GLAS PARTNERA

Ključni infrastrukturni projekti koji oblikuju budućnost Rijeke

Bespovratnim sredstvima EU sufinancirano je devet velikih projekata, ukupne vrijednosti od 151,9 milijuna eura

Novi Rijeka Gateway kontejnerski terminal počinje s radom u drugom dijelu 2025., a trenutačna opremljenost je dosegnula 90 posto

Uz punu podršku Vlade Republike Hrvatske, zajedno s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture, Lučka uprava Rijeka do sada je uspješno prijavila i osigurala sufinanciranje bespovratnim sredstvima iz programa CEF i CEF II (Connecting Europe Facility) za devet infrastrukturnih projekata ukupne vrijednosti 151,9 milijuna eura. Do kraja 2024. godine uspješno je završeno osam projekata, a deveti, novi projekt odobren je za sufinanciranje u srpnju 2024. godine iz financijske perspektive EU 2021. - 2027. i trenutno je u fazi realizacije.

Među završenim projektima je razvoj multimodalne platforme u luci Rijeka i povezivanje s kontejnerskim terminalom Jadranska vrata. Vrijednost projekta je 35,6 milijuna eura, pri čemu je 85 posto bespovratnih sredstava. Partner u projektu Lučkoj upravi Rijeka bila je HŽ Infrastruktura. Tim projektom, koji je završen u prosincu 2020. godine, sagrađen je novi intermodalni terminal za potrebe prekrcaja vlakova na kontejnerskom terminalu Brajdica, rekonstruiran je postojeći ranžirni kolodvor Rijeka - Brajdica uz proširenje postojećeg tunela u dužini od 400 metara za potrebe gradnje izvlačnog kolosijeka.

image

Rekonstrukcija na terminalu u Bazenu Rijeka

Nadogradnja luke Rijeka

U listopadu 2024. godine završen je projekt unapređenja infrastrukture u luci Rijeka produbljenjem južnog veza. Od ukupne vrijednosti projekta od 17,4 milijuna eura, 20 posto su bespovratna sredstva. Prije završen projekt Zagreb Deep Sea kontejnerski terminal također je unaprijedio infrastrukturu u Luci Rijeka izgradnjom intermodalnog terminala za potrebe prekrcaja vlakova na novom kontejnerskom terminalu Zagreb Deep Sea, rekonstrukcijom postojećeg ranžirnog kolodvora Rijeka - Teretna te rekonstrukcijom spoja s kolosijecima na terminalu za generalne terete u Bazenu Rijeka. Od ukupne investicije u vrijednosti od 31,6 milijuna eura, bespovratnih je 85 posto sredstava, a Lučkoj upravi Rijeka partner u projektu je HŽ Infrastruktura.

Među već završenim projektima unapređenja infrastrukture u riječkoj luci je i rekonstrukcija obale za generalni teret u luci Bršica u Bazenu Raša u vrijednosti od 6,9 milijuna eura, zatim projektiranje i izgradnja jedinstvenog standardiziranog informatičkog sustava lučke zajednice koji je kompatibilan sustavu CIMIS (Hrvatski integrirani pomorski informacijski sustav) u vrijednosti od 1,6 milijuna eura te rekonstrukcija postojećih kolničkih i skladišnih površina, rekonstrukcija kolosijeka, staza dizalica i prateće komunalne infrastrukture na Praškoj, Budimpeštanskoj i Bečkoj obali te De Franceschijevu, Orlandovu i Visinovu gatu u Rijeci. Taj je projekt vrijedan 33,7 milijuna eura, a 85 posto financirano je bespovratnim sredstvima. Dovršen je i projekt rekonstrukcije kolosijeka, prometnih i skladišnih površina i prateće komunalne infrastrukture na području terminala za rasute terete Podbok - Bazen Bakar u vrijednosti od 6 milijuna eura.

image

Produženje južnog veza u luci Rijeka

Kad je riječ o projektima u realizaciji u tijeku je izrada Studije za nadogradnju infrastrukture luke Rijeka, i to proširenjem Praškog pristaništa. Od 3,6 milijuna eura investicije u projekt, 50 posto su bespovratna sredstva. Kad je riječ o unapređenju infrastrukture luke Rijeka, u tijeku je i projekt opskrbe brodova električnom energijom s obale na dva kontejnerska terminala: Jadranska vrata i Rijeka Gateway. Od 15,5 milijuna eura, bespovratnih je 85 posto.

