
Ovih dana cijeli svijet pomno prati nove epizode treće sezone Bijelog lotosa, serije koja je do sada pobrala cijeli niz nagrada, a čije su prve dvije sezone bile smještene na Havajima i Siciliji. Te dvije destinacije su, prema Expediji, upravo zbog serije zabilježile skok pretraživanja za više od 300 posto. Kako piše BBC, za očekivati je da uskoro možemo očekivati i nagli porast broja putnika koji pretražuju Bangkok, Phuket i Ko Samui – lokacije snimanja treće sezone Bijelog lotosa.
Taj fenomen poznat je kao set-jetting, a radi se o tome da putnici posjećuju mjesta na kojima su snimani popularni filmovi i serije. Zahvaljujući njegovom rastućem utjecaju, Expedia ga je uvrstila među vodeće putničke trendove za 2024. godinu.
No da bismo se pomnije upoznali s ovom pojavom, čak ne moramo ići daleko, do Tajlanda. Upravo set-jetting se događao, a i dalje se događa, u našem Dubrovniku, koji je u Igri prijestolja poslužio kao glavno mjesto snimanja za King‘s Landing, glavni grad Sedam kraljevstava. Impresivne gradske zidine, uske kamene ulice i povijesne građevine pružile su savršenu pozadinu za intrige i drame koje su se odvijale u seriji. Lokacije poput tvrđave Lovrijenac, kule Minčeta i gradskih zidina postale su nezaobilazne točke za obožavatelje koji žele uroniti u svijet Westerosa.
Novi pojam, stara pojava
Istraživanja su pokazala da je serija našem gradu između 2012. do 2015. godine donijela čak 240 tisuće turista, s time da treba imati na umu da je u tom periodu još uvijek trajalo snimanje, tako da su brojke i višestruko veće. U samo tri godine, to je Gradu donijelo zaradu od oko 126 milijuna eura, u što su uključeni prihodi od smještaja, memorabilija, hrane, tura po gradu i ostalog.
Set-jetting, iako je relativno novi pojam, nikako nije nova pojava – obožavatelji Ratova zvijezda hodočaste u Dolinu smrti (Death Valley, odnosno planet Tatooine) još od 1970-ih, dok novozelandski turistički sektor procjenjuje da jedan od pet posjetitelja dolazi zbog trilogija Gospodar prstenova i Hobit.
„Ta izloženost je svojevrsni oblik oglašavanja“, objašnjava National Geographicu Simon Hudson, profesor turizma na Sveučilištu Južne Karoline.
„To je plasman destinacije“, kaže.
Upravo je već spomenuta serija Bijeli lotos jedan od najboljih recentnih primjera za ovaj fenomen, pa se tako o potencijalnoj navali turista na Tajland pisalo još za vrijeme snimanja treće sezone.
„Kada je lokacija snimanja objavljena, to je za nas bio trenutak slavlja“, rekao je National Geographicu Gopal Kumar, generalni menadžer Kamalaya Wellness Sanctuary Koh Samui, lokalnog spa resorta na udaljenom tajlandkom otoku Koh Samui. Prema pisanju ovog medija, tajlandska vlada je shvaćala važnost koju snimanje serije na njihovom teritoriju može imati za turizam zemlje, pa su intenzivno lobirali kod producenata serije, nudeći im 4,4 milijuna dolara poreznih poticaja. Takav model, inače, nije novost, pa i Hrvatska filmskim i televizijskim produkcijama koje snimaju kod nas nudi povrat poreza u iznosu od 25 posto od ukupnog iznosa opravdanih troškova, dok je dodatnih 5 posto odobreno za produkcije koje snimaju u područjima ispodprosječnog razvoja.
Impresivna ekipa
Inače, prva epizoda treće sezone serije Bijeli lotos premijerno je prikazana 17. veljače 2025. na Max streaming usluzi i HBO kanalu, a nove epizode dolaze u ponudu svakog ponedjeljka donoseći gledateljima novu dozu intriga, satiričnog humora i društvenih komentara. Radnja smještena egzotični Tajland pružila je svježu pozadinu za kompleksne odnose među gostima i osobljem luksuznog resorta
Kreator serije Mike White najavio je treću sezonu još u studenom 2022., ističući kako će se fokusirati na teme smrti i istočnjačke duhovnosti. Snimanje je započelo u veljači 2024. i trajalo do kolovoza iste godine. Treća sezona donosi impresivnu glumačku ekipu. Natasha Rothwell vraća se u ulozi Belinde, spa menadžerice iz prve sezone, dok se novim licima pridružuju Leslie Bibb, Jason Isaacs, Michelle Monaghan, Parker Posey, Carrie Coon i Lalisa Manobal, članica popularne K-pop grupe BLACKPINK, koja tumači ulogu hotelske zaposlenice.
Obožavatelji su s oduševljenjem dočekali povratak serije, a objeručke su dočekali povratak omiljenog lika Belinde i intrigantne nove postave. Visoka očekivanja temelje se na uspjehu prethodnih sezona, koje su osvojile brojne nagrade i priznanja. Kritičari hvale treću sezonu zbog dubljeg istraživanja kompleksnih tema, uz zadržavanje prepoznatljivog stila serije.
Angažman obožavatelja
Posebno su zanimljive i reakcije na promjenu uvodne špice, što pokazuje koliko su snažno obožavatelji povezani s (glazbenim) identitetom serije. Naime, prve su dvije sezone za uvodnu špicu imale upčetaljivu numeru „Renaissance“, koja je zamijenjena onom imena „Enlightenment“. Dok jedni negoduju radi promjene, drugi idu toliko daleko da se na društvenim mrežama šire teorije da promjena pjesme znači i snimanje još jedne sezove.
Kreator serije Mike White objasnio je da je promjena uvodne špice bila namjerna kako bi se serija održala svježom i uskladila s novim temama sezone, poput religije, duhovnosti i egzistencijalizma.
S obzirom na dosadašnji uspjeh, angažiranost obožavatelja i sveopću popularnost Bijelog lotosa, treća sezona obećava još jedno nezaboravno putovanje kroz složene ljudske odnose i društvene dinamike.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i A1 Hrvatska.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....