NA ŠTETU EUROPE?

Od siječnja 2026. Europska unija uvodi novi porez: Na udaru i Hrvatska, posljedica - veće cijene

Moguća je podjela na dva globalna tržišta LNG-ja, europsko s nametom na CO2 i ono bez nameta

Ako Europska unija ustraje na oporezivanju uvoza LNG-ja na svoje područje, i zakupci LNG terminala na Krku morat će u svoje poslovne kalkulacije unijeti novi namet

 Damir Skomrlj/Cropix

Famozni porez na ugljik koji će Europska unija od siječnja 2026. početi intenzivnije naplaćivati na uvoz iz zemalja koji nemaju istu "zelenu" agendu kao EU, mogao bi se primjenjivati i na uvoz ukapljenog prirodnog plina (LNG) iz SAD-a, Azije i Afrike i tako mu dići cijenu, procjenjuje konzultantska agencija Wood Mackenzie (WoodMac).

- Na prvu ruku moglo bi se raditi o malom trošku za izvoznike LNG-ja, ali može biti dovoljan da potakne smanjenje potrošnje - prenosi portal Oilprice analizu WoodMaca o mogućem oporezivanju LNG-ja europskim nametom na ugljik. Osnovu za stavljanje "ugljičnog poreza" na LNG predstavlja sama tehnologija proizvodnje tog energenta, ali i način prijevoza, primjerice iz Azije ili SAD-a do terminala u Europi kakav je naš u Omišlju na Krku, s oslobađanjem CO2 u atmosferu.

Spomenuti portal podsjeća da je mehanizam EU za prilagodbu granica ugljika (CBAM), poznatiji kao granični porez na ugljik, pokrenut 1. listopada prošle godine s prvom prijelaznom fazom za uvoz nekoliko skupina proizvoda s izraženim udjelom ugljika u Europsku uniju.

- U prvoj fazi primjene zakonodavstva EU o uvoznim cijenama ugljika neće se događati nameti na proizvode, oni će se primjenjivati od 2026. Međutim, od uvoznika željeza i čelika, cementa, aluminija, gnojiva, vodika i električne energije u EU će se tražiti da dostave podatke o obujmu svog uvoza i emisijama stakleničkih plinova ugrađenima tijekom njihove proizvodnje, iako u ovoj fazi neće plaćati nikakvu financijsku prilagodbu - ističe Oilprice. Kada je u pitanju LNG, nastavlja isti izvor, taj je proizvod trenutno izostavljen iz graničnog poreza na ugljik, tako da se uvoz trenutno ne oporezuje dodatno.

image

Detalji LNG terminala i broda

Matija Djanjesic/Cropix

Izgledan scenarij

Budući da je EU, podsjeća Oilprice, proširio svoju shemu trgovanja emisijama stakleničkih plinova (ETS) na brodarstvo, LNG tereti koji stižu u Europu podlijegat će porezu na ugljik već od ove godine.

- Zasad se prvi nacrt odnosi samo na nove ugovore o uvozu LNG-ja, ali porez na metan na sav uvoz LNG-ja koji prelazi definirana ograničenja ne može se isključiti - napisali su analitičari WoodMaca u spomenutom izvješću. Europska unija, procjenjuje Oilprice temeljem analize WoodMaca, mogla bi ići korak dalje i uključiti LNG u CBAM, postavljajući uvoznu carinu prema prevladavajućim cijenama ugljika u ETS-u.

Analizirajući izgledni scenarij "ugljičnog" oporezivanja LNG-ja iz uvoza, WoodMac upozorava kako bi se tržište LNG-ja podijelilo na dva dijela i postalo dvoslojno tržište visokih cijena u Europi i nižih cijena na azijskim tržištima u razvoju. Postoji veliko "ako" u ovim pretpostavkama, komentira Oilprice, podsjećajući na to da se EU trenutno uvelike oslanja na uvoz LNG-ja za svoju opskrbu prirodnim plinom, nakon što je u značajnoj mjeri obustavljen uvoz ruskog plina.

- Europska unija mogla bi i dalje trebati relativno velike količine LNG-ja nakon 2026. i možda se neće odlučiti za uvoznu carinu LNG-ja koja će sigurno promijeniti globalna tržišta - procjenjuje spomenuti portal, kojem je potpredsjednik istraživanja plina i LNG-ja u WoodMacu Massimo Di Odoardo potvrdio izgledni rast cijena plina u Europi ako se LNG iz uvoza nađe u "škarama" poreza na ugljik.

Na štetu Europe

Kako je procijenio je Massimo Di Odoardo, bude li utjecaja ugljičnog poreza, namet od oko 200 dolara po toni ugljičnog dioksida mogao bi postati trošak uvoza LNG-ja u Europu.

- To možda neće ići u korist Europe jer će izvoznici LNG-ja s najnižim emisijama imati najviše koristi, ali blizina tržišta bit će ključna, uključujući i jednog od najvećih izvoznika, Katar, koji planira veliko proširenje svojih izvoznih kapaciteta do kraja desetljeća - konstatira Oilprice. Podsjeća kako SAD ima neke od LNG projekata s najvećim emisijama stakleničkih plinova u svijetu.

- Projekti LNG-ja u SAD-u vjerojatno će biti motivirani djelovati na smanjenju emisija. Međutim, prema WoodMacu, opseg i obujam budućih poreza na emisije na uvoz LNG-ja bit će ključni za smanjenje emisija u industriji LNG-ja globalno. Kad bi samo Europa uvela poreze, ne bi postigla traženi cilj velike dekarbonizacije LNG projekata na globalnoj razini - zaključuje Oilprice.

Portal Montelnews, također se pozivajući na izvore u WoodMacu, procjenjuje da bi cijena plina u Europi ako LNG iz uvoza bude oporezovan ugljičnim porezom mogla porasti za manje od jedan euro po megavatsatu. I taj izvor procjenjuje da bi se na naglašenom udaru oporezivanja mogao naći LNG iz SAD-a.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 20:12