Priča Globusa

Motor je kao čovjek: dok ga ne znaš, nećeš znati zašto ne radi

Posao na jednoj jahti bio je vrijedan dva milijuna eura. To je svakako Capaxov najveći posao
Mario Baljkas, vlasnik tvrtke Capax
 Nikša Stipaničev / CROPIX

Šibenska tvrtka Capax, koja je ovo ljeto obilježila 10 godina uspješnog poslovanja, preselila se u novi pogon odnosno na novu lokaciju u neposrednoj blizini pogona tvrtke Impol TLM. U sklopu te zgrade nalaze se i uredske prostorije tvrtke, prostrana servisnu radionica te laboratorij za analizu motornih ulja. Radi se o investiciji vrijednoj 2,1 milijun eura od čega su oko 750 tisuća eura nepovratna sredstava iz europskih strukturnih fondova za izgradnju proizvodnih kapaciteta i ulaganje u opremu.

Mario Baljkas, član Uprave i suvlasnik Capaxa, posebno je ponosan na novi laboratorij u kojem se vrše analize ulja brodskog motora. “Ulje se analizira kroz šest postaja na najsuvremenijim uređajima te namjene, tako da nakon analize dobijete prilično jasnu sliku stanja motora. Vrlo slično kao i krvnu sliku kod nas ljudi. Iz sastavljenog izvještaja iščitavaju se kemijska i fizikalna svojstva analiziranog uzorka ulja. Naravno da je svaki motor, unatoč tome što ne mislimo tako, specifičan. Gotovo isto kao čovjek, tako da se samo stalnim praćenjem njegovih parametara može donijeti kvalitetna ocjena o njegovu stanju”, pojašnjava Mario Baljkas. Tvrtka Capax specijalizirana je za tehnički menadžment, konzalting i nadzor u gradnji i remontu brodova, dijagnostiku, servis i popravak brodskih motora. Tvrtka je osposobljena za cjelokupno održavanje jahti i megajahti te pregled i inspekciju s procjenom vrijednosti za osiguranja, prodavatelje ili nove vlasnike jahti.

Tvrtka je počela malom prostoru u šibenskom poduzetničkom inkubatoru. Osnovala su je trojica suvlasnika s jednakim udjelima Mario Baljkas, Teo Petričević i Željko Tešija, koji iza sebe imaju značajno iskustvo u ovom poslu. Radili su u brodogradilištu NCP. Mario Baljkas prvi je izišao i osnovao tvrtku, a partneri i prijatelji su mu se uskoro pridružili. “Kako je Željko Tešija izniman stručnjak za motore i ima sve certifikate, a i jedan je od naših prvih zaposlenika, krenuli smo u servis motora. Uzeli smo najzastupljenije tipove, jer su naši stručnjaci imali licencu za te najzastupljenije motore, tako da smo ovlašteni serviseri najzastupljenijih brodskih motora i pogona u ovom segmentu tržišta - Caterpillar, MTU, John Deere, ZF. Više od 80 posto motora na jahtama su upravo ovi motori. Rasli smo svake godine i podizali broj zaposlenika. Prošle godine uprihodili smo 30 milijuna kuna, a nikada nisu negativno završili godinu. Danas servisiramo više od 100 jahti godišnje u svim dijelovima Mediterana”, objašnjava Baljkas.

U ugovorima s principalima, kako kaže Baljkas, uvjetovano je da Capaxovi stručnjaci idu stalno na edukacije kod proizvođača motora. Stalno se školuju i Capax dosta sredstava odvaja kako bi im osigurao školovanje i edukaciju. “Čak smo bili sumnjivi poreznoj upravi jer su nas pitali tko danas toliko izdvaja za edukaciju radnika. Naravno da je to anegdota jer mi radimo potpuno čisto. Primjerice, mi smo za edukaciju tri naša radnika i za dobivanje certifikata za jedan doduše specifičan tip motora izdvojili oko 30 tisuća eura.To je izuzetno kvalitetna, ali rijetka vrsta motora koja se koristi u ophodnim i vojnim brodovima. To nam je bilo nužno kako bismo mogli konkurirati na natječajima koje raspisuje Hrvatska ratna mornarica. Neke takve smo poslove i odradili. Dio naših radnika ima iskustvo u radu sa servisiranjem motora brodova Hrvatske ratne mornarice. Radili su u remontu i imaju ogromno iskustvo, tako da neke poslove mogu odraditi samo naši stručnjaci. Tu su naše prednosti. Mornarički inspektori znaju da mi imamo znanje, iskustvo, ali i reference. Capax već 10 godina uzorno posluje i kao tvrtka smo dovoljan jamac za kvalitetno izvođenje poslova. Naravno da neki naši radnici imaju iskustvo i od ranije.”

