OD IGLE DO ČOKOLADE

Supermarketi zarađuju više no ikad, ali ne snižavaju cijene: ‘Mogu ih još dizati, a za sve imaju jednu izliku...‘

Račune im mogu pomrsiti jedino politike vlada

Ilustrativna fotografija

 Denis Charlet/Afp

Europski supermarketi mogli bi ove godine zaradom nadmašiti očekivanja tržišta jer drže cijene namirnica na visokoj razini, unatoč nižim troškovima. Račune bi im mogli pomrsiti pokušaji vlada da ukrote inflaciju.

Ulagači pojačano kupuju dionice lanaca supermarketa, poput Tesca i Carrefoura, čija je zarada porasla zbog podignutih cijena široke lepeze prehrambenih artikala, od tjestenine do čokolade, piše Reuters.

Zarada će im porasti snažnije no što je tržište prognoziralo, smatraju u američkoj investicijskoj banci JPMorgan. Britanska banka Barclays ulagačima preporučuje dionice Tesca, Carrefoura i Sainsburyja, budući da cijene u njihovim trgovinama i dalje visoke unatoč nižim troškovima.

Inflacija u eurozoni osjetno je oslabila u svibnju, kliznuvši na 6,1 posto, zahvaljujući jeftinijoj energiji. No, blagodati slabije inflacije još ne osjećaju građani koji kupuju hranu i osnovne potrepštine.

"Ne vidimo da se to pretočilo u (niže) cijene, a problem je u povećanju marži", objašnjava Dean Turner iz britanskog ogranka UBS-a.

"Zato što (poduzeća) i dalje mogu podizati cijene uz izliku o visokoj inflaciji", objašnjava.

Vlade stale na kočnicu

U takvim su uvjetima dionice lanaca supermarketa porasle tijekom prvog tromjesečja, no pitanje je hoće li se taj trend nastaviti. Europske vlade i regulatori sumnjaju da cijene neopravdano drže na visokoj razini, piše Reuters.

Najveće prehrambene tvrtke u Francuskoj obećale su od srpnja sniziti cijene stotina proizvoda, objavio je u petak ministar financija Bruno Le Maire, zaprijetivši financijskim sankcijama ako prekrše obećanje.

Britanski regulator za tržišno natjecanje upozorio je pak u svibnju supermarkete da prati njihove opskrbne lance u sklopu nastojanja da se riješi problem naglog poskupljenja hrane.

Zbog tih je reakcija indeks dionica kompanija za maloprodaju hrane i osnovnih potrepština od svibnja pao šest posto. U prvom tromjesečju poskočio je 13 posto, najsnažnije od 2015., nakon 25-postotnog pada u 2022. godini.

Pale su i dionice proizvođača hrane i pića.

Supermarketi obično imaju ograničeni prostor u pregovorima o cijenama, ali njihova se pozicija sada promijenila. Isto se dogodilo i s prehrambenim divovima poput Danonea, Nestlea i Lindta, prema podacima Refinitiva.

Glavni razlog profit

Službeni podaci pokazuju da su temeljni troškovi prehrambenih tvrtki ove godine oštro pali, piše Reuters.

Indeks cijena osnovnih prehrambenih proizvoda, koji izrađuje agencija Ujedinjenih naroda za hranu FAO, pao je u svibnju na najnižu razinu u dvije godine i više je od 20 posto ispod rekordno visoke vrijednosti iz ožujka 2022.

Pale su i cijene plina u Europi, koje mnogi smatraju glavnim uzrokom viših troškova kompanija, na razine iz srpnja 2021.

Čini se da je glavni razlog poskupljenja u razvijenim gospodarstvima profit, zaključuju u švicarskoj banci UBS.

"Cijene su konstatno rasle, na mjesečnoj razini, što navodi na zaključak da se (objašnjenje) ne može svesti na (veće troškove)", rekao je Turner iz UBS-a.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 06:28