Intervju Globusa

Izvanredna Uprava Agrokora slabo komunicira s vjerovnicima i to najveći problem

Damir Bulić, predsjednik Uprave Kraša, svoju poslovnu karijeru započeo je upravo u Krašu
Damir Bulić, predsjednik Uprave Kraša
 Darko Tomas / CROPIX

Kraš ima tradiciju proizvodnje konditorskih proizvoda dulju od 100 godina. Ne samo da je najveći hrvatski proizvođač konditorskih proizvoda, nego je jedan od najvećih proizvođača na području jugoistočne Europe. Osim matične proizvodnje u Zagrebu, Kraš je većinski vlasnik tvrtke i pogona Karolina u Osijeku i Mire u Prijedoru. Kraš godišnje, kako nam njegov predsjednik Uprave otkriva, proizvede i na tržište plasira više od 34.000 tona konditorskih proizvoda.

Damir Bulić, predsjednik Uprave Kraša, svoju poslovnu karijeru započeo je upravo u Krašu. Ondje je počeo raditi 1999. kao pripravnik u službi financija. Tijekom godina razvoja i stjecanja znanja i kompetencija napredujući na stručnim i rukovodećim poslovima Bulić prvo 2005. postaje financijski direktor, da bi 2011. godine postao predsjednik Uprave. Vodeći Kraš u periodu obilježenom turbulentnim događajima i brojnim poslovnim izazovima, s ekipom i zaposlenicima uspio ga je prilagoditi tržištu i zadržati pozicije u uvjetima jake međunarodne konkurencije na domaćem tržištu i dodatno ojačao Kraševu poziciju uspješnog izvoznika, koji na brojna međunarodna tržišta plasira gotovo polovicu ukupne proizvodnje.

Povod za razgovor s Damirom Bulićem svakako je činjenica da je sklopljena nagodba s Agrokorom, u čemu je Kraš, konkretno u Vijeću vjerovnika, imao istaknutu ulogu, te nedavne odluke Skupštine Kraša koje su važne za buduće poslovanje. Naime, na skupštini održanoj 31. kolovoza, osim isplate dividende i nekih drugih odluka, donesena je vrlo značajna odluka o dokapitaliziranju u iznosu od najmanje 25 milijuna, a najvišem 50 milijuna kuna. Odlučeno je da će se postupak upisa dionica provesti u tri kruga, s tim da će se poštovati pravo prvenstva dioničara u prvom krugu. Dakle, svaki novi krug bit će odobren i provodit će se samo u slučaju da u prethodnom krugu ne budu uplaćene i upisane sve nove dionice. Pravo na upis dionica neće imati oni koji nisu uplatili i upisali onaj broj novih dionica koji odgovara njihovu udjelu temeljnom kapitalu. To znači, ako se Mesna industrija Braća Pivac odluči sudjelovati u dokapitalizaciji, moći će kupiti i još nešto udjela koje bi mogli kupiti mali dioničari, a iz nekog razloga ih ne kupe.

Zanimljivo je također da je na Skupštini odlučeno kako će upis novih dionica biti napravljen bez obveze objave preuzimanja. Prema podacima u trenutku održavanja Skupštine dioničara Kraša, najveći je pojedinačni dioničar Kraša Mesna industrija Braća Pivac sa 24,81 posto. Na drugom je mjestu Kraš ESOP s udjelom od 19,76 posto. Potom slijedi Kraš d.d. sa 5,71 posto, a Hrvatska poštanska banka ima 1,06 posto. Ostali dioničari drže udjele manje od 0,7 posto. Nakon izdavanja dionica, odnosno dokapitalizacije, temeljni kapital Kraša iznosit će gotovo 600 milijuna kuna. Što se tiče poslovnih rezultata, Kraš je u prošloj godini ostvario ukupni godišnji prihod od 866,3 milijuna kuna i ostvario pozitivan neto rezultat poslovanja u iznosu od 22,7 milijuna kuna.

S Damirom Bulićem razgovarali smo i o stanju na tržištu konditorskih proizvoda, planovima vezanim uz povećanje udjela izvoza te planovima vezanim za pozicioniranje na tržištu.

Kakva je bila prošla poslovna godina za Kraš?

- Protekla, 2017. godina bila je iznimno izazovna za Kraš. Nije riječ ni o čemu neobičnom, uzmu li se u obzir okolnosti poslovanja u Hrvatskoj, ali i u susjednim zemljama. Među značajnim izazovima s kojima smo se susreli bio je i Agrokor i činjenica da je riječ o maloprodajnom kanalu od velike važnosti za Kraš. Potrebno je bilo pravovremeno reagirati u ključnim trenucima kako se kriza u Agrokorovu sustavu ne bi odrazila nepovoljno na poslovanje Kraša. Naša pravovremena reakcija i poslovna politika diverzificiranog tržišnog pristupa umanjila je potencijalne šokove te omogućila postizanje daljnjeg rasta prodajnih količina, prihoda i dobiti.

