
Hrvatski Telekom u ekskluzivnoj suradnji s jednom od najuzbudljivijih AI kompanija na svijetu, Perplexity AI-jem, omogućuje 20 tisuća godišnjih licenci za besplatan pristup najnaprednijem AI asistentu – Perplexity Pro, čime umjetnu inteligenciju činimo dostupnu svima. Perplexity Pro je osobni AI asistent koji kombinira napredne vlastite, ali i najbolje globalno dostupne AI modele, poput DeepSeeka i ChatGPT-a i daje precizne, izravne i personalizirane odgovore na cijeli niz tema, od pomoći pri planiranju vlastitog putovanja do usporedbi performansi dionica različitih kompanija. Pojedinačna vrijednost godišnje licence koju Hrvatski Telekom poklanja korisnicima i koja se preuzima u Magenta Moments rubrici aplikacije Moj Telekom je 233 eura.
Prije nekih 15 godina napisala sam na mali komad papira gdje sve želim otputovati. Tada još nisam aktivno putovala, samo sam maštala kada ću prvi put sjesti u zrakoplov i otići na neku dalju destinaciju. Godine su prolazile, želja je rasla sve više, ali ostvarila se tek prije kojih sedam godina kada su mi okolnosti konačno dopustile da barem jednom godišnje posjetim neku novu zemlju. Potpuno sam se zaljubila u putovanja i sve što ona nose – od istraživanja destinacija, preko pakiranja pa sve do samog letenja.
Proteklih mjeseci smo partner i ja pronašli povoljne avionske karte za Malagu i odlučili tamo otputovati u proljeće. U Malagi nikada nismo bili, što znači da smo prvo morali napraviti domaću zadaću – pronaći smještaj, istražiti što tamo valja vidjeti, okusiti, iskusiti. No, sa svime smo prilično odugovlačili kad nam je na pamet pala odlična ideja da si skratimo te slatke muke. Zašto nam itinerar putovanja ne bi kreirala umjetna inteligencija?
Sve zastupljenija u turizmu
Koliko god nekima zvučala apstraktno, umjetna inteligencija se sve više uvlači u svaku sferu naših života, a njezina primjena postaje svakodnevica u mnogim profesijama. Od kulinarstva, prevoditeljstva, novinarstva pa sve do analize podataka, dijagnostike i turizma. AI modeli poput Perplexityja oblikuju poslove budućnosti te postaju nezamjenjiv alat u ljudskom radu. Osim toga, AI modeli mogu pomoći i u osobnom razvoju, kao što je učenje novih vještina, planiranje prehrane ili u našem slučaju – organizaciji putovanja.
Sanja Čižmar, direktorica u 505 savjetovanje d.o.o. za turizam i hotelijerstvo, ističe da je turizam bio dosljedan rani usvajač novih tehnologija i platformi pa ne čudi što je umjetna inteligencija sada već važan dio turističkog sektora.
- Umjetna inteligencija temeljem analize preferencija korisnika, prošlih povijesti putovanja, unosa pretraživanja kao i interakcija na društvenim mrežama, može vrlo djelotvorno stvoriti personalizirane preporuke itinerera, atrakcija, aktivnosti i ugostiteljske ponude. Pokretani algoritmima strojnog učenja, sustavi preporuka analiziraju ogromni broj podataka, što ljudima nije moguće. Osobno mislim da je budućnost usmjerena ka sve većoj upotrebi umjetne inteligencije u turizmu jer će sve bolje zadovoljavati potrebe potrošača, a s druge strane donositi uštede turističkim kompanijama i barem djelomično zamjenjivati ljudsku radnu snagu na poslovima gdje je to logično i moguće – objašnjava Čižmar.
Također ističe da AI donosi revoluciju u personalizaciji iskustva gostiju, što je osnova današnjeg turizma, jer su gosti sve zahtjevniji i imaju sve veća očekivanja.
- AI značajno unaprjeđuje hotelske operacije automatizacijom repetitivnih poslova, a znamo da se hotelska industrija u svom značajnom dijelu bazira na standardnim operativnim postupcima koji se djelomično, u pojedinim hotelskim odjelima, mogu na lak način automatizacijom poboljšati i ubrzati. Time se izravno povećava produktivnost s jedne strane, a s druge, što je za goste važnije, povećava se kvaliteta usluga. Poznat je i već u brojne hotele uveden koncept pametne sobe, koji je još dodatno razvijen primjenom AI-a. Nadalje, u marketingu u turizmu se uz pomoć umjetne inteligencije kreiraju personalizirane i prilagođene marketinške kampanje te generira dinamičan sadržaj za informiranje potencijalnih gostiju – kaže Čižmar.
