Kad se posao voli, onda ne radiš niti jedan dan u svom životu - kaže jedna poslovica. Upravo tu sreću ima Mate Žanić, diplomirani agronom koji je svoju ljubav prema biljkama i vrtovima pretvorio u poslovni uspjeh. Danas je direktor Geront vrtnog centra, najvećeg u Hrvatskoj, koji se smjestio u blizini Splita - u Kaštel Štafiliću. Jer Geront vrtni centar nije samo poslovni pothvat, već i priča o osobnom rastu, predanosti te o puno vrtlarskih i poljoprivrednih izazova.
Geront je otvoren 2003. godine u Splitu i tada se Žanić bavio proizvodnjom i sadnicama maslina. U to vrijeme tržište je zahtijevalo upravo takvu ponudu i bilo je to vrijeme pred pristupanje Hrvatske Europskoj uniji. Kako Žanić kaže, od 2003. do 2010. godine, Geront je bio vodeći proizvođač maslina i voćnih sadnica u Hrvatskoj. Isto tako revitalizirali su jednu autohtonu hrvatsku vrstu - višnju marasku, koja je bila pri izumiranju.
Milijun maslina i sadnica godišnje
- Podigli smo preko 500 hektara višnje maraske u Ravnim Kotarima. Bila je velika potražnja za tom voćnom vrstom, a mi smo je revitalizirali i stvorili voćne nasade posadivši preko 250 tisuća sadnica. U to vrijeme godišnje smo proizvodili od 700 do milijun maslina i voćnih sadnica. Bilo je to vrijeme kada je tržište zahtijevalo kvalitetan sadni materijal, a mi smo bili u pravom trenutku na pravom mjestu. Uložili smo puno truda da revitaliziramo vrste koje su bile na rubu nestanka, a to je postalo naš zaštitni znak - prisjeća se Žanić.
Geront je tada, kako kaže, bio na čelu inovacija u poljoprivredi.
Godine 2015., Geront se širi na Zadar i Kaštela, otvarajući dva nova vrtnog centra, dok je 2017. godine u Kaštel Štafiliću otvoren novi prostor od 11 tisuća kvadratnih metara za uzgoj i prodaju limuna, limete i kumkvata. Taj objekt nije služio samo kao prodajno-proizvodni centar, već i kao prostor za uzgoj plodova za prodaju u svježem stanju. Potražnja za ovim plodovima postala je toliko velika da se Geront odlučio proširiti proizvodnju i uključiti se u tržište agruma.
- Cilj nam je bio odgovoriti na potrebu tržišta, ali i održavati visoki standard kvalitete. U 2018. godini počeli smo s prodajom svježih plodova limuna i limete, a danas su naši proizvodi prisutni na tržištima širom Hrvatske - objašnjava Žanić.
U tako ambicioznom poslovnom okruženju, Žanić ističe kako je suradnja s financijskim partnerima bila ključna za uspjeh. Zagrebačka banka odigrala je tu veliku ulogu u podršci Geront vrtnog centra, omogućivši im dugoročni kredit te fleksibilne financijske usluge.
Brza financijska rješenja ključna
- Prije dvije godine smo započeli projekt najvećeg vrtnog centra, koji je otvoren prošle godine 20. rujna i ima 16 tisuća kvadratnih metara. Ovdje je financijski najbitniji partner, a sa Zagrebačkom bankom odlično smo surađivali te surađujemo i danas. Imaju jako dobre pakete usluga koje nude. Mi smo iskoristili njihov dugoročni kredit, revolving, određene minuse po računima - kaže Žunić i dodaje kako mu se svidjelo što je osoblje jako brzo i stručno, te im za sve što trebaju izlaze u susret i fleksibilni su. Pri gradnji novog vrtnog centra tako su primjerice izlazili u susret i dodijelili im nova sredstava uz povoljne kamate.
Ovaj agronom i uspješni poslovni čovjek kaže kako mu je tržište uvijek bilo najbitniji element koji je usmjeravao njegovo cjelokupno poslovanje - jer sve se vrti oko ponude i potražnje.
Kroz suradnju s bankom, Geront je uspio ostvariti potrebna ulaganja, a Žanić naglašava kako je velika prednost imati financijskog partnera koji razumije specifičnosti poslovanja u poljoprivredi i vrtlarstvu te nudi rješenja koja omogućuju daljnji rast i razvoj.
