Jovana Mehandžić Đurđić

Intervju: 'Žene sve više pokreću tvrtke, ali problem je naći ulagače. To želimo riješiti'

Cilj nam je omogućiti ubrzano poslovno umrežavanje i olakšati pristup edukacijama
 CROPIX/Ikea

Natječaj “Odvažna” za financijsku i stručnu potporu ženama u poduzetništvu zajedničkim su snagama pokrenule tvrtke Ikea i Mastercard u suradnji sa Solidarnom - Zakladom za ljudska prava i solidarnost te Hrvatskim poslovnim savjetom za održivi razvoj.

Riječ je o projektu koji je dio šireg programa podrške ekonomskom osnaživanju žena, kojim nastoje pridonijeti kvalitetnijem odgovoru na specifične potrebe i prepreke s kojima se susreću poduzetnice u obiteljskoj, tržišnoj i društvenoj sferi. O ciljevima natječaja, ali i poziciji žena u biznisu u Hrvatskoj i regiji, razgovarali smo s Jovanom Mehandžić Đurđić, menadžericom za održivi razvoj u Ikei Jugoistočna Europa.

Kome je natječaj ‘Odvažna’, konkretno, namijenjen?

- Želimo podržati žensko poduzetništvo i tvrtke koje zapošljavaju žene te ih osnažiti neovisno o tome bave li se suvremenim tehnologijama ili poljoprivredom. Na natječaj se mogu prijaviti obrti, OPG-i, mikro i mala poduzeća (j.d.o.o. ili d.o.o.), zadruge te poduzetnički projekti u sklopu neprofitnih organizacija, a jedini je uvjet da su u pretežnom ženskom vlasništvu i/ili zapošljavaju najmanje 50 posto žena te da na tržištu djeluju najmanje godinu dana.

Koji su glavni ciljevi projekta?

- Poduzetnicama koje su u startup fazi razvile svoju osnovnu liniju proizvoda ili usluga želimo pružiti dodatnu podršku za razvoj njihova poslovanja. Cilj nam je pomoći u razvoju liderskih i poslovnih kompetencija u ženskim poduzećima te pridonijeti njihovu poslovnom uspjehu i održivosti, a time i kvaliteti te trajnosti radnih mjesta za žene.​

Osim financijske potpore za odabrane poduzetničke projekte, u planu je i edukacija svih finalistkinja. Što sve poduzetnice mogu očekivati?

- Podržanim poduzetnicama osigurat ćemo kontinuiranu mentorsku podršku u suradnji s poslovnim organizacijama, poput Hrvatskog poslovnog savjeta za održivi razvoj i ACT Grupe. Dodatno, zaklada Solidarna, s kojom surađujemo na projektu, okupit će suradničke organizacije i stručnjakinje koje će pružiti konzultantsku i edukativnu podršku odabranim poduzetnicama. Cilj nam je omogućiti ubrzano poslovno umrežavanje i olakšati pristup specijalističkim informacijama, edukacijama i konzultantskim uslugama.

Kolika je, prema vašim saznanjima, uključenost žena u nacionalnoj i regionalnoj startup sceni?

- S razvojem startup scene u Hrvatskoj i regiji vidljivo je da žene sve više pokreću svoje projekte. Iako ne postoje sveobuhvatna istraživanja, već brzi pregled pokazuje da ih je još premalo. Pritom je jedna od najvećih prepreka mogućnost financiranja.

​Zašto je tako?

- Najnovija svjetska istraživanja pokazuju da su devet od deset potencijalnih investitora kapitala muškarci. Kad žena dolazi sa zahtjevom za financiranje, suočava se s problemima zbog toga što svoj biznis predstavlja na drugačiji način, izgleda drugačije i ima drugačije interese. U pretežno muškom startup svijetu, muškarci jedni druge lakše razumiju.

​Menadžerica ste za održivi razvoj u Ikei Jugoistočna Europa. Kakvo je stanje u regiji sa ženama na upravljačkim pozicijama? U upravama vodećih hrvatskih kompanija izlistanih na Zagrebačkoj burzi 2017. godine bilo je samo 17,3 posto žena.

- Prema indeksu rodne ravnopravnosti, u čije su istraživanje uključene i Srbija i Rumunjska, koje također čine organizaciju Ikea Jugoistočna Europa, situacija se ne razlikuje bitno od one u Hrvatskoj. Iako žene u Hrvatskoj i Srbiji predstavljaju većinski obrazovaniji udio stanovništva, njihova prisutnost u vrhu korporativne ljestvice znatno je slabija u odnosu na muškarce, što je uvjetovano različitim preprekama, poput društveno nametnutog većeg tereta izvan posla i nužnosti postizanja ravnoteže između poslovnih i privatnih obaveza.​

Kako na ovaj izazov odgovara Ikea?

- Rodnu ravnopravnost smatramo ljudskim pravom. Uz to, istraživanja ukazuju na to da ona doprinosi i boljim poslovnim rezultatima. Mi smo se od najranije faze zapošljavanja u Hrvatskoj fokusirali na rodnu ravnopravnost. Ikea se globalno obvezala da će na svim, pa i rukovodećim mjestima postići rodnu zastupljenost u omjeru 50:50 do 2020. godine. Kako bismo to i ostvarili, uvijek nastojimo privući isti broj muškaraca i žena na određeno radno mjesto. Želimo dati doprinos pozitivnim promjenama i imati više žena na poslovima koji se tradicionalno smatraju muškima, poput logistike, te više muškaraca na poslovima koji se tradicionalno smatraju ženskima, poput odnosa s javnošću ili ljudskih resursa.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 11:05