Za početak nešto jednostavno
Za što uspješnije korištenje bilo kojeg AI sustava vrlo su važni konkretni promptovi, odnosno „naredbe“. Iako je Perplexity jedan od najnaprednijih AI modela današnjice, nismo znali što možemo od njega očekivati pa smo odlučili početi s nečim jednostavnim. Zadali smo mu da istraži važne znamenitosti, povijesne lokalitete i atraktivne lokacije u tom andaluzijskom gradu koje nikako ne smijemo propustiti. Primijetili smo da je Perplexity pretražio dvadesetak izvora i to u tek desetak sekundi, što nas je odmah impresioniralo.
Važne lokacije u Malagi podijelio je na povijesne znamenitosti, muzeje i umjetnost, prirodne ljepote i parkove i ostale atrakcije. Svaku od njih opisao je u jednoj rečenici koja je čak dosta da nas intrigira. Primjerice:
Alcazaba tvrđava
Ova impresivna maurska tvrđava iz 11. stoljeća jedna je od najbolje očuvanih u Španjolskoj. Nudi prekrasne vrtove, fontane i panoramske poglede na grad i more.
Jardín Botánico-Histórico La Concepción
Prekrasan botanički vrt koji nudi mirno utočište od gradske vreve.
Mercado Central de Atarazanas
Središnja tržnica gdje možete iskusiti lokalnu gastronomiju i atmosferu.
Ništa bez ukusne hrane
Kako smo oboje gurmani, na putovanjima ne propuštamo isprobati nove okuse, a posebno volimo lokalnu kuhinju. Perplexity je dobio novi zadatak – istražiti najbolje restorane s lokalnom kuhinjom prema ocjenama ostalih posjetitelja na internetu. Zadali smo mu i to da u obzir uzme samo restorane srednjeg cjenovnog ranga. U popis je uključio šest restorana s opisom zašto su popularni te izdvojio nekoliko najboljih jela koje nude. Posebno nam se svidjelo što je uključio taverne koje nude popularne španjolske zalogaje, tapase, koje jedva čekamo probati.
Uvedoble
Suvremeni tapas bar koji nudi modernu interpretaciju klasičnih jela. Uvedoble je poznat po inovativnom pristupu tradicionalnim receptima.
Preporučena jela:
Zelena šparoga s umakom romesco
Pečena grdobina u umaku od češnjaka
Fideua negra (crna tjestenina s lignjama)
Na desnoj strani sučelja Perplexity je uključio i lokacije svih pronađenih restorana, kao i fotografije hrane. Odmah su nam narasle zazubice!
Nešto neobično
Na putovanjima obavezno želimo iskusiti nešto novo. Na Siciliji smo se, primjerice, penjali na vulkan Etnu pa nas i u Malagi zanimaju slična iskustva, bilo planinarenje, wellness ili nešto treće. Za kupanje u moru ipak je još prerano pa smo plaže izostavili s popisa. Ono što nam je jako zapelo za oko i za što nismo znali da uopće postoji u Malagi jest hamam. Perplexity je pronašao Hammam Al Ándalus - tradicionalni arapski hamam s termalnim bazenima i aromaterapijom. Odmah na prvu nam je zvučalo odlično pa smo zamolili Perplexity da pronađe nešto više o hamamu, istraži recenzije i ocjene posjetitelja te kako se kreću cijene.
Prošao je kroz 32 izvora te mu je trebalo nešto duže, no bili smo vrlo zadovoljni onim što smo dobili. Hamam, čini se, ima izvrsne recenzije i visoke ocjene posjetitelja, a pronašao je i cijene ovisno o paketima. Vrlo impresivno!
Da nismo cijelo vrijeme samo na jednom mjestu, zadali smo Perplexityju da sastavi popis zanimljivih mjesta u okolici Malage, udaljenih maksimalno dva sata, te da pronađe kako se do tamo može doći i kakve su cijene karata. Neke od lokacija koje je ponudio su Ronda, Nerja, Granada i Fuengirola. Uključio je sve što smo naveli u zadatku. Perplexity, sjedi 5!
Ništa bez smještaja
Za nas je prošlo vrijeme kada smo mogli spavati po hostelima. Sada nam je najvažnija udobnost i privatnost pa smo u tim parametrima zadali Perplexityju sljedeći zadatak – da pronađe najbolje smještaje oko centra Malage, bilo apartmane ili hotele, s cijenom noćenja od 70 do 80 eura.
Precizno se držao uputa i našao je četiri smještaja, od oko 75 eura po noći. Također je uključio i fotografije. Iako smo očekivali više lokacija, istražili smo da su ovi smještaji zapravo jako dobri i da vrijedi bukirati smještaj „ziheraški“. Drugim riječima, ako su recenzije gostiju redom pozitivne, to sve govori.
