INTERVJU

Direktor JGL-a Mislav Vučić: ‘S ekspertima uvodimo nove tehnologije i proizvode‘

Pokušavamo pronaći načine da na fleksibilan način dopremo do pacijenata u Sjedinjenim Američkim Državama, Kini i nekim drugim zemljama
Mislav Vučić
 Boris Kovačev/Cropix

Jadran galenski laboratorij (JGL) u 30 je godina prošao put od malog lokalnog proizvođača ljekarničkih pripravaka do farmaceutske kompanije globalnog dosega. Sada je u novom razvojnom ciklusu. O strategiji kompanije, nedavnoj uspostavi Znanstvenog vijeća JGL-a, projektu Integra 2020, poslovnoj pandemijskoj godini i drugim temama razgovarali smo s glavnim izvršnim direktorom JGL-a Mislavom Vučićem.

S kojim ste ciljem osnovali Znanstveno vijeće i tko je sve u njemu?

- Znanstveno vijeće čine dr. sc. Jag Ahluwalia, poslovna liderica s više od 35 godina iskustva u regulatornim poslovima i kvaliteti, dr. sc. Andreas Bilstein, iskusni znanstvenik, konzultant i generalni direktor tvrtke Ursatec, prof. dr. sc. Henning H. Blume, globalno priznati stručnjak na širokom području biofarmaceutike, prof. dr. sc. Vasil Ivanovič Popovič, cijenjeni otorinolaringolog i kirurg, dječji otorinolaringolog i otorinolaringolog onkolog u Ukrajini, prim. dr. sc. Sonja Jandroković, pročelnica Dnevne bolnice i jednodnevne kirurgije Klinike za očne bolesti KBC-a Zagreb, prof. dr. sc. Stipan Jonjić, redoviti profesor i pročelnik Zavoda za histologiju i embriologiju te voditelj Centra za proteomiku na Medicinskom fakultetu riječkog sveučilišta, prof. dr. sc. Jasmina Lovrić, dekanica Farmaceutsko-biokemijskog fakulteta u Zagrebu, prof. dr. sc. Marina A. Mokronosova, voditeljica alergološkog odsjeka prestižne klinike I. I. Mechnikov u Rusiji, prof. dr. sc. Özgen Özer, voditeljica Odjela farmaceutske tehnologije na Farmaceutskom fakultetu Sveučilišta Ege u Izmiru, te prof. dr. sc. Vladimir Trkulja, redoviti profesor farmakologije pri Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu.

To je jedno međunarodno, nezavisno, znanstveno i savjetodavno tijelo, s vrhunskim međunarodnim stručnjacima, koji nam, s jedne strane, pomažu u usmjeravanju postojećih istraživačko-razvojnih projekata te s kojima debatiramo o idejama i problemima s kojima se susrećemo. S druge strane, u suradnji i razgovoru pronalazimo i stvaramo ideje za nove proizvode, odnosno tehnologije koje bi JGL-u mogle biti korisne. Izborom znanstvenika nastojali smo pokriti teme i područja koji su nam važni za ostvarenje strategije.

Koja su to područja?

- Promišljajući budući razvoj kompanije, definirali smo tri strateška terapijska područja - gripu i prehladu, oftalmologiju i dermatologiju. Dodatno smo definirali pipeline novih proizvoda i tehnologija, marketinške i tržišne aktivnosti, prioritete digitalne transformacije, potrebe za talentima...

Iz toga smo zaključili da nam trebaju kliničari iz ključnih područja koji su svaki dan s pacijentima, stručnjaci za farmaceutsku tehnologiju, odnosno oblikovanje lijekova u području oftalmika i dermatologije, stručnjaci u farmakologiji, bioraspoloživosti i bioekvivalenciji, funkcioniranju lijekova.

Zatim nam treba i netko iz industrije tko ima iskustva u radu s regulatornim agencijama i sustavima kvalitete te, s obzirom na to da u portfelju imamo puno tehnoloških specifičnosti, kao što su pumpice za nos, netko tko ima iskustva i u tom području. Na osnovu tih kriterija izabrali smo desetero stručnjaka.

Što konkretno nova strategija JGL-a donosi pacijentu?

