Tomislav Franko

‘Naša strategija je ponuditi rješenja koja optimiziraju proces gradnje i pružaju veću vrijednost kroz cijeli životni ciklus objekta‘

Naš dugoročni cilj je ugljična neutralnost do 2050. godine, a do 2030. planiramo smanjiti CO2 emisije za 40 posto.


Tomislav Franko, direktor Wienerberger Hrvatska.
 

 Damir Skomrlj/Cropix

Kao komercijalni direktor i član uprave Wienerberger Adriatic, Tomislav Franko odgovoran je za razvoj i rast poslovanja unutar Wienerberger grupe. S Tomislavom Frankom razgovarali smo o preuzimanju Vargona i njegovom integracijom u poslovanje Wienerberger grupe. Razgovarali smo o projektima aglomeracija, poslovanju kompanije kojom upravlja, cijenama građevinskog materijala, suvremenim materijalima te o nadolazećem razdoblju.

Kako se u vaše poslovanje uklopilo preuzimanje Vargona?

Preuzimanjem Vargona dodatno smo ojačali segment Pipelife, čime smo osigurali vlastitu proizvodnju rješenja za visokogradnju i niskogradnju. S integracijom Vargona, tržištu nudimo kompletna građevinska rješenja s fokusom na funkcionalnost, dugovječnost i održivost. Vargon je poznat po in-house rješenjima i infrastrukturnim sustavima. Njegova ponuda uključuje vodovodne sustave za distribucija pitke vode, kanalizacijske sustave namijenjene za odvodne sustave stambenih i poslovnih objekata, niskošumne kanalizacijske sustave koji su namijenjeni projektima koji zahtijevaju bolju zvučnu izolaciju te sustave za oborinske vode i tehničku vodu.

Kakvi su planovi za Vargon?

Planiramo daljnju modernizaciju proizvodnih pogona i razvoj novih rješenja za vodovodne i kanalizacijske sustave u visokogradnji i infrastrukturi. Poseban naglasak stavljamo na napredne sustave za vodovod i odvodnju, koji povećavaju učinkovitost i smanjuju gubitke, zatim na infrastrukturne sustave koji optimiziraju sigurnost i trajnost cjevovoda te na održive materijale i ekološku proizvodnju kojima smanjujemo utjecaj na okoliš. Sinergija s Wienerberger grupom omogućuje Vargonu brži razvoj, optimizaciju proizvodnje i širenje na nova tržišta.

Kakva je situacija s projektima aglomeracija?

Projekti aglomeracija ključni su za unapređenje infrastrukture, a domaći proizvođači kao što su Pipelife i Vargon mogu igrati još značajniju ulogu. Potrebno je osigurati da investitori i javni sektor prepoznaju važnost dugotrajnih i održivih rješenja, jer kvaliteta infrastrukture izravno utječe na sigurnost, troškove održavanja i ekološki otisak.

Kako je poslovao Wienerberger u Hrvatskoj prošle godine?

Prošla godina bila je uspješna za Wienerberger u Hrvatskoj. Ostvarili smo, ovisno o segmentu, rast prihoda od 5 do 10 posto. Rast se osim na lokalnom tržištu temelji i na povećanom izvozu, plasmanu inovativnih i energetski učinkovitih rješenja i visokoj kvaliteti naših proizvoda. Naša sveobuhvatna ponuda obuhvaća cjelovita rješenja za gradnju, od temelja do krova, uključujući infrastrukturu, ovojnicu zgrade i vanjsko uređenje. Takav pristup omogućuje investitorima i izvođačima učinkovitiju, dugotrajniju i ekonomski isplativiju gradnju. Wienerberger Adriatic je vodeća kompanija u inovativnim i održivim građevinskim rješenjima. Naš fokus nije samo na pojedinačnim proizvodima, već na sistemskim rješenjima koja omogućuju sigurniju, bržu i učinkovitiju gradnju.

image


Tomislav Franko, direktor Wienerberger Hrvatska.

Damir Skomrlj/Cropix

Što očekujete nakon povlačenja fondova EU i završetka obnove nakon potresa?

Nakon 2026. godine očekuje se prirodna tranzicija s poticajne gradnje na tržišno održivu potražnju. Ključni faktori uspjeha bit će odgovoriti na megatrendove u gradnji kao što su nedostatak radne snage, energetska učinkovitost, CO2 emisija.... Ključne prednosti su inovativna rješenja - materijali koji skraćuju vrijeme gradnje i povećavaju učinkovitost, Kvaliteta i servis - pouzdanost i tehnička podrška, niska emisija CO2 - ekološki prihvatljiva proizvodnja te Održivost i energetska učinkovitost. Očekujemo da će se tržište sve više usmjeravati na energetski neovisne i ekološki održive projekte gdje će u fokusu biti čovjek. Vjerujem da ćemo kao država jasno znati odrediti pravi smjer kako da zaštitimo prirodu, a da stvorimo uvijete gdje će se ljudi htjeti vratiti i doseliti.

Kakva je situacija s cijenama građevinskog materijala?

