Kada je ruski predsjednik Vladimir Putin pokrenuo rat u Ukrajini, više od tisuću velikih kompanija reklo da će napustiti Rusiju, ali istraživanje Yalea pokazuje da neki od njih to nisu učinili ni 500 dana kasnije. Među onima koji su prekršili svoje obećanje da će drastično smanjiti prisutnost u Rusiji su i poznate tvrtke Heineken, Unilever, Philip Morris International i Mondelez,, tvrtka koja proizvodnji Oreo.
Istraživanje se temelji na informacijama dobivenima od zviždača, stručnjaka na terenu, studenata koji rade unutar Rusije te korporativnim dokumentima i medijskim izvješćima.
Ove tvrtke krše svoja obećanja i funkcioniraju kao ratni profiteri. To nije samo razočaravajuće, već i sramotno i neetično - rekao je za CNN Jeff Sonnenfeld, profesor na Yaleu. Iako te kompanije ne optužuje za kršenje zakona, uvjeren je da će kršenjem moralnog kodeksa naštetiti svojim brendovima.
Potrošači bi trebali shvatiti da podupiranjem ovih tvrtki podupiru nešto što pokreće Putinov ratni stroj - rekao je.
Jedan od primjera licemjernog poslovanja vezan je u Heineken. Samo mjesec dana nakon invazije na Ukrajinu ta je kompanija javno najavila raskidanje veza s Rusijom, no 16 mjeseci kasnije tamo i dalje ima sedam pivovara i 1800 zaposlenih. Osim toga, lansirali su niz novih brendova i uvelike koriste egzodus drugih velikih brendova piva pa Yale primjećuje da se njihovo poslovanje udvostručilo.
U izjavi za CNN, glasnogovornik Heinekena nazvao je rat u Ukrajini "užasnom ljudskom tragedijom" i rekao da je kompanija "predana napuštanju Rusije". Tvrdi da je Heineken prestao s prodajom robne marke Rusiji i pronašao potencijalnog kupca svog poslovanja. Iako je taj potencijalni ugovor ruskim vlastima predan u travnju, još uvijek čekaju regulatorno odobrenje.
U ožujku 2022., div za grickalice i slatkiše Mondelez najavio je da će smanjiti "sve nebitne aktivnosti u Rusiji" i fokusirati se na osnovnu ponudu. Prema istraživanju, danas i dalje zapošljavaju 3000 ljudi što ne pokazuje nikakve pomake prema odlasku iz Rusije. Unilever, tvrtka koja stoji iza sapuna Dove, sladoleda Ben & Jerry‘s i čaja Lipton, obećala je da će Rusiji prodavati samo "osnovnu" robu, ali se na ruskim policama još uvijek može naći razna roba široke potrošnje. Iako nisu željeli komentirati najnovije podatke iz istraživanja, tvrtka je novinare uputila na izjavu iz veljače u kojoj kažu kako osuđuju rat, ali istovremeno objašnjavaju kako odlazak iz Rusije nije jednostavan. Kijevska škola ekonomije i Moral Rating Agency, organizacija koja prati obećanja kompanija da će napustiti Rusiju, procjenjuju da Unilever ruskom gospodarstvu donosi oko 712 milijuna dolara godišnje.
Nestle se prošle godine obvezao prodavati isključivo osnovne proizvode poput formula za bebe, ali su istraživači s Yalea otkrili da ipak još uvijek proizvode Kit Kat čokoladice, Nescafe instant kave, Purina hranu za kućne ljubimce i druge proizvode koji nisu neophodni za život.
Duhanski div Philip Morris International, koji je prošle rekao da naporno radi na odlasku iz Rusije, danas je jedna od najvećih preostalih multinacionalnih kompanija u Rusiji s procijenjenom vrijednosti imovine od 2,5 milijardi dolara.
Situacija je složena. Tvrtka je ograničena nedavnim regulatornim razvojem u Rusiji, uključujući restriktivne uvjete koji se moraju ispuniti da bi vlasti odobrile bilo kakvu transakciju prodaje i ograničenja koja proizlaze iz međunarodnih propisa - rekao je njihov glasnogovornik.
U Rusiji i dalje posluju i neki lanci brze hrane, kao što su Sbarro Pizza i američki lanac brze hrane Carl‘s Jr., iako su se veliki lanci McDonald‘s i Starbucks odlučili na odlazak prije više od godinu dana.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....