Zanimljiv podatak

Znate li koja je tvrtka najviše uložila u razminiravanje Hrvatske? I danas čini puno za dobrobit društva

Sve je počelo 1. srpnja 1999. godine

Zaposlenici A1

 A1

Godina je 1999. Svijet ulazi u novo tisućljeće s nadom i iščekivanjem, s nizom potencijalnih prekretnica i mogućnosti za inovacije koje će oblikovati budućnost. Događaju se zanimljive stvari.

Baš te godine 12 europskih zemalja prelazi na novu valutu, euro. U Sarajevu je rođen 6-milijarditi stanovnik Zemlje. Premijerno je prikazan kultni "Matrix", a u tisku se prvi put pojavljuju riječi ‘blog‘, ‘blogger‘ i ‘clickbait‘. Dostupan je Windows ’98, predstavljena je prva verzija Wikipedije i izrađen prvi USB stick.

Internet postaje sveprisutna snaga, a e-pošta i prvi web pretraživači mijenjaju način na koji komuniciramo i pristupamo informacijama. Google je tek započeo svoj put, a svijet je opčinjen dolaskom digitalne ere. Mobilni telefoni, nekad luksuz dostupan samo rijetkima, polako ulaze u mainstream, najavljujući eru povezivosti bez presedana.

U tom vrtlogu globalnih promjena i tehnološkog napretka, 1. srpnja 1999., Hrvatska dobiva svog prvog privatnog mobilnog operatora – Vipnet, današnji A1 Hrvatska. S prvim komercijalnim pozivom, kompanija počinje svoju misiju da unese revoluciju na tržište telekomunikacija. S vizijom koja nadilazi samo pružanje usluga, A1 započinje transformaciju načina na koji ljudi u Hrvatskoj komuniciraju, povezuju se i dijele informacije.

Brzi rast

Do kraja 1999. godine, Vipnet zapošljava gotovo 500 ljudi i ima 150 tisuća korisnika, osvajajući 48,3 posto tržišta i postavljajući nove standarde za kvalitetu usluge i inovacije. Uzbuđenje je opipljivo, a tržište telekomunikacija nikada više neće biti isto.

Prema pričama zaposlenika koji su već četvrt stoljeća dio A1 Hrvatska, atmosfera u tvrtki je na samome početku bila startupovska. Radilo se puno, dugo i ambiciozno, od prvog dana s ciljevima pomicanja granica, kreiranja i implementiranja inovacija te opravdavanja jedinice u imenu tvrtke. Danas, 25 godina kasnije, iz A1 Hrvatska kažu: da, prvi se itekako pamte.

A njihovi su ‘prvi‘ mnogobrojni.

Imali su, recimo, prvu korisničku službu koja radi 24/7. Na prvi takav poziv ikada javio se Mario Duler, koji je i danas dio A1 Hrvatska. U povijest hrvatskih telekomunikacija s njihovim će potpisom ostati upisana i prva usluga na bonove. Naime, do 1999. godine svi korisnici mobilnih telekomunikacijskih usluga u Hrvatskoj morali su potpisati pretplatnički ugovor kako bi mogli koristiti svoje uređaje, a upravo A1 Hrvatska je bio prvi lokalni telekom koji je korisnicima omogućio korištenje mobilnih usluga putem prepaid opcija.

image

Zaposlenici A1

A1

Još jedna praktična inovacija pojavila se 2001. godine. A1 Hrvatska je tada počela koristiti GPRS i njihovi su stručnjaci u rekordnom roku omogućili korisnicima plaćanje javnog parkiranja u Zagrebu putem SMS poruka. Usluga je ubrzo postala popularna i proširila se na 57 gradova diljem Hrvatske, a mnogi strani telekomi preuzeli su ovu tehnologiju, što i ne čudi jer je omogućila jednostavan i brz proces plaćanja koje se može obaviti iz automobila ili bilo koje lokacije, što štedi vrijeme i smanjuje stres.

