ROK DO PETKA

Fiatova tvornica u Kragujevcu prekinula proizvodnju, radnicima nude posao u Slovačkoj: ‘Tamo je radni logor!‘

Oni koji odu privremeno raditi u tu zemlju primit će, uz plaću od oko 800 eura, tzv. bonus od 11.000 eura prije polaska

Pogon tvornice u slovačkoj Trnavi

 Vladimir Simicek/AFP

Oko tisuću radnika iz kragujevačke tvornice automobila dobili su rok do petka za odluku o tome hoće li primiti otpremninu pa na burzu ili prihvatiti ponudu za rad u inozemstvu, kako javljaju srbijanski mediji.

Naime, tvornica u zajedničkom vlasništvu Stellantisa i srbijanske države (privremeno) je prestala s proizvodnjom, a kompanija je velikom dijelu radnika dala mogućnost da sada ode u tvornicu automobila u Slovačkoj u trajanju od dvije godine, pri čemu je to moguće organizirati i na način da tri mjeseca rade, a jedan mjesec budu kod kuće.

U ranijim se medijskim izvještajima spominjala i mogućnost da radnici izaberu Stellantisove tvornice u Njemačkoj, Poljskoj i Italiji s različitim iznosima plaća i bonusa, no ispostavilo se da bi zapravo za većinu bila predviđena radna mjesta u Slovačkoj. Prema objavljenim informacijama u medijima, oni koji odu privremeno raditi u tu zemlju primit će, uz plaću od oko 800 eura, tzv. bonus od 11.000 eura prije polaska i 6000 eura kad se vrate. Oni pak koji se odluče na model 3+1 će u mjesec dana boravka kod kuće primati minimalac.

Stellantis je formiran prošle godine spajanjem talijansko-američkog konglomerata Fiat Chrysler Automobiles i francuske PSA grupe.

Radnička seoba

Drama u kragujevačkoj tvornici koja je otvorena 2012. godine za proizvodnju Fiata 500 L traje već skoro dva mjeseca, a navodno se u roku dvije godine očekuje da bi tamo započela proizvodnja električnih automobila pa bi ova "radnička seoba" iz Šumadije bila okončana.

U travnju je srbijanska Vlada o financiranju tog posla potpisala i ugovor s predstavnicima Stellantisa, a predsjednik Srbije Aleksandar Vučić nakon toga je rekao da time počinje nova era u investicijama u Srbiji te da će se električni automobili početi proizvoditi 2024. godine. Investiicija je, objavljeno je, vrijedna 190 milijuna eura, a iz državnog proračuna će prilog biti 48 milijuna eura.

Zbog prestanka proizvodnje i onoga što ih čeka radnici su do sada prosvjedovali više puta, pa i u Beogradu gdje su blokirali most Gazela, na razgovorima u Kragujevcu o tzv. socijalnom programu za radnike je bila i premijerka Ana Brnabić, a na kraju su prije tjedan dana išli i do Vučića.

Prema ranijim informacijama koje je objavljivao sindikat, za sada su 492 radnika tehnološki višak i imaju pravo na otpremnine od 790 eura po godini staža, a koliko će ih na kraju biti, ovisi o tome koliko će se radnika odlučiti na odlazak u Slovačku.

Burza ili Slovačka

Premijerka Brnabić je izjavila prije nekoliko dana da su ti radnici već dobili svoje otpremnine, a tvrdi da je ostalih 1550 radnika potrebno Stellantisu. Pritom, njih 500 bi ostalo u Kragujevcu u "tranzicijskom razdoblju" u sadašnjoj tvornici, a oko tisuću mora birati između burze i Slovačke.

"Radi se o tome žele li oni pristati da idu u inozemstvo jer to je način da ih u međuvremenu, dok ne počne izrada električnog modela, dakle u idućih 18 ili najviše 24 mjeseca, Stellantis zadrži. Oni imaju zajamčen posao kada se vrate", rekla je Brnabić na TV Prva.

Dio sindikata pak tvrdi da je tvornica u Trnavi u Slovačkoj "radni logor" iz kojeg radnici bježe te da zato dio radnika iz Kragujevca ne odabire tu opciju. Naime, ranijih godina su srbijanski radnici tamo odlazili na privremeni rad ili obuku.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 02:51