Dražen Čović

Predsjednik Uprave Fine: Odlazak kune i prelazak na euro gospodarska je prekretnica koju smo dugo čekali

‘Ulaganjem u nova digitalna rješenja Fina nastoji maksimalno pridonijeti ubrzanju tehnološke tranzicije, što ujedno znači i doprinos izgradnji digitalne budućnosti Europe‘

Dražen Čović

Manje od mjesec dana dijeli nas od povijesnog trenutka u kojem Hrvatska postaje 20. članica eurozone. Odlazak kune, simbola naše nacionalne neovisnosti, te prelazak na euro gospodarska je prekretnica koju smo dugo čekali. Fina je, kao aktivni provoditelj aktivnosti vezanih uz prelazak na euro, uložila velike logističke napore kako bi provela prilagodbu platnih sustava te osigurala nesmetani prelazak na eurske transakcije kao nove domaće valute. Mjesecima se intenzivno radi na opskrbi Fininih poslovnica novom valutom kako bi svi naši klijenti bili pravodobno usluženi i opskrbljeni dovoljnom količinom kovanica i novčanica.

Prije dvije godine Fina je uspostavila NKS Inst infrastrukturu za primanje i slanje instant-transakcija u kunama, i to u nekoliko sekundi, od 0 do 24 sata, sedam dana u tjednu. Uvođenjem eura cijeli sustav se prilagodio na primanje i slanje instant-transakcija u eurima, što znači da će svi dosadašnji korisnici instant-plaćanja u kunama na isti način provoditi instant-plaćanja u eurima. Od srpnja 2023. bit će omogućeno i slanje instant-transakcija na prekograničnoj razini koja obuhvaća sve države članice Europske unije koje imaju podržano instant-plaćanje.

U području razvoja novih usluga za banke Fina je razvila višemodularnu KYC platformu koja objedinjuje niz usluga za praćenje sljedivosti i provjere vlasničke strukture, s ciljem pojednostavljenja procesa dubinske analize klijenata u dijelu provođenja zakonskih obveza iz područja sprečavanja pranja novca i financiranja terorizma. Razvijen je i sustav ranog upozorenja financijske nestabilnosti poduzetnika koji se koristi za prepoznavanje prvih znakova teškoća u poslovanju kako bi se poduzetnicima pomoglo u što bržoj stabilizaciji poslovanja te se na taj način spriječile ozbiljnije i skuplje posljedice, poput stečaja ili likvidacije tvrtke.

S obzirom na to da će 2025. godine postati važeća obveza objave financijskih izvješća i izvješća o održivosti u strojno čitljivim formatima, Fina je počela izradu web sustava za prikupljanje financijskih i nefinancijskih informacija poslovnih subjekata, koji ima potencijal postati središnja nacionalna točka za prikupljanje podataka. Također, u planu je i izrada novog sustava javne objave koji će uključivati strojno čitljive podatke za svaki poslovni subjekt. Fina kontinuirano unapređuje i svoj servis info.BIZ, najveću i najažurniju bazu poslovnih informacija u Hrvatskoj. U idućem razdoblju u planu je dodavanje novih funkcionalnosti, poput podataka iz zemljišnih knjiga, provjere obveznika PDV-a te podataka o poduzetnicima iz regije.

U dijelu digitalizacije usluga državne i javne administracije prema poslovnom sektoru Fina je uspostavila i digitalnu platformu za plaćanje obveznih naknada. Ova u potpunosti digitalizirana usluga, koja je dostupna je putem sustava START, pruža transparentan pregled davanja koja su pojedini poduzetnici i obrtnici obvezni plaćati prema različitim institucijama, prikazuje trenutačni iznos obveza i omogućava kreiranje naloga za plaćanje. Uključivanjem dodatnih usluga sustav START trebao bi postati jedinstveni digitalni prozor u svijet poslovanja te će, osim potpuno elektroničkog pokretanja poslovanja, ponuditi i usluge koje olakšavaju svakodnevno upravljanje poslom i obvezama te smanjuju administrativno opterećenje poduzetnika. Jedna od budućih funkcionalnosti je digitalno ishođenje dozvola i licenci potrebnih za poslovanje unutar određenih djelatnosti.

U području nadogradnje uspostavljenih sustava i komponenti državne informacijske infrastrukture o kojima Fina skrbi kontinuirano se unapređuje NIAS platforma novim funkcijama kako bi bila što jednostavnija za korištenje građanima i poslovnim subjektima. Rast usluga i korisnika platforme putem sustava e-Građani je konstantan te doprinosi nacionalnom napretku u pogledu digitalne konkurentnosti i usmjerenosti na digitalnu transformaciju. Nastavljen je trend uključivanja e-usluga na sustav, pa je danas na NIAS integrirano 180 e-usluga kojima se koristi više od 1,7 milijuna građana. Također, kao partner Središnjem državnom uredu za razvoj digitalnog društva i APIS-u, Fina je na svojoj NIAS platformi razvijala usluge e-Poslovanje i e-Pristojbe koje su namijenjene poslovnim korisnicima.

Fina je poslovnim subjektima ponudila i novo cjelovito rješenje za podršku elektroničkom poslovanju u Hrvatskoj - Digit.ALL. Riječ je o sveobuhvatnom paketu usluga koji na jednome mjestu nudi sva potrebna rješenja za digitalizaciju poslovanja - od digitalnog potpisa (FINA e-Potpis), vremenskog žiga (FINA Vremenski žig), elektroničkog računa (FINA e-Račun), svih vrsta certifikata za aplikacije od SSL-a do fiskalizacije (FINA Digitalni certifikati), usluge prijevoza te pohrane papirnate dokumentacije i njezine digitalizacije pa sve do usluge izrade elektroničkog arhiva (e-Arhiv). Ovaj paket usluga nadograđivat će se novim modulima, a jedan od njih je i Fina faktoring platforma (FFP) koja će omogućiti digitalizirani proces usluge faktoringa.

Ulaganjem u nova digitalna rješenja Fina nastoji maksimalno pridonijeti ubrzanju tehnološke tranzicije, što ujedno znači i doprinos izgradnji digitalne budućnosti Europe. Digitalizacija cijeloga gospodarstva je temelj za daljnji razvoj konkurentnog, inovativnog i digitalnog društva, a Fina će u tom procesu nastaviti biti aktivan partner državi i poslovnoj zajednici.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 01:58