Subvencije

Hrvatska po poticajima za 'zelene' automobile najizdašnija u Europi

Od gotovo 65 tisuća novoregistriranih vozila u Hrvatskoj, samo ih je 198 bilo električnih, zbog čega smatramo da je i dalje potrebno ulagati u poticanje kupnje , zaključuju u Fondu
Renault ZOE
 Hanza Media

Sa subvencijom od 70 tisuća kuna za kupnju električnog vozila, Hrvatska ima najveće poticaje za 'zelene' automobile u Europi i, uz Singapur, najveće na svijetu, utvrdio je ugledni portal Bloomberg.

Prema nalazima Bloomberga, među deset zemalja s najvećim subvencijama za kupnju električnih vozila, čak je osam europskih. Iza Hrvatske, koja je ovdje rangirana na bazi izračuna od 10.311 eura maksimalne subvencije za elektroautomobile iz 2019., po veličini poticaja su Rumunjska (9700 eura) i Njemačka, s 8650 eura.

Troškovi kao za mobitel

- Zahvaljujući novim izdašnim subvencijama, od kojih neke čak omogućuju besplatnu nabavu električnog vozila, kupci automobila u Europi sada mogu nabaviti potpuno novo električno vozilo za manje od uobičajenih troškova ugovora o mobilnim telefonima - navodi Bloomberg.

Kao najpovoljniji poticaj za kupnju električnog vozila na Starome kontinentu portal izdvaja leasing jednog od najprodavanijih modela takvog vozila, Renaulta Zoe, u Njemačkoj. Bloomberg navodi kako se u akciji autokuće Koenig trošak leasinga električnog vozila u potpunosti pokriva državna subvencija.

- Autokuća Koenig, trgovački lanac s više od 50 lokacija diljem Njemačke, reklamira leasing za Renault Zoe s pogonom na baterije, koji je u potpunosti pokriven subvencijama. U roku od 20 dana već je oko 300 kupaca potpisalo ugovore za kupnju tog modela - navodi Bloomberg, dodajući i primjere leasinga Daimlerovog Smarta na baterije koji se mogao osigurati uz mjesečni trošak od 9,90 eura, ali je, ističe portal, već rasprodan.

Na naš upit Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, koji organizira dodjelu subvencija za električna vozila, razmišlja li se i u nas o njemačkom modelu subvencija kojim se praktički omogućava besplatni leasing električnih vozila, načelno nam je odgovoreno potvrdno.

- Dodatno će se razmotriti sam sustav poticaja i maksimalan iznos sufinanciranja, s tim da smo već ove godine smo korigirali visinu poticaja koja je s 80 tisuća smanjena do maksimalnih 70 tisuća za kupnju električnih vozila. Primjeri europskih zemalja u formuliranju različitih programa svakako trebaju biti benchmark i Hrvatskoj. Ono što smatramo bitnim za napomenuti je i tip vozila za kakva se u Hrvatskoj traži sufinanciranje, tu ne dominiraju luksuzne limuzine nego je većina građana zainteresirana za kupnju malih gradskih vozila - ističu u Fondu. U osvrtu na nalaze portala Bloomberg, u FZOEU kažu da su naši poticaji među većima u Europi i oni će se, poručuju, sigurno u daljnjim godinama korigirati, sukladno ekonomskoj situaciji u zemlji, broju registriranih električnih vozila na našim cestama te njihovim cijenama.

Daleko od Norveške

- Još nismo blizu europskim zemljama poput Norveške u kojima su tri od četiri kupljena vozila električna. Od gotovo 65 tisuća novoregistriranih vozila u Hrvatskoj je njih tek 198 bilo električnih, zbog čega smatramo da je i dalje potrebno ulagati u poticanje kupnje ekološki prihvatljivih vozila, u edukaciju te razvoj infrastrukture - zaključuju u Fondu.

Darko Tenšek, zastupnik u Renault Nissanu Hrvatska, nije, kako nam je kazao, iznenađen nalazom Bloomberga da se Hrvatska nalazi na samom vrhu u Europi i svijetu po visini subvencija za električna vozila, no ističe da visina subvencije ne može biti sama sebi svrha.

- Gledajući potražnju za subvencijama za električna vozila u nas gdje FZOEU, primjerice ove godine, dobije u 30 sekundi dovoljan broj zahtjeva građana, trgovci i distributeri već su išli sa zahtjevom prema Fondu da se subvencija smanji na 60 tisuća kuna kako bi se podijelio veći broj subvencija. Visina subvencije za kupnju električnih vozila trebala bi se određivati u odnosu na cijenu vozila koja onečišćuju okoliš kako bi kupac znao kakvu korist čini i sebi i okolišu kupnjom električnog vozila - smatra Tenšek. Upitan za nalaz Bloomberga da u Njemačkoj državna subvencija u potpunosti pokriva leasing električnog vozila, naš sugovornik upozorava kako u svakom konkretnom slučaju kupnje vozila na leasing treba utvrditi je li riječ o financijskom ili operativnom leasingu.

Kao najživlja tržišta ponude i potražnje za električnim vozilima portal, Bloomberg uz Njemačku, navodi i Francusku i Nizozemsku. U tekućoj godini, prema istome izvoru, prodaja automobila na 'zeleni' pogon u Francuskoj u ovoj godini udvostručila se nakon što je ponuđen mjesečni leasing Renaulta Zoe za 79 eura, a u Nizozemskoj je u tjedan dana iskorišteno subvencija za električna vozila u iznosu od deset milijuna eura.

Singapur je najdalje otišao sa subvencijama za kupnju 'zelenih' automobila, ponudivši poticaje u iznosu od 12 tisuća i 670 eura, dok SAD sa subvencijom od, preračunano, 6550 eura, zauzimaju 11. na pripadajućoj ljestvici Bloomberga. Među 20 zemalja s najvećim poticajima na svijetu su i Kina (2883 eura) i Indija s 1835 eura subvencije.

U ovogodišnjem natječaju Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za poticanje kupnje električnog vozila osigurano je 44 milijuna kuna, a u prve dvije minuta prikupljanja zahtjeva građana za poticaje zaprimljeno je 546 prijava, od čega se 470 prijava odnosi na osobne automobile. Od 2014., otkad država potiče kupnju električnih vozila, u Hrvatskoj je prodano 3500 vozila na 'zeleni' pogon uz subvencije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 08:29