Tvrdi pregovori

Ryanair želi u Zagreb i Split: nismo skloni popuštati i dati pogodnosti na koje su navikli

Nećemo im snižavati takse i plaćati reklame, poručuju iz zračnih luka
Ljudi čekaju na aerodromu u Berlinu
 Fabrizio Bensch / REUTERS

Niall O’Connor, direktor razvoja mreže letova aviokompanije Ryanair, nedavno je na WTM sajmu u Londonu hrvatskog ministra turizma Garija Cappellija izvijestio o otvaranju novih linija za Zadar te mu iznio interes kompanije za otvaranje letova za Zagreb i Split.

Avioni Ryanaira u Hrvatskoj slijeću na aerodrome Zadar, Rijeka i Pula te žele proširiti svoju mrežu na dva velika hrvatska grada. Irska aviokompanija već godinama pokušava ući u Dubrovnik, Split i Zagreb, no zbog njihova poslovnog koncepta redovito su ih odbijale uprave tih aerodroma. U Ministarstvu turizma potvrdili su nam sastanak ministra Cappellija s direktorom O’Connorom te su nam rekli da su zainteresirani za dolazak Ryanaira. Pozdravljeno je otvaranje dodatnih linija za Zadar te im je obećano osiguravanje kontakta s upravama aerodroma.

Sufinanciranje

Također je naznačeno da Hrvatska turistička zajednica svake godine objavljuje Poziv za iskazivanje interesa za provedbu strateških promotivnih kampanja na emitivnim tržištima. HTZ, naime, sufinancira oglašavanje hrvatske turističke ponude u predsezoni i posezoni te je poziv namijenjen i za aviokompanije. Prošle je godine na taj način raspodijeljeno 30 milijuna kuna. No, kako je natječaj za sufinanciranje u sljedećoj godini zatvoren, Ryanair se može javiti na natječaj za 2020. godinu. Cilj je Ministarstva turizma i HTZ-a da što više gostiju počne dolaziti izvan ljetne sezone tijekom koje su hrvatski turistički i aerodromski kapaciteti prekapacitirani. Stoga je Ministarstvo turizma pokrenulo akciju razvoja Hrvatske kao aviodestinacije jer u ovom trenutku u Hrvatsku samo tri posto turista dolazi avionom.

I u zagrebačkoj Turističkoj zajednici rado bi vidjeli “rep” Ryanaira među ostalim low cost kompanijama koje već slijeću u Zagreb. “To bi pridonijelo daljnjem pozicioniranju Zagreba kao city break odredišta te bi dodatno olakšalo njegovu dostupnost sve brojnijim posjetiteljima.” U svom odgovoru TZ naglašava kako nisu razgovarali ni s Ryanairom, ni s Upravom MZLZ-a, ali bi im bilo drago ako bi se našao zajednički model prema kojemu bi Ryanair mogao slijetati u Zagreb. No, pitanje je koliko poslovni model Ryanaira odgovara zračnim lukama Zagreb i Split.

Ryanair Sun je prošle sezone obavio 17 čarter-letova za Zračnu luku Split iz Varšave za potrebe jednog turoperatora, a što se tiče najave za iduću godinu, Lukša Novak, direktor Zračne luke Split, ne može potvrditi niti odbaciti mogućnost dolaska Ryanaira iz praktičnog razloga što se upravo radi na utvrđivanju letova i reda letenja za sljedeću godinu. “S obzirom na iskustvo koje imamo, mi tek nakon utvrđivanja liste i reda letenja možemo takvo što potvrditi. To sada nismo u mogućnosti.

Popust

Inače, što se tiče Zračne luke Split, sve kompanije, bilo da su niskotarifne ili klasične, imaju iste uvjete. Ti su uvjeti transparentni. Pogodnosti ostvaruju na osnovi broja letova i broja putnika”, rekao nam je Lukša Novak.