Najizazovnije za kraj
Sada kada smo prošli kroz najvažnije aspekte putovanja, pred Perplexityjem je bio najteži zadatak – složiti itinerar za svih osam dana u Malagi. AI-ju smo zadali da u itinerar uključi sve ono što je prije istražio s dodatnim informacijama poput prijevoza od zračne luke do centra, lokalnog prijevoza i cijena karata do savjeta oko odabira odjeće u skladu s prognozom.
Složio ga je u samo nekoliko sekundi te je svaki dan odredio za drugi oblik aktivnosti. Primjerice, prvi dan je dan dolaska te je u njega uključio informacije o prijevozu i cijenama karata, drugi dan je osmislio kao savršen za obilazak povijesnih znamenitosti, treći za izlet u Rondu, četvrti za umjetnost i kulturu, dok je peti rezervirao za posjet Nerji. Za šesti dan predložio je opuštanje u hamamu, sedmi za izlet u Granadu, a u zadnji, osmi dan, uspio je ugurati još jedan izlet i šetnju.
Prema prognozi za naredne tjedne, u Malagi se očekuju temperature između 15 do 22°C pa nas je naš AI asistent savjetovao da obavezno ponesemo slojevitu odjeću i ne zaboravimo ponijeti kremu za sunčanje!
Nezaustavljiv proces
Na primjeru za Malagu jasno se vidi koliko je jedan napredan AI sustav poput Perplexityja koristan ne samo za slaganje plana putovanja, već i za dubinsko istraživanje informacija o svemu što vas zanima. I to ne samo u privatne s, već i u poslovne svrhe, posebice u turizmu.
Ipak, Čižmar napominje da hrvatski turistički sektor za sada samo parcijalno primjenjuje AI rješenja.
- Primjena je koncentrirana u liderskim turističkim kompanijama, a ugodno je iznenađenje da su neke od tih kompanija i razvile neka od inovativnih AI rješenja za hotele i turizam. S obzirom na to da je riječ o neminovnom i nezaustavljivom procesu, snažnija primjena umjetne inteligencije tek nam predstoji. Dolaze nove mlade generacije potrošača koje očekuju sofisticirana tehnološka rješenja i potpunu personalizaciju usluga, a to bez umjetne inteligencije nećemo moći ostvariti. Dakle, AI je u neku ruku ključ za održanje stupnja konkurentnosti turizma Hrvatske na međunarodnom tržištu. Naravno, uz kvalitetu usluge koju osigurava osoblje u turizmu – zaključuje Sanja Čižmar.
AI će postati standard u turizmu, ali i u brojnim drugim sektorima
O velikoj snazi i još većem potencijalu upotrebe Perplexitiyja u turizmu razgovaramo i s Ivanom Beli Oštarčević, direktoricom Sektora za razvoj i upravljanje portfeljem usluga za poslovne korisnike u Hrvatskom Telekomu. Ona nam najprije objašnjava kako ovaj sustav uopće radi.
– On analizira preferencije korisnika, prethodna putovanja i aktualne trendove te nudi prilagođene preporuke za destinacije, smještaj i aktivnosti. Ako netko voli aktivni odmor, dobit će preporuke za planinarenje ili vodene sportove. Osim toga, objedinjavanjem recenzija, vremenskih prognoza i cijena, AI može kreirati optimalne itinerare i sugerirati alternativne rute – tumači stručnjakinja.
Pa, znači li to da Perplexity Pro može zamijeniti turističkog vodiča?
Ona smatra kako će AI alati postati standard u turizmu, i to upravo zahvaljujući personaliziranijem pristupu, efikasnijem planiranju i boljim mogućnostima za korisničku podršku.
- HT se pozicionira kao tehnološki lider u ovom procesu, a kroz suradnju s Perplexity AI-jem želimo omogućiti široku primjenu AI-ja u turizmu. Osim optimizacije poslovanja, AI može pomoći u rješavanju izazova s radnom snagom automatizacijom i digitalizacijom – kaže Beli Oštarčević.
Na koncu zaključuje da je potencijal umjetne inteligencije ogroman i u brojnim drugim područjima pored turizma.
– Apsolutno. U obrazovanju AI omogućava personalizirano učenje, u zdravstvu pomaže u dijagnostici, a u financijama poboljšava upravljanje rizicima. Također, testiramo primjenu AI-ja u poljoprivredi kroz našu uslugu „Pametna poljoprivreda", gdje analiziramo i predviđamo podatke iz ovog sektora u realnom vremenu zaključila je stručnjakinja iz HT-a.
Ne trebate biti korisnik Hrvatskog Telekoma da bi došli do besplatne licence za Perplexity. Dovoljno je preuzeti Moj Telekom aplikaciju i u rubrici Magenta Moments potražiti Perplexity Pro.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatskog Telekoma.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....