PRVA TAKVA KAMPANJA

NAJVEĆI IZAZOV ZA KANDIDATE Tko osvoji birače na internetu, sjedit će na Pantovčaku

“Danas je bitnije je li kandidat simpatičan nego je li kompetentan. Tu najbolje prolazi Kolinda Grabar-Kitarović, Škoro nakon nje, a Milanović je tek treći jer on ne može tako dobro ostvariti kontakt s građanima. Kolindi je to uspjelo, Škori je prirodno, a Milanoviću problem”, kaže Krešimir Macan
Zoran Milanović, Kolinda Grabar-Kitarović i Miroslav Škoro
 Cropix

Kampanja za predsjedničke izbore 2019./2020. godine bit će prva u kojoj će dominantnu ulogu imati poruke koje kandidati biračima šalju on line. Onaj tko bude vještiji na internetu lakše će doprijeti do birača i imati veće šanse za uspjeh.

Za pobjedu na predsjedničkim izborima programi kandidata su potpuno irelevantni, a presudan će biti dojam koji ostavljaju kod birača. U kampanji ni dalje ne treba očekivati ozbiljne i relevantne teme, nego prije svega ideološke i one koje raspiruju strasti. Kampanja će biti dosadna, a najviše zato što će se odvijati u predblagdansko i blagdansko vrijeme, te zato što će aktualna predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović izbjegavati sučeljavanja, a onda na njih neće dolaziti ni njen protukandidat Zoran Milanović, pa tom logikom ni Miroslav Škoro.

Sažetak je to analize koje su Jutarnjem iznijeli dvoje stručnjaka za političke komunikacije, Krešimir Macan i Ankica Mamić.

“Kampanja će ostati bez sadržaja, a toliko je šuplja da to čak dezavuira instituciju predsjednika države”, kaže Ankica Mamić. Navodi kako je Miroslav Škoro krenuo ozbiljno s preispitivanjem predsjedničkih ovlasti za koje smatra da bi ih trebalo povećati, a onda završio na Martinju. Kandidat SDP-a Zoran Milanović ide s karakterom, a aktualna predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović, kandidatkinja HDZ-a, je predstavila program koji sliči na program Vlade. “Kolinda Grabar-Kitarović jednako kao i tijekom mandata govori o stvarima na koje ne može utjecati i na kojima nije učinila ništa. Tako sada govori o fiskalnim nametima, a kako ona na njih može utjecati? Nikako!”, kaže Mamić.

Krešimir Macan kaže da je drugi problem što se Grabar-Kitarović i Škoro bore za iste birače. Prema njemu aktualna predsjednica tu upada u prostor u kojem se vidi da ni ona sama ne zna što bi, bori se za sivu zonu, za birače koji su HDZ-ovci, ali su u stvari tvrda desnica. “To su birači koje bi Škoro mogao lako preuzeti. Od tuda i te izjave o Rijeci, o crvenima, da je Rijeka oduvijek bila ovo ili ono. To su priče u koje je teško vjerovati, ali žive u glavama desničara”, kaže Macan.

Komunikacija s biračima

Za Milanovića kaže da igra na karakter, na to kakav sam, takav sam. “Milanović kaže da će biti konstruktivan, ali neće dati da se diraju neke vrijednosti. Predstavlja se kao netko tko se zalaže za prave vrijednosti u društvu. To je dosta dobro posloženo. Ali ništa posebno, ništa senzacionalno. To je standardna kampanja ljevice i lijevog centra”, smatra Macan.

“Milanović obećava da neće ništa raditi, a to mu možemo vjerovati jer je tako bilo i kada je bio premijer”, primjećuje Mamić, no priznaje mu da dosta dobro komunicira sa svojim biračkim tijelom. Ipak, naglašava, kampanja se svodi na to da kandidati jedan drugome vraćaju šale i pošalice, s time da je jako ideološki obojena.

S time se slaže i Krešimir Macan po kojemu tome pridonosi i činjenica da se za glasove konzervativnijih i desnijih birača bore dva kandidata - Grabar-Kitarović i Škoro. Pritom uočava da je aktualna predsjednica možda pod prevelikim utjecajem emigracije u prekooceanskim zemljama. - Ta je emigracija dosta radikalna i njima je Jugoslavija doista bila iza željezne zavjese. Oni sve gledaju crno-bijelo, njima je Pavelić u redu, a Tito zločinac.