- Prisutni smo od Istre do Dubrovnika, a ono što nas je potaknulo na daljnji razvoj je turistička usluga. Što se više povećavala potražnja za apartmanima i hotelima, širile su se i naše usluge ozelenjavanja površina. No, projektiranje vrtova i njihova sadnja je usluga na koju sam jako ponosan. To je taj dio u kojem se možete stvarno iskazati i ostaviti gotovo umjetnički dojam. Potpuno je druga vrsta poljoprivrede, onaj kreativan dio i ne može se naučiti školski - navodi Žanić i dodaje kako se svakom objektu treba prići posebno, nema niti zadanih špranci niti programa ako bi se nešto trebalo ozelenjeti ili kako bi točno vrt trebao izgledati. Upravo su vrtovi postali njegova najveća strast.
Vrtovi su vrh umjetnosti poljoprivrede
- Taj zadnji dio hortikulture koji dolazi nakon svega, bitno utječe na izgled svakog objekta i potpuno mu mijenja izgled. Daje mu onaj zadnji touch i zvjezdicu više. To se ne uči na fakultetu, to ili imate ili nemate, jer je do talenta - kaže i dodaje kako svoje vrtove pazi s ljubavlju i u njemu glavnu riječ imaju agrumi. To je nota koja se krije u svakom od njegovih vrtova, ali ne bi mogao reći da su mu oni baš najdraži - za njega je svaka biljka predivna i sve ih voli.
Isto tako u ovom je poslu najbitnije imati veliki asortiman, jer nema pravila da će neka biljka ići više ili manje. Sve biljke se traže podjednako kad ih nudite. Razlika između mene i drugih je u tome što mi ne čekamo ne čekamo kupca da dođe sa svojim potrebama, mi imamo gomilu toga na stanju. Ali ako dođe da mu treba 50 palmi, a mi ih imamo 49, nabavit ćemo i tu jednu i to istu - upućuje i kaže kako je to jako zahtjevan posao, jer biljke traže njegu i prema njima se treba ophoditi kao prema živim bićima, jer one to i jesu. Sve to košta; voda, obrana od štetočina, a zapravo su biljke najjeftinije jednom kad se - prodaju.
- U našem poslu, svaki element mora biti savršeno uklopljen. Ove biljke nisu samo proizvodi, one zahtijevaju stalnu pažnju i brigu. Iako se prodaja čini jednostavnom, to je zahtjevan posao. Pristup svakoj biljci je poput njege živog organizma - kaže.
No nije sve uvijek išlo glatko, te se Žanić borio sa stagnacijom koja je uslijedila prije suradnje s bankom. U njegovom slučaju, upravo prilagodljivost financijskog partnera omogućila je kompaniji dugoročnu stabilnost.
- Kada ste u poljoprivredi, morate biti spremni na dugoročnu suradnju. Nije to obrt gdje se sve brzo vraća, već posao za desetljeća u koji se stalno investira. Toga morate biti svjesni ako želite uspjeti - zaključuje Žanić i poručuje mladim poduzetnicima koji se žele baviti ovim poslom da budu spremni na velika odricanja, jer slične tvrtke u primjerice Italiji ili Njemačkoj stare su od 70 godina pa na više, te su obično obiteljski poslovi koji se nasljeđuju kroz generacije.
Kad se osvrne na svoj rad, pogleda svoj vrt koji je napravio ili biljke koje uspješno rastu, koji mu je motiv da nastavi dalje?
- To je kao kad imate kućne ljubimce, kad su oni zadovoljni i vi ste. Svakoj biljci uvijek treba pristupati na način da joj date sve što joj treba. Osobito neku koju dugo želite pronaći. Mene osobno privlači starost biljaka - otkriva i dodaje kako je komunikacija s biljkama svakako potrebna, jer iako ona ne može reći što joj treba - to pokazuje svojim izgledom.
- To je taj dio komunikacije čovjeka i biljke, nema većeg zadovoljstva kad vam predivnim izgledom vrati i na neki način kaže hvala ti što brineš za mene. Po nekim istraživanjima biljke različito reagiraju na lijepi dodir ili oskvrnuće, jer to je živi organizam - kaže Žanić. Cilj mu u budućnosti usavršavanje poslovanja i želja da je klijent uvijek zadovoljan. I to i oni veliki i mali - koji dođu samo po koju sadnicu - za njega su svi isti.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Zagrebačke banke.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....