I fiksno i mobilno

Već iduće godine je A1 Hrvatska jedna od prvih tvrtki koja je uvela MMS u roamingu, dok su 2003. godinu obilježili prvi konferencijski poziv između četiri grada i prvi međunarodni video poziv u Hrvatskoj. Potonji je bio demonstriran u svibnju te godine na testnoj mreži, a javili su se Goran Ivanišević iz Splita, Gordana Kovačević iz Ericssona Nikola Tesla s Trga bana Jelačića, Robert Ferlin iz Rijeke i Boris Nemšić iz Beča.

Devet godina nakon što su preokrenuli mobilno tržište uvođenjem prepaid mobilnih telefonskih usluga, odlučili su ponoviti ovaj uspjeh istim pristupom fiksnoj telefoniji. Tako su 2008. godine postali prvi telekom koji je preko svojeg Homeboxa ponudio fiksne usluge bez pretplate.

image

Konferencija Vipneta na kojoj su predstavljena dostignuća u primjeni mobilnih i fiksnih tehnologija iduće generacije

Ronald Goršić/Cropix

Jedna od stvari koje su im pak obilježile ovu godinu je partnerstvo s Netflixom. U sklopu tog strateškog partnerstva koje je tvrtka A1 Hrvatska dogovorila s ovim globalnim streaming servisom, A1 korisnici jedini u Hrvatskoj u okviru odabranih paketa usluga imaju Netflix. A1 Hrvatska tako postaje prvi telekom na domaćem tržištu koji u svojoj ponudi ima ovaj vodeći streaming servis na svijetu.

Utjecaj na društvo

U ovoj tvrtki smatraju da je tehnologija pojam čije je značenje puno šire od pukog razvoja nekog proizvoda ili usluge. Tehnologija podrazumijeva napredak u svakom smislu te ima važnu socijalnu dimenziju, zbog čega A1 Hrvatska već godinama njeguje tradiciju društveno odgovornog poslovanja. Nakon Domovinskog rata, Hrvatska se suočila s ozbiljnim problemom minskih polja koja su predstavljala prijetnju sigurnosti građana i prepreku gospodarskom razvoju. Brojne regije u zemlji bile su kontaminirane minama, što je otežavalo poljoprivrednu proizvodnju, izgradnju infrastrukture i svakodnevni život stanovništva. Tadašnji Vipnet je u deset godina poslovanja uložio osam milijuna kuna za razminiranje zemljišta u sedam hrvatskih županija te tako omogućio slobodnije odrastanje djece i brži gospodarski razvoj u tim regijama. Prepoznavši mine kao jednu od ključnih prepreka jednakom razvoju svih hrvatskih županija Vipnet je još 2002. donirao prvi milijun kuna za razminiranje kao dio programa društveno odgovornog poslovanja pod nazivom "Kretanje. Komunikacija. Život.", a do danas je ostao najveći privatni donator za razminiravanje Hrvatske.

image
Robert Fajt/Cropix

Još jedan aktualni pokušaj kojim A1 želi učiniti Hrvatsku ljepšim mjestom za život je kampanja #BoljiOnline, a pokrenuta je u suradnji s Centrom za sigurniji Internet (CSI). Ovaj se veliki projekt sastoji se od raznih edukativnih inicijativa, kao što su obilježavanje Dana sigurnijeg interneta, Škola odgovornog influencanja, Gen Z Akademija i mnogi drugi. U ožujku 2024. godine, u A1 centru u Gajevoj otvoreno je i prvo CSI savjetovalište u Zagrebu.

image

Kampanja #BoljiOnline

ustupljena fotografija

Upravo radi ovakvih projekata A1 Hrvatska može istaknuti da je tvrtka koja jednaku strast i predanost ulaže u tehnološki napredak i prosperitet zajednice. Danas, 25 godina od samog početka, mogu reći da im je vizija ista kao i prije: na temelju spomenutih vrijednosti doći do još brojnih ‘prvih‘.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i A1 Hrvatska.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 00:00