Istraga u maloprodaji i veleprodaji hrane razotrila je "zabrinjavajuće" znakove u zaradi trgovaca, objavio je regulator za zaštitu tržišnog natjecanja, dodavši da još analizira vezu s navodnim visokim troškovima.
Regulator će u utorak objaviti preliminarne nalaze istrage o cijenama hrane i konkurenciji koju je u ožujku zatražilo ministarstvo financija.
"Primjećujemo određene razloge za zabrinutost u razvoju marži u maloprodaji i veleprodaji", rekao je za Reuters šef odjela za zloupotrebu tržišta u regulatornoj agenciji Martin Mandorff.
"Očekujemo da je razvoj marži povezan s povećanjem troškova, inače bismo mogli biti prilično zabrinuti", rekao je Mandorff, nadodajući odmah da je teško izolirati troškovne čimbenike, poput cijena energije i rata u Ukrajini, od konkurentskog krajolika.
Agencija istražuje cijeli lanac opskrbe hranom, od proizvođača i veletrgovaca do maloprodajnog sektora, i prikupila je podatke vodećih supermarketa u Šveskoj o cijenama i maržama.
Sprema se tražiti i dodatne informacije, a dopunjene nalaze objavit će do kraja godine.
U švedskom sektoru trgovine namirnicama dominiraju tri velike tvrtke, što svjedoči o "oligopolu", rekao je Mandorff.
Lanac trgovina hranom ICA imao je 53 posto tržišnog udjela u 2022., prema podacima regulatora, a ostatak gotovo u potpunosti pokrivaju Axfood i Coop. Njemački Lidl ušao je na švedsko tržište 2018., a u 2022. držao je samo 5,7 posto tržišnog udjela.
Donedavno visoke cijene pojačale su pritisak konkurencije i diskontne trgovine prelaze iz niša u centar, preotimajući dio tržišta vodećim igračima.
Početkom godine ministrica financija Elisabeth Svantesson pozvala je tri velika lanca supermarketa na razgovore, tražeći objašnjenje za visoke cijene. Nakon sastanka supermarketi su privremeno smanjili cijene nekih proizvoda.
Axfood je poručio da pozdravlja istragu agencije.
"Često i konstruktivno razgovaramo sa švedskim regulatorom za zaštitu tržišnog natjecanja i očekujemo zaključke istrage", rekli su iz tvrtke.
ICA je pak naglasila da su vlasnici njezinih 13 tisuća trgovina neovisni trgovci koji se međusobno natječu. Cijene se definiraju na razini trgovina, objasnili su i dodali da su cijene svakodnevnih proizvoda snižene i da se radi i na dugoročnom sniženju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....