ROŠADA U EUROPI

Upravo se događa veliko preslagivanje benzinskih pumpi u Austriji i Njemačkoj: Slično se dogodilo i u Hrvatskoj

Prodaja benziskih dovode se u vezu s izbacivanjem motora na unutarnje izgaranje s europskog tržišta

Dok američki Jet radi na napuštanju njemačkog tržišta, austrijski OMV već je prodao svoj biznis u Njemačkoj - ilustracija OMV benzinska crpka 

 Gabriel Preda/Alamy/Profimedia

Nakon francuskog Totala koji je početkom godine dovršio prodaju 1600 benzinskih crpki u Njemačkoj i Nizozemskoj kanadskoj kompaniji Couche-Tard, pripadajuće tržište zapadne i srednje Europe napušta još jedan veliki igrač, američki Jet. Riječ je o "top 5" lancu benzinskih crpki u Austriji i u Njemačkoj, čiji je vlasnik, kompanija Phillips 66, objavio prodaju 162 crpke Jeta u Austriji i oko 800 u Njemačkoj.

- Nedavno smo pokrenuli proces prodaje za naše maloprodajno poslovanje u Njemačkoj i Austriji, to je u skladu s našim planom da se oslobodimo neosnovne imovine - najavio je predsjednik Uprave Phillipsa 66 Mark Lashier, ostavivši niz nedoumica o načinu izlaska Jeta s austrijskog i njemačkog tržišta.

Njemački mediji, primjerice, ističu da nema naznaka s kime Phillips pregovara o prodaji crpki i kada bi moglo doći do ciljane kupoprodaje. U Austriji se, s druge strane, ostavlja otvorenom mogućnost da se dio crpki proda odvojeno, jer se neke od njih, napominje isti izvori, nalazi na boljim lokacijama od ostalih. Oba izvora barataju s iznosom od tri milijarde eura kao cijenom koju će Phillips 66 tražiti za 962 crpke u Austriji i Njemačkoj.

- Ulagači u Phillips 66, uključujući hedge fond Elliott Investment Management, izvršili su pritisak na Upravu da smanji operativne troškove i prebaci fokus na rafinerije. Ovime se nastavlja trend prodaje mreže benzinskih postaja u naftnoj industriji - komentira portal Nachrichten.at, podsjećajući da se spomenuti potez Totala doveo u vezu s proklamiranim ciljevima Europske unije o izbacivanju vozila s motorom na unutarnje izgaranje s tržišta.

Odgoda zabrane

Iako je EU, podsjetimo, privremeno odgodila zacrtanu zabranu korištenja motora s unutarnjim izgaranjem 2035., očito dio globalnih naftnih igrača procjenjuje da je takva mjera samo pitanje vremena, pa se već prebacuju na druge biznise ili se usredotočuju na proizvodnju ili preradu nafte i naftnih derivata.

Osim Totala i Phillipsa 66, i austrijski OMV najavio je veliki zaokret od maloprodaje prema drugim biznisima, prodavši crpke u Njemačkoj, koju je napustio i Exxon, i u Sloveniji.
Na austrijskom tržištu maloprodaje naftnih derivata najveće udjele drže talijanski ENI, British Petroleum, OMV i Shell, dok je Jet peti po veličini.

U Njemačkoj su ispred Jeta samo Shell, Aral i lanac malih privatnih crpki koji zajedno nastupaju na tržištu.

Na tržišna preslagivanja, podsjetimo, nisu imuna ni tržišta maloprodaje naftnih derivata u ostatku Europe, poput Hrvatske i Slovenije. U Sloveniji je ljetos dovršena transakcija kojom su MOL i Ina preuzeli tamošnje benzinske crpke OMV-a s istodobnom prodajom dijela MOL-ovih crpki na tom tržištu Shellu radi zaštite tržišne konkurencije. Slovenski Petrol, s druge strane, krajem 2021. dovršio je preuzimanje Croduxa, do tada u vlasništvu umirovljenog generala Ivana Čermaka.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 01:54