Proteklu i i ovu godinu obilježila je situacija vezana uz Agrokor: Kraš je bio aktivni sudionik događanja. Možete li reći koliko ste zadovoljni nagodbom? Koliko ste zadovoljni dosadašnjim procesom vezanim uz Agrokor?

- S obzirom na situaciju u Agrokoru početkom 2017. sama činjenica da je došlo da nagodbe nadmašila je očekivanja. Proces je imao svoje trzavice, što je posljedica kompleksnosti postupka i velikog broja uključenih interesnih strana.

Kako je Kraš prošao u svemu tome?

- Što se tiče duga, Kraš je u procesu izvanredne uprave i nagodbe prošao kao i svi vjerovnici koji su bili u jednakom položaju kao i mi. U čitavoj ovoj situaciji važno je naglasiti da iako postoje nezadovoljni, što je jasno i razumljivo, svi vjerovnici su bili tretirani na temelju kategorije svog duga, a ne nekakvih drugih interesa.

Što se sada trenutačno događa i kakva je pozicija Kraša u svemu tome?

- Nagodba je, dakle, izglasana. Sada se čeka da se zadovolje uvjeti za početak njezine provedbe. Kraš je do daljnjega član privremenog vjerovničkog vijeća u kojem će, u skladu s ovlastima, štititi interes skupine vjerovnika koje predstavlja.

Kakva je pozicija ostalih dobavljača?

- Svi dobavljači Agrokora ne nalaze se u jednakom položaju, zbog prirode odnosa koji su imali s članicama Agrokor sustava. No, gledajući neke primjere iz stečaja i predstečaja iz ne tako davne prošlosti, možemo primijetiti kako je prosječna visina namirenja potraživanja iznad svih očekivanja.

Vjerujete li i na osnovi čega da će Konzum održivo poslovati? Kakav je mogući rasplet?

- Kroz čitav postupak Kraš nije niti u jednom trenutku prekinuo suradnju s Konzumom. To ne bismo učinili da nismo vjerovali u njegovu budućnost. Konzum je zdravi maloprodajni kanal koji je snosio teret neracionalnih poslovnih odluka čitavog sustava. Svi pokazatelji ukazuju na to da Konzum ima sve preduvjete zadržati, ali i osnažiti, svoju poziciju na maloprodajnom tržištu.

Ima li sada nekih negativnih procesa vezanih uz Agrokor?

- Izuzmemo li sudske žalbe na nagodbu, koje nisu ništa neuobičajeno ili neočekivano, imamo određene primjedbe na komunikaciju izvanredne uprave s privremenim vjerovničkim vijećem. No, siguran sam da ćemo zajednički i to riješiti.

Koliko je Konzum važan za Kraš i ostale hrvatske dobavljače?

- Ne samo u Hrvatskoj gdje ima najveći tržišni udjel, Konzum je od presudne važnosti za hrvatsko gospodarstvo. Prioritet svih uključenih u ovaj postupak mora biti održavanje Konzuma kao zdravog, na temelju tržišnih zakonitosti postavljenog, maloprodajnog lanca.

Nedavno je održana Skupština društva, koje su najvažnije odluke?

- Kada govorimo o najvažnijim odlukama, izdvojio bih, bez sumnje, Odluku o povećanju temeljnog kapitala Kraša kao dioničkog društva. To je napravljeno izdavanjem novih redovnih dionica javnom ponudom. Kraš se, dakle, odlučio na povećanje temeljnog kapitala izdavanjem novih dionica. To je odluka donesena na Skupštini koja je pobudila najviše interesa u poslovnim i financijskim krugovima.

Možete li komentirati činjenicu da će najveći postojeći dioničari povećati vlasnički udio?

- Prerano je donositi ikakve zaključke. Sam postupak povećanja temeljnog kapitala tek treba biti odobren od strane HANFA-e. Uz to, nemamo nikakve informacije o tome tko će od postojećih dioničara odlučiti sudjelovati. Želja je Kraša da se što veći broj dioničara odazove. Na taj način bismo ojačali našu vezu s postojećim dioničarima.

Što za Kraš znači ova dokapitalizacija?

