OSTANAK ILI IZLAZAK IZ EU

BRITANSKI MINISTAR 'Mijenjajmo EU u korist svih njezinih 28 članica'

Piše: Philip Hammond, ministar vanjskih poslova Ujedinjenog Kraljevstva Velike Britanije i Sjeverne Irske

Posljednjih nekoliko godina, stranke koje se protive Europskoj uniji bilježe uspjehe u cijeloj Europi - na lokalnim, parlamentarnim, te izborima za Europski parlament. Na taj trend moramo odgovoriti tako što ćemo EU učiniti demokratičnijom i puno bolje opremljenom za ostvarivanje gospodarskog rasta i otvaranje novih radnih mjesta. Od dana kada se Velika Britanija pridružila EU, Unija se promijenila do neprepoznavanja. Pad Željezne zavjese otvorio je put za pridruženje 16 novih članica, kreiran je euro, a pravila EU sada reguliraju širok spektar naših poslova, od okoliša do socijalne politike. Nema nikakve sumnje da je članstvo u EU donijelo jasnu korist Britaniji u nekim područjima. No u nekim drugim sferama, ono je dovelo do gubitka suvereniteta te povećanja birokratskih prepreka za biznis, što je pak dovelo do toga da je danas potpora članstvu Britanije u EU vrlo tanka.

Što Ujedinjena Kraljevina želi postići u pregovorima o EU? Kako bismo obnovili povjerenje naših građana u EU, moramo, u suradnji s našim europskim partnerima, dogovoriti paket reformi koje će EU prilagoditi 21. stoljeću; reforme koje će koristiti ne samo Velikoj Britaniji, nego svim članicama EU.

Krenimo od gospodarskog rasta i zapošljavanja: neugodna je istina da je stopa rasta u EU daleko ispod one koja bi mogla smanjiti nezaposlenost do podnošljive razine. Uz to, gospodarstvo EU je ugroženo ne samo rastućim tržištima Azije, nego i SAD-a. Kako bismo očuvali europski životni standard, moramo osnažiti naše biznise kako bi oni bili globalno konkurentniji tako što ćemo ojačati jedinstveno tržište, posebno u području usluga, digitalnog tržišta i energije. Moramo biti otvoreni za globalno trgovanje zaključivanjem trgovinskih sporazuma sa SAD-om, Japanom i ostalim naprednim gospodarstvima, kao i s brzo rastućim gospodarstvima Azije i Južne Amerike. I moramo stvoriti regulatorni okvir koji podržava, a ne koči, poslove koji potiču rast i zapošljavanje.

Drugo: mi želimo reformu EU kojom će se omogućiti zemljama koje teže jačoj integraciji unutar Unije da to i učine, ali da se pritom poštuje interes onih članica koje to ne žele. To se, naravno, najjasnije odnosi na eurozonu: Velika Britanija nema nikakvu namjeru spriječiti daljnje eurointegracije, mi to podržavamo, no nama treba garancija da će interesi onih koji nisu u eurozoni biti zaštićeni.

Taj koncept Europe na ‘dva stupa,’ s odgovarajuće definiranim odnosom između eurozone i onih izvan nje unutar jedinstvenog tržišta i kroz dijeljenje istih institucija, nadograđuje postojeću arhitekturu Schengena i bankarske unije i dobra je za sve članice. Takav koncept dopušta napredak integracije unutar eurozone uz istodobno poštivanje interesa članica koje nisu dio eurozone. Taj koncept također priznaje da, dok je ideja što bliskije Unije privlačna nekim članicama, nije svima. Treće: Smatramo da nacionalni parlamenti moraju imati veću mogućnost odlučivanja, kako u povezivanju građana s odlukama EU, tako i u odgovarajućem primjenjivanju koncepta supsidijarnosti - ideja je da se odluke donose što ‘bliže’ ljudima na koje utječu. EU i prečesto koristi svoje ovlasti u područjima u kojima bi odluke mogle biti donesene na nacionalnom, regionalnom ili lokalnom nivou, a da se pritom i dalje ne narušava funkcioniranje jedinstvenog tržišta ili same Unije.

Mi želimo osnažiti ulogu nacionalnih parlamenata tako što ćemo, recimo, otvoriti mogućnost grupi nacionalnih parlamenata da blokiraju neke regulative u budućnosti. EU mora poštovati nivoe vlasti koje su najbliže europskim građanima i kojima oni odgovaraju. Mi se slažemo s nizozemskim stajalištem: “Europa gdje je potrebno, nacionalno gdje god je moguće”.

Četvrto: Prihvaćamo da je sloboda kretanja ljudi zbog posla jedna od četiri fundamentalnih sloboda na kojima počiva EU i pregovori o EU ne namjeravaju dokinuti tu slobodu. No, mi želimo zaštiti britanski sistem socijalne pomoći od iskorištavanja te smanjiti poticaje koji ohrabruju dolazak visokoobrazovanih i stručnih osoba u Ujedinjeno Kraljevstvo kako bi radili poslove koji ne zahtijevaju niti naročito obrazovanje ni stručnost. Takva praksa ugrožava ekonomski rast zemalja iz kojih oni dolaze, kao i vjerovanje u pravednost sistema slobodnog kretanja ljudi u zemljama u koje dolaze. Istovremeno, moramo razviti druge slobode, posebno slobodu kretanja usluga i kapitala, kako bismo osigurali da nije samo sloboda kretanja ta koja pridonosi poboljšanju životnih standarda u Europi. Pozitivni smo i angažirani u vezi reformi EU koje zagovaramo. Slušamo naše partnere s namjerom postizanja dogovora koji će donijeti napredak svim članicama u 21. stoljeću. Pregovarat ćemo o paketu reformi, a zatim ćemo ljude u Velikoj Britaniji pitati vrlo jasno pitanje na referendumu: žele li ili ne žele ostati u EU. Referendum će se održati do kraja 2017., a ako bude moguće, i ranije. Ulozi su visoki: Ujedinjeno Kraljevstvo veliko je i otvoreno gospodarstvo s dugom poviješću i značajnom ulogom na svjetskoj sceni, koje može značajno pridonijeti uspjehu Europe. Ako uspijemo razriješiti probleme koji toliko muče Britance i na referendumu se odlučimo za ostanak u Uniji, riješit ćemo pitanje pozicije Velike Britanije u Europi i omogućiti joj da u budućnosti bude potpuno uključena u konkurentniju, prosperitetnu, samouvjerenu Europu. Takav rezultat doista bi bio u interesu Europljana s obje strane La Manchea.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 15:48