Troškovi sirovina, energije i transporta ostaju izazov za industriju, ali važno je istaknuti da nije svaka usporedba relevantna. Trpati u isti koš proizvode razvijene 80-ih godina s modernim rješenjima koja donose dodanu vrijednost, nema nikakvog smisla. Inovativni materijali omogućuju dugotrajnost, uštede energije i bržu gradnju, što u konačnici donosi veću ekonomsku korist. Važno je istaknuti da primjerice opekarski proizvodi u samoj gradnji sudjeluju s vrlo malim udjelom. Tu govorimo u višestambenoj stanogradnji do jedan posto investicije ili kod obiteljskih kuća između 3 i 5 posto. Naša strategija je ponuditi rješenja koja optimiziraju proces gradnje i pružaju veću vrijednost tijekom cijelog životnog ciklusa objekta.

image

Tomislav Franko, direktor Wienerberger Hrvatska

Damir Skomrlj/Cropix

Nove investicije

Možete nam reći nešto o novim investicijama Wienerbergera?

Najvažnija investicija je u Karlovcu, gdje ulažemo osam milijuna eura u novu liniju za Porotherm IZO Profi opeku. Prednosti takve opeke ogledaju se u toplinskoj izolacija integriranoj u materijal, bržom i modernijom gradnjom te dugotrajnost i otpornost na potrese i požare. Investiramo u kontinuiranu modernizacija proizvodnje u Vargonu u nove proizvode u Semmelrocku koji će odgovoriti na nove izazove u projektiranju kako bi nam život na otvorenom bio što ugodniji. Osim toga, ulažemo u solarne elektrane kako bismo povećali energetsku neovisnost i smanjili emisije CO2.

Kako Wienerberger odgovara na strože ekološke regulative?

Naš dugoročni cilj je ugljična neutralnost do 2050. godine, a do 2030. planiramo smanjiti CO2 emisije za 40 posto. Primjena recikliranih materijal već je u Vargonu postala normalna, dok smo u drugim pogonima već daleko poodmakli i u tom razvojnom segmentu. Tvornice u Karlovcu i Đakovu već su među najnaprednijima u grupaciji po energetskoj učinkovitosti i niskom ugljičnom otisku. Porotherm Profi opeka već ima najniži CO2 otisak na tržištu, posebno ako se uspoređuje s armiranom betonom što arhitektima i investitorima donosi značajnu prednost ako žele zelenu gradnju

Koje su još prednosti suvremenih materijala i sustava?

Suvremeni građevinski materijali dizajnirani su kako bi odgovorili na ključne megatrendove u građevinskoj industriji: energetsku učinkovitost, održivost, brzinu gradnje i dugotrajnost. Takvi materijali omogućuju pametnije i učinkovitije građenje, smanjuju ekološki otisak te osiguravaju bolje performanse objekata tijekom njihova cijelog životnog vijeka. Jedan od najboljih primjera je naša Porotherm IZO Profi opeka s integriranom toplinskom izolacijom od kamene vune. Ovaj inovativni sustav omogućuje tri puta bržu gradnju zahvaljujući preciznoj brušenoj površini i korištenju Dryfix ljepila umjesto klasičnog morta, čime se eliminira potreba za dodatnom vanjskom izolacijom. Uz to, Porotherm zidovi imaju najmanji ugrađeni CO2 po četvornome metru zidane površine u usporedbi sa svim alternativnim rješenjima, što ih čini jednim od najodrživijih izbora na tržištu. Osim toga, moderni sustavi poput Tondach velikih formata crijepa omogućuju bržu i jednostavniju ugradnju, čak i na manje nagibe krova, dok Semmelrock opločnici s inovativnim impregnacijama površina smanjuju potrebu za održavanjem. U segmentu infrastrukture, Pipelife i Vargon nude visokoučinkovite sustave niskošumne kanalizacije, prilagođene suvremenim zahtjevima komfora i ekološke odgovornosti.

Jesu li investitori i izvođači u Hrvatskoj prepoznali prednosti takvih proizvoda?

Da, vidimo značajan porast interesa investitora, arhitekata i građevinskih stručnjaka za materijale i sustave koji omogućuju bržu, kvalitetniju i održiviju gradnju. Primjeri poput Porotherm IZO Profi opeke, Tondach velikih formata crijepa i Semmelrock površinski poboljšanih opločnika sve su traženiji u projektima visokih standarda energetske učinkovitosti i dugotrajnosti. Kontinuirano prenosimo najnovije spoznaje i iskustva u vezi s projektiranjem i primjenom suvremenih građevinskih materijala. Naglasak je na rješenjima za zgrade gotovo nulte energije, što je sve važniji aspekt u novim projektima. Sve veći interes tržišta potvrđuje da graditeljski sektor prepoznaje prednosti naših inovacija, što nam je dodatan poticaj za daljnji razvoj proizvoda i sustava u skladu s najnovijim regulativama i zahtjevima održive gradnje.

Kako rješavate problem nedostatka radne snage na tržištu?

Svjesni smo izazova s kojima se suočava građevinski sektor, osobito kada je riječ o nedostatku kvalificiranih izvođača, stoga smo posljednjih nekoliko godina fokusirani na razvoj proizvoda koji odgovaraju upravo na taj problem, odnosno razvijamo proizvode kojima se jednostavnije i brže gradi. Osim toga educirali smo veliki broj zidara, krovopokrivača, podopolagača i vodoinstalatera, pomažući im da ovladaju novim, bržim i učinkovitijim metodama gradnje. Kvaliteta i inovacije temelj su našeg poslovanja, a svaki naš proizvod dizajniran je kako bi pružio dugotrajnost, energetsku učinkovitost i održivost. No, u središtu svega što radimo uvijek je čovjek - od projektanata i izvođača do krajnjih korisnika koji žive i rade u objektima građenima našim rješenjima. Naša misija je stvarati bolje prostore za život, uz poštovanje okoliša i budućih generacija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
13. travanj 2025 00:16