- Navedena dokapitalizacija nam osigurava sredstva za daljnje investicije i potencijalne akvizicije bez potrebe za znatnim povećanjem zaduženosti. Toliko spomenuti slučaj s Agrokorom treba biti upozorenje svim gospodarskim subjektima da je potrebno imati snage za prebroditi krizna razdoblja. Nakon što se ona provede, mislimo da će nas ova dokapitalizacija učiniti još otpornijima.

U što će se prikupljena sredstva utrošiti?

- Roba široke potrošnje, u što spadaju konditorski proizvodi, zahtijeva konstantnu inovaciju. Potrošači su u potrazi za novitetima i mi kao tržišni lider moramo biti ti koji će predvoditi u inovativnosti. Sredstva će biti utrošena na nove proizvodne linije, ali i za ostvarivanje potencijalnih akvizicija.

Zagreb, 120918.
ravnice 48.
Damir Bulic, presjednik uprave konditorskih proizvoda Kras.
Foto: Darko Tomas / CROPIX
Darko Tomas / CROPIX
Damir Bulić, predsjednik Uprave Kraša

Koje nove proizvode planirate?

- Kraš godišnje izbacuje velik broj novih proizvoda. Veliku pozornost poklanjamo tome da nije riječ samo o praćenju trendova konditorske industrije nego i o plasmanu originalnih i inovativnih proizvoda, što je bio slučaj u protekle dvije godine. Nastavljamo s ovim pristupom, a za sada neka konkretni proizvodi ostanu tajna i iznenađenje našim potrošačima.

Kolika bi to otprilike bila investicija?

- Konditorska industrija ide strelovito naprijed što se tiče tehnologije. Finaliziramo detalje niza investicija, zato mi je prerano govoriti o tome.

Koliko je Kraš u posljednje tri godine investirao?

- Kraš je na razini grupe u protekle tri godine investirao gotovo 140 milijuna kuna, tako da smo trenutačno usred intenzivnog investicijskog ciklusa. Dokapitalizacija je alat u ostvarivanju zacrtanih investicija, ona će nam omogućiti da provedemo planove brže i kvalitetnije.

Osim veličine i značaja u Hrvatskoj i regiji, koja je posebnost Kraša?

- Naše dugogodišnje iskustvo i kontinuirana poslovna strategija usmjerena k očuvanju liderske pozicije učinila nas je i kompanijom koja se može pohvaliti posebnostima. Jedna od njih je činjenica da smo, zahvaljujući svojem iskustvu i tehnološko-tehničkim kapacitetima, jedan od rijetkih proizvođača koji u svom asortimanu ima gotovo sve važne kategorije konditorskih proizvoda. Među posebnostima je svakako i naša vlasnička struktura, zahvaljujući kojoj smo kao mali dioničari u dobrom dijelu i vlasnici kompanije.

Kakve rezultate imate u prvom polugodištu ove godine?

- U prvom polugodištu nastavili smo s ostvarenjem pozitivnih trendova, unatoč određenom stupnju nesigurnosti o konačnoj sudbini Agrokora, ali i početka primjene Zakona o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom. Novi zakon donio je brojne pozitivne pomake u odnosima između proizvođača i trgovaca, no neiskustvo s ovakvim zakonom u dosadašnjem poslovanju je kod brojnih uključenih strana uzrokovala malo dulji rok prilagodbe.

Kamo Kraš sve izvozi?

Mnogi nisu svjesni koliko smo mi izvozno orijentirani. Nažalost, postoji predrasuda da je Kraš isključivo regionalna kompanija. To je pogrešna percepcija jer su naši proizvodi prisutni na svim kontinentima u više od 50 zemalja. Uz Hrvatsku i susjedne zemlje, iznimno su nam važna tržišta Sjeverne Amerike, Zapadne i Srednje Europe i Bliskog istoka.

Koliki vam je udjel izvoza, a koliko je domaće tržište?

- Izvoz je u 2017. godini imao oko 47 posto količinskog udjela. Tako se, s obzirom na trendove, može očekivati da će se vrlo ubrzo izjednačiti s domaćim tržištem.

Koliko je Krašu značajan prostor regije i kolika je snaga vaših brendova u regiji?

- Prepoznatljivost naših brendova daje nam prednost u regiji te je jasno da je stoga riječ o vrlo značajnom tržištu. No pogrešno je regiju gledati kao homogeno tržište. Upravo svjesni toga mi svaku zemlju u kojoj smo prisutni promatramo individualno i razvijamo naše planove na toj osnovi.

Na koji način održavate snagu brendova i kako upravljate brendovima?

