KOMENTAR BRANIMIRA POFUKA

Zapad je zaboravio kolika je moć glazbe

Nije to nikakvo otkriće, niti su rezultati novih istraživanja senzacionalni, osobito kada se prikažu ovako neznanstvenički sažeto za potrebe dnevnih novina, pa makar i uglednih kao što je La Repubblica. Muzikoterapija je, naime, već vrlo stara disciplina u više pravaca razgranate teorije i prakse.

Ne može se općenito reći i napisati da oboljeli od neke određene bolesti ili psihičkog poremećaja trebaju slušati, primjerice, Beethovena. Zapravo, danas se to već može nakon što je klasično glazbeno obrazovanje u čitavoj Europi posljednjih desetljeća toliko nazadovalo da su od Beethovena u općoj kulturi ostali samo revijalni aranžmani notorne “Ode radosti” i prvih šest nota klavirskog štikleca “Za Elizu”. Međutim, genijalni autor te moćne i čovjekoljubive glazbene freske usporedive s Michaelangelovom Sikstinskom kapelom za ljude u njegovoj neposrednoj blizini vrlo je često bio neurotični mizantrop.

U njegovu opusu možete naći glazbene stimulanse za vrlo široku paletu ljudskih raspoloženja i emocija: od najcrnje melankolije do vatrometa ekstaze. Muzikoterapeuti, stoga, vrlo dobro poznaju opuse koje prepisuju svojim pacijentima.

No, zapadnjačka je civilizacija i kultura, pretvarajući i svoje umjetnosti isključivo u robu, zapravo od svih drugih u najvećoj mjeri zaboravila koliko snažno i koliko raznoliko glazba može djelovati na ljude. Zaboravljena je čitava s umjetnošću povezana znanost antičke grčke o modusima, odnosno ljestvicama koje svaka na svoj način različito djeluju na ljude. Mitovi o Orfejevim sviralama koje krote divlje zvijeri nisu bez osnove.

Sve je to u zapadnjačkoj glazbi, a osobito današnjoj popularnoj, svedeno na tri-četiri akorda u duru ili molu, dok je, recimo, u Indiji itekako još uvijek živa drevna glazbena praksa koja poznaje i daleko više nota i tonaliteta, glazbu za zoru, jutro, podne, sumrak i noć i sve moguće prigode i raspoloženja. Europska umjetnička glazba, od početka 20. stoljeća na ovamo, razvijala je skladateljske, pa sukladno tome i izvedbene tehnike koje su daleko kompleksnije od prepoznavanja “veselog” dura i “tužnog” mola. Ali, svi ti sustavi ostali su vezani uz pojedine skladatelje i krug njihovih sljedbenika.

Dvanaesttonske nizove Schönbergove dodekafonije “običan” slušatelj nesklon analizirati skladbu s partiturom i olovkom u ruci jednostavno nije u stanju registrirati i prepoznati, a za takvom glazbom nijedan muzikoterapeut sigurno neće posegnuti, osim eventualno kao šok-terapijom.

Nekome čiji je sluh odgojen i tko je glazbeno temeljno obrazovan u dom “dur - mol” sustavu, naučiti komplicirane i daleko složenije sustave kakvi postoje, primjerice, u glazbama indijskog potkontinenta, isto je što i naučiti hindi. Ali, glazba je ipak univerzalan jezik, pa ga ne morate učiti da biste ga razumjeli i osjetili njegove finese, uključujući i čisto fiziološko djelovanje. Ovih dana, kao potpuni muzikoterapeutski laik, sam na sebi provodim jedan eksperiment. Za vrijeme dugih rekreativnih šetnji naizmjence slušam Wagnerov “Prsten Nibelunga”, potom dopadljive i lako slušljive pop-projekte Alana Parsonsa koji koketiraju s onime što se vrlo široko i neprecizno naziva new ageom, te tradicionalne indijske rage.

Američki neurolog Oliver Sacks, autor svjetskog bestselera “Muzikofilija: priče o glazbi i mozgu” (na hrvatskom je knjigu izdao Algoritam), vjerojatno bi mi znao objasniti zašto se to događa i kako, a ja mogu samo laički posvjedočiti: zvuk sitara i table, te za moje zapadnjačko uho neuobičajeni intervali, ljestvice i ritmovi, dopiru, masiraju i opuštaju mi i one kutke mozga u kojima još nisu bili ni Beethoven, ni Wagner. A najbitnije je ovo: u svakom slučaju odaberite glazbu koja mozak stimulira, a ne onu koja ga zatupljuje i ubija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 17:00