Novi Rijeka Gateway kontejnerski terminal počinje s radom u drugom dijelu 2025. godine, a trenutačna opremljenost terminala je dosegnula 90 posto. Terminal će biti tehnološki najmoderniji u ovom dijelu Europe, uz poseban naglasak na održivost kroz maksimalno smanjenje utjecaja na okoliš i lokalnu zajednicu. U prvoj fazi terminal će imati operativnu obalu dužine 400 metara, dubinu mora uz obalu 20 metara, godišnji prekrcajni kapacitet od 650.000 TEU i mogućnost prihvata brodova preko 20.000 TEU jedinica.

image

Terminal za generalne terete u Bazenu Raša

U drugoj fazi koncesionar će investirati u produljenje operativne obale na 680 metara nakon čega će godišnji prekrcajni kapacitet terminala biti 1,055.000 TEU jedinica i imati mogućnost za prihvat brodova kapaciteta do 24.000 TEU jedinica.

Ukupna investicija u gradnju i opremanje terminala te prometnu infrastrukturu, uključujući ceste i željezničko sučelje u luci i oko nje, iznosi oko 600 milijuna eura, a realizirali su je zajednički Lučka uprava Rijeka, HŽ Infrastruktura, Hrvatske ceste i koncesionar Rijeka Gateway.

Modernizacija ranžirnog kolodvora

Uz ulaganja koncesionara u novi kontejnerski terminal Rijeka Gateway, u ovoj godini u najavi je i kapitalna investicija koncesionara na kontejnerskom terminalu Brajdica - Jadranska vrata d.d. (brand name Adriatic Gate Container Terminal - AGCT) u dvije nove STS (ship-to-shore) kontejnerske dizalice, vrijedna 35 milijuna američkih dolara ili 33 milijuna eura. U proteklom petogodišnjem razdoblju samo kroz CEF projekte u terminal je investirano 52,9 milijuna eura: kroz CEF multimodalnu platformu 35,5 milijuna eura (sagrađen novi intermodalni terminal za prekrcaj vlakova, izvršena rekonstrukcija i modernizacija ranžirnog kolodvora Rijeka - Brajdica i proširenje postojećeg tunela Sušak u dužini od 400 m za potrebe izgradnje izvlačnog kolosijeka) i CEF AGCT dredging 17,4 milijuna eura (u zoni zahvata dubina mora uz obalni zid povećana je sa 11,6 metara na 16,5 metara; dubina mora cijelom dužinom operativne obale Kostrenskog pristaništa jug od 428 metara izjednačena je, što omogućava prihvat velikih kontejnerskih brodova uz operativnu obalu u punoj dužini bez potrebe za njihov privez na “bovu”).

image

Gradnja infrastrukture na Praškom pristaništu

Tri nova infrastrukturna projekta procijenjene ukupne vrijednosti 173,4 milijuna eura također su prijavljeni za sufinanciranje iz fondova EU. Riječ je o zelenom i održivom upravljanju otpadnim vodama na terminalu za stoku Bršica - Bazen Raša, ukupne vrijednosti 13 milijuna eura. Drugi projekt odnosi se na instalaciju opreme za čisti prekrcaj žitarica na terminalu za žitarice - Bazen Rijeka u vrijednosti od 20,9 milijuna eura. Treći prijavljeni projekt je unapređenje infrastrukture luke Rijeka gradnjom osnovne lučke infrastrukture na Praškom pristaništu - Bazen Rijeka. Ukupna procijenjena vrijednost projekta je 139,8 milijuna eura.

Sadržaj nastao u suradnji s Lučkom upravom Rijeka

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
28. ožujak 2025 15:33