Kod njih nema ništa između, to su djeca emigranata koji su iselili iz Hrvatske poslije Drugog svjetskog rata. Oni su se zbog interneta i cijele ove kampanje dosta povezali i aktivni su, čak financiraju Bujanca - kaže Macan, dodajući da Grabar-Kitarović čini sve da zadrži svaki glas koji bi mogao otići Škori, pa i pod cijenu da izgubi neki glas na centru, što joj možda nije loša strategija.

Macan, nadalje, smatra da će Grabar-Kitarović izbjegavati sučeljavanja u prvome krugu. “Ima puno kandidata i sučeljavanja neće biti zanimljiva pa je to logičan odabir. Ako nema nje, ni Milanović neće doći na sučeljavanja, a onda ni Škoro neće htjeti biti pajac s ovim ostalima. Ni Škoro neće htjeti biti s ekipom koja zajedno ima 20 posto, ili s Mislavom Kolakušićem”, kaže Macan i ponavlja da je ovo igra personalitija u kojemu Kolinda Grabar-Kitarović želi biti desnica Andreja Plenkovića, ali koketira s graničnom, sivom zonom u kojoj su HDZ-ovci, ali konzervativniji i radikalizirani.

Na pitanje uklapa li se u to i njezin nastup na kojem je objavila program i govorila o ženama, majkama, zaštiti trudnica, ali na način da nije sigurno je li protiv pobačaja ili ne, dok se u programu zalaže za zaštitu trudnica od otkaza, Macan odgovara potvrdno.

“Da, to je ta igra toplo-hladno. Pokušava prodrijeti koliko može u desnicu, blokirati Škoru, ali se ne smije previše radikalizirati. Na istom tragu je bilo i kada je rekla da je za više referenduma. To je odgovor na Škoru koji kaže da bi vladao s narodom putem referenduma. De facto je to politika suverenista koji su protiv pobačaja, protiv Istanbulske konvencije”, rekao je Macan koji u suverenistima vidi krajnji desni blok koji se sada brendira za parlamentarne izbore. Ako izgubi na predsjedničkim izborima, Škoro će ući u taj desni blok koji će se, po Macanovu mišljenju, stabilizirati i moglo bi se prvi put dogoditi da na idućim parlamentarnim izborima imamo čvrsti radikalno desni blok bez kojeg se neće moći formirati nikakva vlada.

Vanjska politika spada u predsjedničke ovlasti (šef države je njen sukreator, a sudjeluje i u imenovanju veleposlanika), ali je malo zastupljena u kampanji. Na dnevnom redu nađe se jedino Srbija, odnosno “region” kako je to na svojoj objavi programa kazala Grabar-Kitarović. Zašto?, pitali smo naše sugovornike.

“Meni se spominjanje regiona nije dopalo. Nema potrebe za poticanjem odiuma prema srpskom jeziku”, kaže Ankica Mamić i dodaje kako je činjenica da Hrvatska ima jako dobru vanjsko-političku situaciju, najbolju do sada. Tu je, kaže, zasluga premijera Andreja Plenkovića, ali i Kolinde Grabar-Kitarović. “Plenković je kazao da je predsjednica postala svjetski brend, i to je istina”, kaže Mamić.

“Kolinda Grabar-Kitarović se mora radikalizirati da bi se dodvorila desnim biračima, i zato to govori. Ali je ona zvala Aleksandra Vučića u Hrvatsku, sastajala se s njim, da bi skroz promijenila ploču. Na kraju je Vučić odustao od dolaska u Zagreb na skup EPP-a. Dobro je osjetio da ne bi dobro prošao, i da ne bi bio dočekan kao zadnji put”, rekao je Macan koji predviđa nekoliko tema kampanje.

Po njemu će predsjedničke ovlasti biti tema. Tu sva tri kandidata imaju različite stavove. Pitanje je samo, kaže, hoćemo li imati tu raspravu do drugog kruga budući da neće biti sučeljavanja.

“Tema će biti i loš mandat Zorana Milanovića, što se već otvara. Premijer Plenković govori koliko su sada porasle plaće, a kako je bilo u njegovom mandatu. Dakle, projekt štetočina će biti vani”, zaključuje Macan.