Drugim riječima, poručuje kako Ryanair ne može računati na posebne uvjete u Zračnoj luci Split, koje inače uvijek traži. Tu je prije svega riječ o popustu na aerodromske takse koje po svakom putniku aerodromima plaćaju aviokompanije. One se ugovaraju sukladno broju letova, broju putnika itd. No, naši nam sugovornici tvrde kako Ryanair u pravilu plaća između 2 i 5 eura po putniku, ovisno o aerodromu, što je uvijek mnogo manje nego što plaćaju druge kompanije.

Usporedbe radi, taksa po inozemnom putniku na zagrebačkom aerodromu je 17 eura. Druga povlastica koju Ryanair obavezno traži je subvencioniranje njegovih letova kroz model udruženog oglašavanja. To znači da lokalna zajednica, Turistička zajednica i zračna luka uplate određenu sumu novca Ryanairu za oglašavanje svoje destinacije na njihovim stranicama. U slučaju Zadra taj iznos se popeo na oko 12 milijuna godišnje, dok je u slučaju Rijeke i Pule znatno niži. Visinu uplate određuje Ryanair. S takvom poslovnom politikom Ryanair može putnicima ponuditi znatno niže cijene karata te s aerodroma “rastjeruje” druge avioprijevoznike. Splitski aerodrom tijekom ljeta ionako je prebukiran i on nema interesa pogodovati irskoj kompaniji. Eventualno bi određeni interes postojao tijekom zimskog reda letenja, ali pitanje je koliko je Ryanair za to zainteresiran.

Turistička zajednica podržava dolazak, ali postoje i problemi

Zagrebački je aerodrom u specifičnoj situaciji. Za razliku od ostalih hrvatskih međunarodnih aerodroma, njime kroz koncesijski model upravljaju privatni vlasnici te država, ako joj je to i namjera, nema previše mogućnosti nametnuti im svoje želje. U Turističkoj zajednici Grada Zagreba tvrde kako “postoje mogućnosti suradnje kroz strateške projekte koje radimo u suradnji s HTZ-om, a gdje se promotivne aktivnosti aviokompanija sufinanciraju kroz oglašavanje Zagreba kao destinacije”. No, to je u slučaju Ryanaira tek manji dio potrebnog novca. O mogućem dolasku Ryanaira u Međunarodnoj zračnoj luci Zagreb su nam odgovorili da su “u stalnim kontaktima i razgovorima s raznim zrakoplovnim kompanijama o mogućim novim destinacijama iz Zagreba. Od zrakoplovne kompanije Ryanair nismo zaprimili službeni zahtjev za pregovore o mogućem dolasku u Zagreb, ali smo svakako otvoreni za razgovore na tu temu”.

U ovom trenutku na zagrebački aerodrom od niskotarifnih kompanija slijeće jedino Eurowings, a Uprava bi željela privući druge low cost kompanije, no pritom nemaju namjere sniziti iznos taksi kompanijama. To je nedavno poručio direktor aerodroma Jacques Feron koji je kazao kako žele privući veći broj niskotarifnih kompanija, ali to je moguće jedino ako im država smanji godišnji iznos koncesijske naknade. Pojedini naši sugovornici smatraju kako francuski koncesionar i nema interes dovesti velike niskotarifne kompanije koje bi prometovale tijekom cijele godine. U tom slučaju bi se u relativno kratkom roku broj putnika mogao povećati na više od pet milijuna godišnje, a tada koncesionar mora ići u proširenje zračne luke. S druge strane, u Ministarstvu turizma se zalažu za što veći broj niskotarifnih kompanija na zagrebačkom aerodromu. Dapače, naši nam sugovornici tvrde kako bi bilo idealno da se nekadašnja zgrada i stajanka zagrebačkog aerodroma namijene za te kompanije. Ta zgrada godinama zjapi prazna, a koncesionar koji njome upravlja nikako da donese odluku o njenoj sudbini. Nešto slično je, primjerice, napravljeno u Sofiji.

Naši sugovornici tvrde da zagrebačka zračna luka mora brzo donijeti odluku o Ryanairu jer se ta kompanija sve više pozicionira na manjim aerodromima relativno blizu Zagreba.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 05:40