- U spomenuta tri područja specifično smo definirali segmente u kojima želimo poslovati. Cilj nam je značajno povećati investiranje u vlastito intelektualno vlasništvo, dakle istraživanje i razvoj. Sve predviđene investicije pozicionirat će nas kao inovatora u odabranim područjima s obzirom na to da imamo nekoliko ideja za proizvode koji će pacijentima, odnosno potrošačima donositi dodatnu vrijednost zadovoljavajući njihove potrebe.

Osim toga, s našim proizvodima želimo doprijeti do globalnog potrošača. Pokušavamo pronaći načine kako na fleksibilan i hibridan način doprijeti do pacijenata u SAD-u, Kini i nekim drugim zemljama.

Kažete da su vam jedno od glavnih područja gripa i prehlada. Kakva je potražnja za proizvodima iz tog područja tijekom pandemije?

- Radi se o vrlo zanimljivom fenomenu. Prošle godine u siječnju i veljači, prije nego što je nastupila pandemija, potražnja je bila iznimno visoka, zbog snažne sezone gripe i prehlade. Međutim, kada su uvedene mjere, došlo je do velikog pada. Nošenje maski, socijalna udaljenost, rad od kuće te činjenica da djeca nisu išla u škole i vrtiće, a studenti na fakultete zaustavili su prirodne procese širenja virusa, tako da se smanjila i potražnja za našim proizvodima.

Time je prodaja proizvoda povezanih s gripom i prehladom, koji čine oko polovice naše proizvodnje, pala i u prvoj polovici ove godine. Primjerice, prema podacima WHO-a, cirkulacija virusa gripe bila je čak 97 posto manja u prvoj polovici ove godine u usporedbi s prvom polovice prošle godine, što se izrazito odrazilo i na našu prodaju. Međutim, ono što sada vidimo, od kraja kolovoza, naznake su da se gripa ipak vraća.

Kako je JGL završio prošlu poslovnu godinu?

- Bilo je jako eratično, s razdobljima naglih padova i naglih oporavaka, tako da je bilo teško planirati što će se događati iz mjeseca u mjesec. Ako promatramo razdoblje od 18 mjeseci, prva dva mjeseca 2020. bila su jako dobra. Onda se u ožujku, kada je proglašena pandemija te su ljudi pohrlili u trgovine i ljekarne, dogodila eksplozija potražnje. Travanj je bio loš, svibanj iznimno loš i onda je uslijedila stagnacija sve do kasne jeseni.

Studeni i prosinac ponovno su donijeli rast prodaje. Prošlu poslovnu godinu završili smo s rastom od 11 posto, što je bilo izvrsno. Doduše, naš je rast prethodno bio viši od toga; u 2019. imali smo rast od 16 posto, tako da nama razdoblje koronavirusa nije pomoglo.

Sasvim suprotno, u njemu se rast usporio, ali prošli smo bolje od nekih drugih industrija. Ova je godina počela jako teško jer je u prvih šest mjeseci potražnja bila niska zbog izostanka sezone. Međutim, treći kvartal nam je odličan, tako da smo sada već na razini prošle godine. S obzirom na trendove i trenutno stanje, smatram da će i ova godina ipak biti dobra za JGL.

Kakvi su bili prihodi?

- Lani je JGL Grupa ostvarila nekoliko važnih pokazatelja. Mi smo 2019. završili s tisuću zaposlenih, a prošlu godinu i s više od milijardu kuna konsolidiranih prihoda. Postali smo najveća hrvatska farmaceutska kompanija. Ove godine slavimo 30 godina JGL-a i desetljeće od lansiranja Meralysa na hrvatskom tržištu, koji je postao najprodavaniji sprej za nos u Hrvatskoj.

Integru 2020 završit ćemo u rujnu iduće godine

Što sve obuhvaća vaš projekt Integra i u kojoj je fazi?

- Integra 2020 je projekt koji je započeo krajem 2019. ukupne vrijednosti 373 milijuna kuna. Sastoji se od tri dijela. Prvi je povećanje kapaciteta sterilne proizvodnje za 60 posto. Drugi dio odnosi se na skladišno-logistički centar u industrijskoj zoni Kukuljanovo.

Treće, na Svilnom gradimo novu zgradu u kojoj ćemo objediniti istraživanje i razvoj, kvalitetu, pilot-pogon i određene društvene funkcije kao što su kantina i auditorij. Projekt se zove Integra jer ćemo napokon, na jednoj lokaciji, imati sve objedinjeno.

Projekt Integra 2020 u potpunosti će biti završen u rujnu sljedeće godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 00:37