BUDUĆNOST NA DJELU

CEMEX i splitski Fakultet građevinarstva rješavaju problem odvodnje: Propusni beton otvara mogućnosti potpuno nove primjene

Realizirali su projekt koji ima za cilj dobrobit zajednice i pomaže održivosti okoliša

Laboratorij Fakulteta građevinarstva, arhitekture i geodezije

 Ante Cizmic/Cropix

CEMEX Hrvatska kao nositelj i Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije Sveučilišta u Splitu (FGAG) kao partner, zajednički su realizirali i predstavili razvojni projekt koji, među ostalim, ima za cilj dobrobit zajednice i pomaže održivosti izgrađenog ljudskog okoliša.

Ukupna vrijednost projekta iznosi 11.284.645,28 kuna, od čega je 6.355.668,76 kuna sufinancirano sredstvima Europskog fonda za regionalni razvoj Europske unije. Projekt je usmjeren na rješavanje problema odvodnje odnosno upravljanja oborinskim vodama u urbanim sredinama. Suradnja partnera na ovom projektu, kako saznajemo, rezultirat će razvojem inovativne usluge projektiranja i izgradnje cjelovitog rješenja za sustave odvodnje s kolničkih i s drugih horizontalnih površina propusnim betonom.

image

Edo Prvan, Petar Barać i Hrvoje Gotovac

Ante Cizmic/Cropix

- CEMEX Hrvatska planira uslugom projektiranja i izvođenja inovativnog i cjelovitog sustava odvodnje obogatiti svoju tržišnu ponudu s proizvodom koji pomaže održivosti izgrađenog ljudskog okoliša. Takvi cjeloviti sustavi će u cijelosti uzeti u obzir karakteristike propusnog betona, kao i karakteristike ostalih sastavnih dijelova sustava - rekao je Kajo Ferić, koordinator razvoja proizvoda, građevinskih rješenja i betonskih kolnika u CEMEX-u Hrvatska navodeći kako zbog svoje kontrolirane propusnosti, propusni beton otvara mogućnosti nove primjene kod izvođenja javnih i prometnih površina.

- Njegova svojstva omogućavaju oborinskoj vodi i vodama iz drugih izvora brz prolaz kroz projektirani sloj te sprječava generiranje površinskog otjecanja i površinskog zadržavanja vode.

Vodič za početnike: 10 pitanja i odgovora o EU fondovima koji nam poboljšavaju kvalitetu života

Osim toga, propusni beton ima i brojne druge značajke održivosti: smanjuje zagađenje površinskih voda zbog manjeg površinskog otjecanja, ima značajne retencijske sposobnosti, eliminira ili bitno smanjuje potrebu za dreniranjem kolnika i parkirališta, smanjuje buku i zagrijavanje prometnih površina te općenito pridonosi konceptu zelene gradnje - ističe Ferić dok je i profesor dr.sc. Hrvoje Gotovac s Fakulteta građevinarstva, arhitekture i geodezije Sveučilišta u Splitu naglasio kako ovaj projekt pokazuje vrlo važnu suradnju FGAG-a s industrijskim sektorom.

- Za fakultet je također vrlo bitna činjenica da se kroz projekt u značajnoj mjeri koriste i resursi novog hidrotehničkog laboratorija u Žrnovnici - rekao je profesor Gotovac, dok smo spomenuti laboratorij obišli u pratnji Petra Baraća, savjetnika za razvoj i prodaju betonskih proizvoda i rješenja u CEMEX-u Hrvatska koji nam je također ispričao još detalja o radu na ovom projektu i iskustvima ljudi.

image

Petar Barać

Ante Cizmic/Cropix

- Propusni beton nam je već prilično poznat materijal koji smo ugrađivali na različitim gradilištima. Materijal je tada odabiran uglavnom zbog svog dekorativnog dojma, no s obzirom na nagle i nepredvidive vremenske pojave koje su sve češće, poput velikih količina oborina koje su na području Splita i okolice izazivale prometne zastoje, došli smo na ideju ponuditi rješenje koje će odgovoriti na ove izazove u infrastrukturnoj gradnji – veli Barać o rješenju koje bi olakšalo neke svakodnevne situacije u životu urbanih sredina.

image

Edo Prvan, Petar Barać i Hrvoje Gotovac u laboratoriju Fakulteta građevinarstva, arhitekture i geodezije

Ante Cizmic/Cropix

- Naime, takvu količinu oborina je jako teško pravovremeno ukloniti s kolnika standardnim linijskim sustavima odvodnje. Stoga ovaj istraživački projekt ispituje ponašanje čitavog sustava – propusnog betona, zajedno s cijelim donjim ustrojem kolnika. Upravo je takav, sustavni pristup vrlo izazovan, a ujedno i zanimljiv. Trebalo je postići i optimalnu recepturu koja osigurava traženu čvrstoću kolničke konstrukcije, a istovremeno dovoljnu poroznost kako bi dopuštala otjecanje vode kroz površinu. Svi koraci laboratorijskih i ostalih istraživanja su više puta vrednovani i trenutno smo u fazi pripreme za izradu prototipa - parkirališta koje se nalazi uz administrativnu zgradu tvornice cementa Sv. Juraj. Monitoring prototipa u stvarnim uvjetima će omogućiti kalibraciju svih parametara za projektiranje budućih površina - zaključuje Barać.

image

Laboratorij Fakulteta građevinarstva, arhitekture i geodezije

Ante Cizmic/Cropix

Projekt je započeo u kolovozu 2020., a završit će u kolovozu 2023. godine. To je još jedan primjer rada CEMEX-a s partnerima na pružanju održivih rješenja, usklađen s globalnom strategijom tvrtke "Budućnost na djelu".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 20:02