NOVO ISTRAŽIVANJE

Među mladima u Hrvatskoj je sve manje vozača: Tek malo više od polovice Generacije Z posjeduje vozačku

Gotovo polovica mladih ističe da ne žele vozačku jer postoje brojne alternativne opcije mobilnosti za kretanje gradom

Ilustracija

 Goran Mehkek/Cropix

Tek malo više od polovice Hrvata do 25 godina, tzv. Generacije Z, ima vozačku dozvolu. Osjetni je to pad broja vozača u odnosu na sve ostale generacije. Recimo, 80 posto starijih od 25 godina ima vozačku i čak 85 posto starijih od 40.

To da je među mlađima sve manje i manje vozača, ali i da postoji velika razlika između generacija i njihova odnosa prema mobilnosti pokazalo je novo istraživanje Ubera, tvrtke koja pruža aplikaciju za taksi prijevoz. Istraživanje je, kako kažu, provedeno na uzorku od 1.500 korisnika aplikacije iz Hrvatske kako bi analizirali generacijske razlike u percepciji mobilnosti s naglaskom na korištenje privatnih vozila.

U bitnom, studija je pokazala da stariji korisnici češće posjeduju vozačku dozvolu. Tako je najviše vozača među pripadnicima generacije X, odnosno rođenima između 1965. i 1981., čak 85 posto. Malo manje, 79 posto, vozača je u tzv. Milenijalcima, rođenima između 1982. i 1994., a među najstarijom generacijom Baby Boomerima, rođenima između 1945. i 1964., je 73 posto vozača. Generacija Z, rođeni između 1995. i 2010., ipak drže puno do vožnje automobila. Njih samo 58 posto ima vozačku, pokazuje istraživanje.

Koji su točno razlozi? Gotovo polovica mladih ističe da ne žele vozačku jer smatraju da već postoje brojne alternativne opcije mobilnosti za kretanje gradom kao što su javni prijevoz, aplikacije za naručivanje vožnji, taksiji ili opcije mikro-mobilnosti kao što su romobili i bicikli. Milenijalci koji nemaju vozačku dozvolu u najvećoj mjeri, njih 67 posto, također ističe bicikl i romobil kao glavni razlog zašto ne voze. Među ostalim razlozima, ispitanici su naveli: strah od vožnje (38 posto), prijevoz s drugom osobom (37 posto), visoku cijenu osobnog automobila (32,5 posto), te trošak dobivanja vozačke dozvole (19 posto).

Također, zamijećeno je kako mlađe generacije pridaju veći značaj slobodi i udobnosti kao motivu za posjedovanje vozačke dozvole u odnosu na starije korisnike, čiji su glavni razlozi najčešće vezani za posao. Nadalje, mlađe generacije veći naglasak neposjedovanja vozačke dozvole stavljaju na visoke cijene kupnje i održavanja automobila te trošak stjecanja dozvole, u odnosu na starije kojima su to sekundarni razlozi, dok im je najvažnija praktičnost. Na pitanje koje im je najdraže sredstvo za putovanje na posao ili na fakultet, više od polovice starijih ističe privatni automobil, dok mlađi od 30 preferiraju javni prijevoz (54 posto), poput autobusa i tramvaja. Kada je riječ o putovanjima za odmor, većina ispitanika preferira prijevoz osobnim automobilom, iako se i najmlađi korisnici (između 18 i 26 godina) odlučuju za javni prijevoz i aplikacije za naručivanje vožnje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 21:11