Baljkas kaže da su stalno tražili prostor uz more, što im je u Šibeniku bilo teško naći. Zato su uspostavili suradnju s dva domaća brodogradilišta. Imaju bazu u brodogradilištu u Betini te u Brodotrogiru. “Od 1. rujna ove godine smo partneri unutar SCT (Marina & Yacht Service Center Trogir) tako da je osnovana nova tvrtka koja upravlja projektima i zove se Adria-Docks te je u zajedničkom vlasništvu CAPAX-a i SCT-a, i na to gledamo kao na novinu na jadranskom, mediteranskom tržištu s ciljem da podignemo remontnu djelatnost na višu razinu. Glavni zadatak novoosnovane tvrtke Adria-Docks jest remont. Također, u SCT-u je u dovršetku ispitna stanica motora do 4500 konjskih snaga. Može se reći da je u novoosnovanu tvrtku SCT donio resurse a Capax ‘know-how’. Tu je, naravno, i Marina Trogir koja nam je vrlo važna u našem poslovanju i tu imamo ispitnu stanicu za brodske motore. Imamo prostor od 250 četvornih metara koji je u dugoročnom najmu. Tu je smještena i ta ispitna stanica. Ispitujemo motore snage do 3,5 MW. Simuliramo rad motora i ispitujemo njegove parametre odnosno kako se ponaša. To je najmodernija ispitna stanica na ovim prostorima. Mi to radimo jedini u Hrvatskoj”, kaže Mario Baljkas.

Sibenik, 111018.
Vlasnici tvrtke Capax u novoj hali u poduzetnickoj zoni Razine.
Na fotografiji: Zeljko Tesija, Mario Baljkas i Teo Petricevic.
Foto: Niksa Stipanicev / CROPIX
Nikša Stipaničev / CROPIX
Željko Tesija, Mario Baljkas i Teo Petričević, vlasnici tvrtke Capax

Capax značajan dio poslova odrađuje po cijelom Mediteranu, a Baljkas kaže da gotovo i nema brodogradilišta i marine na Mediteranu u kojoj njihovi zaposlenici nisu barem nešto odradili. “Imamo kombije s alatom i naša dva-tri stručnjaka lako dođu gdje treba. Takvih poslova i intervencija ima jako puno. Mogu se odraditi jako brzo, a ima ih koji traju i po nekoliko tjedana. Jedan takav posao na jahti bio je vrijedan čak dva milijuna eura. To je svakako najveći posao, koji je vjerojatno i zaslužan što smo ove godine dobili Zlatnu kunu. Bio je vrlo zahtjevan i trajao je dva mjeseca, a bili smo njime toliko zaokupljeni da smo neke tekuće poslove morali prepustiti tvrtkama s kojima surađujemo. Remont te jahte donio nam je taj prihod iznad dva milijuna eura. Imali smo mi i još vrlo zahtjevnih poslova poput strukturne izmjene na pramcu jednog broda. Tu je ugrađena nova dizalica za podizanje pomoćnih brodova”, priča nam član Uprave Capaxa.

Baljkas kaže da, ovisno od posla do posla, u cjelokupnom poslu rad ima udjel od oko 30 posto. Ostatak otpada na ugrađeni materijal. “Operativna marža u našim poslovima je sedam-osam posto. Toliko otprilike ostane nama od svakog posla. Naravno, to je prosjek”, otkriva Baljkas.