- Upravljanje brendovima danas je među najvećim izazovima suvremenog poslovanja. Kada je na vašoj strani tradicija dulja od 100 godina, portfelj s 20-ak jakih i tržišno etabliranih brendova i više od 200 različitih proizvoda, a upravo ovakva situacija karakterizira Kraš - izazov je još i veći. Najjači brand naše tvrtke upravo je sam Kraš s kojim su potrošači tijekom vremena stvorili prisan odnos, no od njega imaju i određena očekivanja. Potrošač današnjice od brenda očekuje puno više nego prije, kvaliteta i pouzdanost se podrazumijevaju, a emocionalna komponenta je ono što nas izdvaja od konkurencije. U posljednjih 20 godina intenzivno se radilo na jačanju naših brendova i dopiranju do naših potrošača kroz zanimljive sadržaje, uvođenje novih okusa, co-branding proizvode, događanja, sponzorstva i korištenjem brend ambasadora. Najsvježiji je primjer hrvatski nogometni reprezentativac Ivan Rakitić, koji je pasionirani obožavatelj Kraševa keksa Domaćice. Kraš je u upravljanju brendovima otišao i korak dalje, neprestano stvarajući dodanu vrijednost za potrošača. Tako možemo reći da se fokus na potrošača i njegove potrebe očituje i kroz naše društvene projekte, kao što su Kraševa Slatka bajka, konkretno to je velika proslava božićno-novogodišnjih blagdana u slatkom okruženju Kraševe tvornice i Kraševih brendova, ili Ekopark Krašograd, gdje se u miru prirode djeca upoznaju s likovima iz jednog od najpoznatijih dječjih brendova na ovim prostorima, iz Životinjskog carstva.

Koji su vaši najpoznatiji brendovi?

- Neki on naših najpoznatijih brendova su Životinjsko carstvo, Domaćica, Dorina, Ki-ki, Bronhi, Napolitanke, Kraš express, Bajadera, Griotte...

Kako se na tržištu nosite s velikim europskim proizvođačima? Pogotovo je njihova prisutnost pojačana nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju.

- Riječ je o vrlo izazovnoj situaciji. Međunarodni proizvođači donose sa sobom resurse kojima je nemoguće konkurirati. Naša osnovna i velika prednost je fleksibilnost i bolje poznavanje navika potrošača. Dok veliki svjetski proizvođači potrošače pokušavaju prilagoditi svojim proizvodima, naš pristup se zasniva na razvoju proizvoda prilagođenih potrebama potrošača.

U čemu je još prednost Kraša odnosno vaših proizvoda?

- Osim prepoznatljivosti brendova, naši proizvodi nude poznatu i ustaljenu kvalitetu. Mi ih ne prilagođavamo takozvanim siromašnijim tržištima niti mijenjamo recepture ovisno o tržištu. Potrošač može očekivati jednaku kvalitetu gdje god kupi naš proizvod, što mu daje dodatnu vrijednost za potrošen novac.

Koliko radnika zapošljavate i imate li problem s radnom snagom?

- U Krašu d.d. zapošljavamo oko 1600 radnika. Ako se gledaju sva povezana društva, zapošljavamo više od 2500 radnika. Posljednjih je godina na tržištu rada teško naći radnike određenih znanja, no Kraš je vrlo poželjan poslodavac. Zato mi imamo sreću i uživamo poziciju koja je povlaštena da smo zbog našeg odnosa prema radnicima vrlo često prvi izbor prilikom odabira poslodavca.

Možete li malo više reći o vašim pogonima i tvrtkama Karolina i Mira?

- Osječka Karolina jedan je od najpoznatijih hrvatskih proizvođača keksa i vafla. Njihov brend Jadro jedan je od najprepoznatijih i najcjenjenijih vafl proizvoda na ne samo hrvatskom nego i susjednim tržištima. Isto se može reći i za poznato čajno pecivo Moto. Mira ad iz Prijedora vodeći je proizvođač keksa i vafla u Bosni i Hercegovini. Poznati brendovi Frondi, Sara ili Santea nisu samo prepoznati od strane potrošača nego i struke, tako da je Mira dobitnik brojnih priznanja, uključujući i Najbrend BiH. Velik dio proizvodnje namijenjen je za izvozna tržišta, što potvrđuje visoku kvalitetu proizvoda. Kvaliteta i tradicija koje Karolina i Mira posjeduju potpuno se preklapaju s temeljnim vrijednostima Kraša te je njihov portfelj neizostavna karika koja omogućava Kraševu snažnu tržišnu poziciju. Oba poduzeća iz godine u godinu bilježe rast, a kontinuiranim investicijskim ciklusom osiguravamo da su tehničko-tehnološki sposobni ne samo pratiti trendove nego ih i postavljati.

Tekst je preuzet iz tiskanog izdanja Globusa

Globus

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 00:27