POVRATNICI IZ SVEMIRA

‘Bilo je to kao da smo u utrobi goleme životinje. Tutnjalo je, kotrljalo nas, udaralo i trzalo‘

Robert Behnken i Douglas Hurley 
 Bill INGALLS/NASA/AFP
Astronauti otkrivaju sve tajne prvog komercijalnog leta do Međunarodne svemirske stanice i natrag

Bilo je to kao da smo u utrobi neke životinje, bučno i treskavo, opisali su američki astronauti Bob Behnken (50) i Doug Hurley (53) nakon što su se vratili iz svemira na letjelici Crew Dragon. Osjećao sam se kao da netko udara u zaslon sjedala palicom za bejzbol dok su oblaci letjeli mimo prozora, opisao je povratak na Zemlju nakon dva mjeseca na svemirskoj postaji NASA-in astronaut Bob Behnken. On i Hurley su se padobranima prošle nedjelje spustili u Meksički zaljev, čime je završen prvi komercijalni let s posadom do Međunarodne svemirske stanice (ISS).

image
Bob Behnken i Doug Hurley
JOE RAEDLE/GETTY IMAGES NORTH AMERICA/AFP

Crew Dragon,13,5 tona teška letjelica tvrtke SpaceX Elona Muska, odvela je dvojicu astronauta na svemirsku postaju i sretno ih vratila doma. Elon Musk oteo je svemirski posao državnom monopolu, zahvaljujući milijardama proračunskog novca. Ovo je bila povijesna misija, jer je od umirovljenja space shuttlea 2011. SAD plaćao Rusiji za prijevoz astronauta do ISS-a i natrag raketama Sojuz. NASA je uložila milijarde u privatne tvrtke SpaceX i Boeing koje će preuzeti taj posao.

Bob Behnken opisao je uzbuđenje povratka na rodni planet: usprkos svim treninzima, bio je iznenađen načinom i brzinom kojom se sve odvijalo. Iako se činilo da je prošlo samo nekoliko minuta od ulaska u atmosferu, kroz prozore su mogli vidjeti kako jure mimo oblaka. Njihov Dragon je stvarno oživio: aktivirali su se potisnici, Zemljina atmosfera je počela pri dodiru s letjelicom proizvoditi zvukove.

”Mogli ste čuti tutnjavu izvana, a dok je letjelica uspostavljala kontrolu, mogli ste to osjetiti na vlastitu tijelu”, ispričao je. Dvojica astronauta osjetila su kotrljanje i udarce: svemirska kapsula odjednom je oživjela, osjećali su se kao da su u utrobi neke goleme životinje. Dok se letjelica spuštala kroz atmosferu, tutnjava je jačala, potisnici su se uključili trajno. Zvučalo je kao glasanje životinje, kaže.

image
Crew Dragon
NASA/AFP

Faze odvajanja

Kapsula se pri povratku na Zemlju morala odvojiti od trupa sa solarnim panelima. Faze odvajanja Behnken je doživio kao da ga netko udara bejzbol palicom u zaslon sjedalice. Najjači trzaj doživio je pri odvajanju padobrana, prije nego što će američki astronaut aterirati u Meksičkom zaljevu. U svemir su krenuli 30. svibnja. Prolazeći kroz Zemljinu atmosferu, kapsula je zbog trenja razvijala temperaturu od gotovo 2000 Celzijevih stupnjeva, usporavajući kretanje na 563 kilometara na sat. Tada su otvoreni prvi padobrani. Otvaranje padobrana dodatno je usporilo letjelicu, koja je na kraju sletjela na morsku površinu brzinom od oko 20 kilometara na sat.

Američka svemirska agencija NASA s 2,7 milijardi dolara financirala je razvoj SpaceX-ove svemirske kapsule od 2009. godine. Šefica SpaceX-a Gwynne Shotwell rekla je za Business Insider da je sve prošlo iznenađujuće dobro. To ne znači da nije bilo nikakvih problema tijekom komplicirane misije Muskova Crew Dragona, letjelice osmišljene i proizvedene u SpaceX-u, ali ukupno je misija bila iznimno uspješna. Kao da nije riječ o prvom letu SpaceX-a, prenosi Business Insider.

25.000 km na sat

Crew Dragon se kroz Zemljinu orbitu kretao brzinom od 25.000 kilometara na sat - kao u slobodnom padu, no da bi se kapsula s astronautima sigurno spustila na Zemlju, morala je dovoljno usporiti. Kako bi to postigli, astronauti su uključili potisnike da djeluju u pravcu suprotnom od kretanja broda. Uspješno su upravljali kapsulom koja je, u skladu s očekivanjima, pala u Meksički zaljev. Tamo je već bilo raspoređeno više brodova SpaceX-a.

image
Bill INGALLS/NASA/AFP

Letjelica se spustila nedaleko od obale Pensacole na Floridi, gdje su pripadnici jedne od ekipa za doček primijetili da ispušta smećkastu tvar. To je bio dušikov tetroksid ili dušični peroksid, gorivo za potisnike, koje može biti smrtonosno za čovjeka. Zbog toga je izlazak astronauta iz kapsule morao čekati 45 minuta, dok sustav nije pročišćen od otrovnih para. To je element koji ćemo doraditi do idućeg leta, poručili su iz kompanije. Još opasniji od istjecanja toksičnog goriva bili su znatiželjnici.

Osim specijalno opremljenih brodova za spašavanje, u akciju dočeka uključili su se nepozvani brojni radoznalci. Obalna straža pozivala je znatiželjnike da se maknu, slala radioporuke i upozorenja, ali ih mnogi nisu poslušali.

“Brojni jahtaši ignorirali su zahtjeve, dovodeći sebe i one uključene u misiju u potencijalnu opasnost”, kritizirale su američke lučke vlasti. No kako je letjelica sletjela u međunarodne vode, nisu imali ni zakonske osnove ni dovoljno brodova da bi udaljili sve privatne brodice. Jedan od nadležnih u NASA-i Jim Brindestine rekao je da će ubuduće voditi računa da očiste područje slijetanja od privatnih barki. Sad je na stručnjacima da analiziraju sve i pripreme odgovarajuće izmjene za sljedeće misije.

image
NASA/AFP

Cilj SpaceX-a je osposobiti Crew Dragon za rutinske svemirske letove. Muskovu letjelicu u budućnosti bi i dalje koristila NASA, koja je u projekt svemirske postaje ISS uložila 100 milijardi dolara, ali i privatni svemirski letači, poput Toma Cruisea, prenosi Business Insider. Drugi astronaut Doug Hurley upozorava da će Crew Dragonu trebati još nekoliko sličnih misija prije nego što bi se moglo zaključiti da je kapsula dovoljno testirana i sigurna za civilne letove.

- Biznis u svemiru ne oprašta greške, poput brojnih tehnički zahtjevnih poslova - ističe Hurley. Ne možete pretpostaviti da će sljedeći let proći savršeno jer je posljednji let prošao savršeno, upozorava Hurley: stvar je u detaljima, a sa svemirskim brodom čovjek nikad ne smije biti zadovoljan, poručuje američki astronaut.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 23:59