravoj, ozbiljnoj imitaciji, tvrde, loših modela.

Jasno, djevojčice su zapravo nespremne za uhvatiti se u koštac s psihološkim konotacijama korištenja make-upa, te roditeljima poručuju kako bi djeca u toj osjetljivoj dobi vrlo lako mogla razviti nezdravu opsesiju šminkom i vlastitim fizičkim izgledom. S tim se slaže i Neira Puizina Ivić, dermatologinja u splitskom KBC-u.

- Razgovarala sam nedavno s pedijatrima i upozorila ih na povećane slučajeve kontaktnog dermatitisa koji se javlja zbog korištenja dječjih parfema, kupki, a o ozbiljnijim kozmetičkim preparatima ne treba ni govoriti...

Dječja koža jako je nježna, još nije prošla kroz pubertet, te nema zaštitni masni sloj. Također, šminka uglavnom nije provjerene kvalitete, dječjoj koži sigurno nije prilagođena, no još veći problem djeluje mi usađivanje krivih vrijednosti mališanima - upozorava dermatologinja.

Upotreba beauty artiljerije na djeci nešto je što se treba regulirati na višim razinama, smatra i Žana Pavlović, psihologinja u jednom dječjem vrtiću, piše Slobodna Dalmacija.

- Utjecaj interneta i mobitela je velik i pitanje je gdje su tu roditelji? Djeca su uvijek radila identifikaciju s odraslima, igrali se kuhanja, mame i tate, ali to je bilo oponašanje, ne stvarno šminkanje i nošenje teške šminke na dječjem licu. Tema je vrlo intrigantna i po mom mišljenju zahtijeva reakciju struke. Mora se poslati jasna poruka roditeljima o štetnosti takve indentifikacije na dječji razvoj - smatra Pavlović.

Milas: Manjak svijesti o dobroditi djeteta

Slobodna Dalmacija je kontaktirala i Ivanu Milas Klarić, pravobraniteljicu za djecu. Do sada, kaže, njen Ured s ovakim uslugama u trgovačkim centrima nije bio upoznat.

- Nema dvojbe da je riječ o ponudi neprimjerenoj za djecu, a odgovornost za izbor takvoga sadržaja u potpunosti je prebačena na roditelje. Sama ponuda takve usluge kod djece stvara dojam da je riječ o nečem poželjnom i uobičajenom te će i nekim roditeljima biti otežano postaviti granice u takvoj situaciji.

Vjerojatno su mnoga djeca kod kuće iskušavala šminku i možda je to svima bilo zabavno, ali posve je druga situacija kad se dijete šminka u nekom uslužnom centru i satima ostaje našminkano, što je i vrlo nezdravo za dječju kožu.

Objava snimki djece na YouTubeu je drugi, možda još veći problem, koji upućuje na ozbiljan manjak svijesti o dobrobiti djeteta i nerazumijevanje važnosti zaštite privatnosti. Dužnost je roditelja zaštititi dijete od takvoga izlaganja. Veliki broj ljudi tako može gledati i komentirati te snimke, a ne možemo zanemariti ni opasnosti od nedobronamjernih odraslih.

Majke maskaru prvi put stavile sa 19., a današnje curice s 14 godina

Nedavno istraživanje jednog britanskog portala, pokazuje kako su naše majke prvi put maskaru nosile s devetnaest godina, a mi s četrnaest. Ako je vjerovati istraživanju, današnje djevojčice make-up nose već s jedanaest godina što ih prosječno čini čak tri godine mlađim konzumentima šminke nego generacija testirana prije deset godina.

Glavni razlog su, navode, mediji. U istom istraživanju, otkriveno je kako je čak 89 posto žena vrlo nezadovoljno ovim trendom i da svojim kćerima prije dvanaeste godine ne bi dozvolile nošenje šminke. Odgovor na pitanje zašto to ipak čine, nije poznat.

Ludi internetski svijet

Osim tutorijala za šminkanje, djevojčice su pokrenule i novu razinu - snimkama upoznaju pratitelje sa svojom sobom, garderobom, čak i noćnim ritualima (gdje pokazuju kako koriste preparate za lice, tijelo, kosu).

Veliku lavinu izazvala je i YouTube zvijezda, Lauren Curtis, koja savjetuje kako izvesti look za spavanje, posebno kada se spava pokraj dečka ili prijateljice koju želiš zadiviti!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 22:01