Nastavlja da će Škoro nastojati biti populist i reći da su se njegovi protukandidati kao i političke elite otuđili, a da je on s narodom. “Pokušat će proći ispod radara, natjerati HDZ-ovce da prevare stranku i glasaju za njega u prvom krugu”, uvjeren je Macan koji je uočio i Škorinu promašenu temu, a to je imigracija.

“U Hrvatskoj nema toga problema, u graničnom području stradavaju ljudi i njihove vikendice, ali je to manji broj ljudi u ruralnim krajevima”, kaže Macan.

Na pitanje zašto se nije “primio” Milanovićev stav prema Sloveniji koji je iznio na svom motivacijskom skupu u Tvornici, kada je kazao da sa Slovenijom treba usko surađivati, da su nam prirodni partner u EU i da imamo zajedničke interese, Macan je kazao da nam Slovenija nije tema zato što s njom nemamo problema.

“Granica će se riješiti kada se dogovorimo da smo i jedni i drugi pobijedili. Slovenci su druga najbrojnija skupina turista koja dolazi u Hrvatsku. Granice su riješene diplomacijom Plenkovića i Slovenaca, nema nereda na granici i predugih čekanja. Sa Slovenijom nemamo problema i zato se to nije primilo. To je vanjsko-politička tema koja narod ni medije ne zanima. Da je to tema koja zanima narod, mediji bi je prodavali. Ovo je pokušaj da se otvori vanjsko-politički front, ali nije baš prošao”, kaže Macan.

Kao najveći problem svih kandidata u kampanji za predsjedničke izbore Ankica Mamić ističe da ne komuniciraju s mladima, a upravo bi mladi birači mogli presuditi na izborima. Smatra da im se najviše približio Kolakušić, i to zato što je protestni kandidat, a mladi su skloni takvima. “Kolakušić je u mjesec dana, s jednim televizijskim nastupom nadoknadio 7 posto podrške koju je izgubio. To pokazuje da on ima veliki potencijal i mogao bi biti iznenađenje izbora, i on bi mogao izazvati strast i motivirati ljudi da izađu na izbore”, smatra Mamić, dodajući kako Kolakušić može dobro proći s temom korupcije.

Najjeftinija kampanja

Macanov je pogled ponešto drugačiji. “Kad se pogledaju rejtinzi iz srpnja i sadašnji, vidi se da je jedino Milanoviću on nešto porastao. Kolakušić je sada na istoj razini na kojoj je bio u srpnju i samo se vratio na mjesto gdje je bio u mjerenju poslije izbora za Europski parlament, kada je još bio aktualan efekt njegovog iznenađenja. Škoro i Kolakušić bi morali napraviti veći iskorak da bi uspjeli na izborima. To je samo dokaz da ova kampanja, sve što smo do sada gledali, de facto nije dala rezultata”, zaključuje Macan.

Nastavlja da smo došli u neku fazu, politički trenutak Hrvatske i svijeta, kada je bitnije je li kandidat simpatičniji, može li se s njim poistovjetiti, nego je li kompetentan. “Tu najbolje prolazi Kolinda Grabar-Kitarović, Škoro nakon nje, a Milanović je tek treći jer on ne može tako dobro ostvariti kontakt s građanima. Kolindi je to uspjelo, Škori je prirodno, a Milanoviću problem”, kaže Macan.

Još jedna specifičnost ove kampanje je što bi ona mogla biti najjeftinija. “Nemaju na što potrošiti. To je zato što, ako radiš pametno, znaš da ti televizije ne mogu donijeti toliko bodova koliko je to bilo ranije. Taj je trend već bio vidljiv u Josipovićevoj kampanji. Kandidatima više donosi internet. A to je jeftinije i puno učinkovitije od televizija koje su uvijek bile najskuplje”, kaže Macan i nastavlja da već odavno “nisu fora velike masovke”.

Skupovi se rade samo da bi bila produkcija videa za televiziju. Promijenio se način vođenja kampanje. Nema ni puno velikih plakata, a internet je najefikasniji način oglašavanja. Investira se minimalno, a uspješno komunicira s publikom i biračima. Prema Macanu, dosadna i kratka kampanja odgovara aktualnoj predsjednici, dok izazivačima Milanoviću i Škori treba kampanja s podizanjem tenzija, a to bi mogli postići dobrom kombinacijom televizijske kampanje i interneta

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 13:31