business outlook partner

Analiza potvrdila: 42 posto tvrtki koristi AI svakodnevno

U Hrvatskoj raste interes za primjenu umjetne inteligencije, ali uz zabrinutost i manjak povjerenja

Tomislav Radoš, potpredsjednik HGK za industriju i održivi razvoj

 Vedran Peteh/Cropix

Umjetna inteligencija više nije pitanje budućnosti. Interes za nju stalno raste, primjena tehnologije sve je šira, no manjak stručnosti, tehničke poteškoće i sve češće prepoznati etički i sigurnosni rizici ključne su prepreke zbog kojih u Hrvatskoj njezin potencijal nije u potpunosti iskorišten. Pokazala je to Analiza percepcije i upotrebe umjetne inteligencije u hrvatskom gospodarstvu, koju su drugi put dosad proveli Hrvatska gospodarska komora i Best Advisory, ovom prilikom na 352 ispitanika.

Kada se rezultati usporede s prošlogodišnjima, ipak je vidljiv pozitivan pomak. Primjerice, 42 posto tvrtki koristi umjetnu inteligenciju u svakodnevnom radu, a dodatnih 46 posto aktivno planira ili razmatra uvođenje, što je značajan pomak u odnosu na 2023., kada je polovica ispitanika izjavila da se uopće ne koristi umjetnom inteligencijom. Osim toga, udio poduzeća s razvijenom AI strategijom porastao je s 37 na 44 posto.

Vrijeme u kojem primjenjuju AI alate ispitanici najčešće koriste za povećanje produktivnosti (71 posto) i nove zadatke (61 posto), a naglašavaju i operativne koristi. S druge strane, samo 15 posto tvrtki umjetnu inteligenciju koristi za potrebe kibernetičke sigurnosti, a dodatnih 26 posto istodobno se koristi sigurnosnim alatima bez jasne informacije o njihovoj AI komponenti. Razina stručnosti zaposlenika u proteklih 12 mjeseci nije se promijenila - prosječna ocjena

ostala je 2,4.

Transformacija kao izazov

S povećanjem upotrebe umjetne inteligencije u poslovanju raste, međutim, i zabrinutost. Nedostatak povjerenja u umjetnu inteligenciju spomenut je kao otežavajuća okolnost prilikom uvođenja u 34,3 posto kompanija (u usporedbi s prošlogodišnjih 30 posto). Zabrinutost zbog potencijalne zloupotrebe tehnologije također se povećala - s 39 na 47 posto. Zbog toga u analizi ističu da je nužan odgovoran i transparentan razvoj umjetne inteligencije, koji će se fokusirati na etičke okvire i zaštitu privatnosti. Promišljene dugoročne strategije i ulaganje u znanje ključni su da bi se te barijere uspješno prevladale.

“HGK i sljedeće godine nastavlja s akademijama u sklopu kojih educiramo o umjetnoj inteligenciji i kibernetičkoj sigurnosti. Zemlje predvodnici u ovim područjima bit će one koje će diktirati tempo. U toj priči i hrvatske tvrtke moraju ostati konkurentne", rekao je potpredsjednik HGK za industriju i održivi razvoj Tomislav Radoš.

Nekoliko je stvari koje, ističe se u analizi, tvrtke moraju imati na umu kada je riječ o korištenju umjetne inteligencije u poslovanju. Važno je zapamtiti da cilj uvođenja nove tehnologije nije automatizirati procese, nego transformirati poslovni proces. Umjetna inteligencija mora se implementirati modularno i agilno, a AI transformacija je tehnološki izazov koliko i organizacijski. Rizici kao što su sigurnosne prijetnje, netransparentnost algoritama ili etičke dileme mogu se ublažiti postavljanjem jasnih smjernica i uspostavom tima za etički nadzor.

Nedostatak znanja i vještina

“Umjesto čekanja savršenih uvjeta treba početi s manjim projektima radi stjecanja iskustva", poručuju autori analize, koja je prošle godine provela prvo istraživanje o tome što razvoj umjetne inteligencije znači za hrvatske tvrtke i tržište rada. Tada se pokazalo da čak 92 posto poduzeća umjetnu inteligenciju smatra važnom komponentnom, 82 posto vjeruje da od ulaganja u AI mogu očekivati financijske koristi, no i dalje dvije trećine ispitanika u tom trenutku nije imalo razvijenu strategiju primjene AI u poslovanju. Tri četvrtine njih identificiralo je nedostatak znanja i vještina kao glavni izazov. Samo 5 posto poduzeća u Hrvatskoj u 2023. je redovito održavalo edukacije o umjetnoj inteligenciji, a 20 posto ponekad. Prvo istraživanje pokazalo je da se samo 38 posto ispitanika boji gubitka radnog mjesta zbog AI, a da se taj strah povećava što je njihova pozicija u poduzeću niža.

Sadržaj nastao u suradnji s HGK

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. prosinac 2024 12:07