U svega godinu dana M SAN grupa postala je pojedinačno najveći hrvatski i proizvođač i prodavač električnih bicikala. Lani ih je proizvela 10 tisuća, a od toga njih 1700 prodala je na domaćem tržištu.
S tolikim udjelom drži više od trećine u tržišta u Hrvatskoj. Prema van, ubrzano se širi po EU. Nedavno je imala isporuku u Francusku, jednom agregatoru koji radi za dostavne mobilne aplikacije, od 100 električnih bicikala plus dodatne baterije. Kad se uzme u obzir da je prosječna cijena električnog bicikla 1200 eura dođe se do podatka da je samo ta jedna narudžba bila veća od 100 tisuća eura. Ukupno je pak M SAN na električnim biciklima, po istoj matematici, lani imao promet do iznosa od 12 milijuna eura.
Realizirani promet u M SAN-u nisu komentirali, ali su zato u utorak medijima pokazali kako izgleda njihov novi pogon za proizvodnju električnih bicikala u Rugvici kod Zagreba.
Boris Kozić, product menadžer za električne bicikle M SAN-a, koji se predstavljaju pod tržišnim imenom MS Energy, kaže da ove godine planiraju udvostručiti proizvodnju.
- U Europskoj Uniji se godišnje proda pet milijuna električnih bicikala. Potražnja raste, a pojedinačna tržišta, poput hrvatskog koje je na ukupno 5000 prodanih jedinica godišnje, još nisu ni blizu zasićenja i to je naša prilika - kaže Kozić.
Pojašnjava da je trenutačno najveće tržište ono u Njemačkoj. Tamo se godišnje proda dva milijuna električnih bicikala.
Kozić navodi da rast najviše potiču tvrtke koje rade u dostavi. U Hrvatskoj su to agregatori koji surađuju s Boltom i Glovom, a slično vrijedi i za druge EU članice.
- Naš model je da koristimo kvalitetne komponente, kakve ugrađuju i najjači svjetski brendovi, ali ih mi pod svojim brendom MS Energy nudimo po povoljnijoj cijeni - tumači Kozić.
M SAN je prije dvije godine, kad je izdao korporativnu obveznicu i najavio da se priprema za IPO, ujedno najavio i da će se snažno proširiti u proizvodnju lakih električnih vozila, odnosno e-mobilnost, gdje želi biti tržišni lider.
Tada je čelnik M SAN grupe najavio da će izgraditi vlastiti pogon za sklapanje električnih bicikala, prvenstveno za potrebe vlastitog brenda, MS Energy, a onda i za potrebe drugih robnih marki u regiji i Europi. Planirani kapacitet tog pogona je 50.000 komada bicikala godišnje. Po netom objavljenim podacima, M SAN je već u prvoj godini rada tog pogona dosegnuo petinu njegovog ciljanog kapaciteta.
Kompanija je sada objavila i još jedan detalj. Dok Boris Kozić vodi bred MS Energy električnih bicikala, M SAN je unazad godinu dana u svoje redove doveo i bivšeg voditelja proizvodnje i industrijalizacije u Rimac automobilima Mislava Belavića. On je trenutačno voditelj proizvodnje za MS Energy električne bicikle, ali vidljivo je da će njegova uloga biti mnogo šira.
Belavić, koji je prethodno 14 godina radio u Hondinim pogonima u Kanadi i Japanu, tijekom 2022. godine M SAN-ovu je liniju za sklapanje bicikala prebacio na ‘lean‘ način rada i nadogradio na proizvodnju električnih bicikala.
- Trenutačno proizvodimo tri modela, a sad se pripremamo na širenje proizvodnje, ne samo po kapacitetu već i broju modela. U budućnosti nam je plan ponuditi i personaliziranu proizvodnju - kaže Belavić.
Ali s obzirom na najave M SAN-a ta bi proizvodnja mogla biti i mnogo šira. Prije dvije godine M SAN je već pričao da u Kini postoje različita laka električna vozila čije se cijene kreću ispod 5.000 eura, a koja nisu samo električni romobili i bicikli.
- Dok smo razgovarali, oko 45 minuta, osam radnika složilo je 12 bicikala, a zahvaljujući ‘leanu‘ znamo da su svi isti, odnosno iste kvalitete. To je smjer kojim idemo dalje - zaključuje Belavić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....