Capax ima urede odnosno tvrtke i u Albaniji i Crnoj Gori. “U Tivtu imamo jednog zaposlenika koji ima zadaću upoznati vlasnike i posadu jahti koje su vezane u Porto Montenegru s mogućnostima remontnih poslova u RH. Imali smo sastanke i sa zapovjedništvom crnogorske mornarice. Razgovarali smo o mogućoj suradnji u remontu i održavanju njihovih brodova u našim brodogradilištima. Problem nam predstavlja to što još uvijek nisu dovršeni sukcesijski poslovi između naše dvije država. Tako da će ti poslovi pričekati neka povoljnija vremena kada se politički dogovore vlade dviju država. U Draču imamo tvrtku, a zanima nas njihova mornarica. Točnije njihovi ophodni brodovi, odnosno održavanje motora u tim brodovima a nadamo se i razvoju nautičkog turizma u Albaniji. Nismo baš nešto posebno napravili u Albaniji ali očekujemo neke poslove. Ima naznaka da bi neki investitori mogli uložiti u gradnju marina u Albaniji”, otkriva Baljkas.

Čitavo vrijeme Capax posluje pozitivno. Baljkas kaže da drugačije ne bi znali niti poslovati i čudi se tvrtkama koje su stalno u nekakvom minusu. “Imamo strast za ovaj posao i volimo ga. Stalno ga razvijamo i ne bismo se ni moji partneri ni ja dobro osjećali kada bismo isplaćivali dobiti na račun radnika ili posla. Naš jedan djelatnik ima veću plaću nego suvlasnik i potpuno je zaslužuje. Da smo u minusu, ne bismo mogli ni povlačiti sredstva iz fondova EU, što znači da se ne bismo mogli razvijati. Zbog ovog projekta i sredstava iz EU imamo obvezu zaposliti nekoliko novih radnika. Oni su nam i potrebni. Istina, dosta je teško doći do školovanih servisera i mehaničara. Mi smo iz tog razloga u kvalitetnom partnerstvu sa srednjom školom, koja ima odjeljenje za servisere i brodske mehaničare. Dosta dobro surađujemo s obrazovnim ustanovama. Biramo najbolje učenike koji kod nas imaju praktičnu nastavu a spremni smo ih i dalje školovati i educirati. Šaljemo ih na seminare, radionice i usavršavanja kako bi dobili certifikate te postali ovlašteni serviseri ili mehaničari”, kaže Baljkas.

Na pitanje na koji način tako osposobljene radnike mogu zadržati Baljkas kaže da toi rade odličnim primanjima i uvjetima rada.

“Naši radnici mogu otići ploviti na brod i u tom dijelu ne možemo konkurirati plaćom. Mi smo imali dva slučaja da su nam osposobljeni radnici otišli. Jedan je otišao na brod, odnosno, jedino mjesto gdje može dobiti veću plaću kojoj mi ne možemo konkurirati. Jedan je otišao zbog obiteljskih razloga. Ovaj posao je takav da traži dosta izbivanja. Mi se konkurencije, inače, ne bojimo i ona nam je poticajna. Posla ima za sve a pogotovo ga ima u Hrvatskoj”, otkriva Baljkas. U Capaxu je najniža početna plaća u probnom roku 4 500 kuna. Kada radnik potpiše ugovor o radu, plaća mu se već poveća za 500 kuna a iduće godine još za 500 kuna. “U Capaxu je prosječna plaća dosta iznad tisuću eura. A imamo i jednog servisera koji ima veću plaću od vlasnika. Tu su naravno nagrade, darovi za djecu, 13. plaća, regresi i sve što ide uz podršku kvalitetnom radniku”, otkriva Baljkas.

Baljkas napominje da je pred Hrvatskom izazov privući što veći broj velikih jahti, kako bi zimovale kod nas. “U Hrvatskoj ima možda oko 60 mjesta gdje se one mogu zimi vezati a možemo na prste izbrojiti koje to velike jahte zimuju u Hrvatskoj. To je nedovoljno. U lučkim centrima Francuske, Španjolske ili Italije jahte moraju na vrijeme bukirati godišnje održavanje da ne izgube mjesto. Ispred remontnih brodogradilišta su marine s desecima jahti za održavanje. Šira slika je da Hrvatska ima problem s dovođenjem projekata preko zime, Hrvatska kao zimska destinacija nije prepoznata u ovom trenutku i to treba promijeniti. Mogli smo puno toga napraviti ali nam treba podrška javnog sektora. Što se tiče servisa i remonta u Hrvatskoj smo konkurentni a treba nam podrška da bi napravili veći iskorak”, smatra naš sugovornik.

Capax je na nedavno održanom Monaco Yacht Showu, bio jedina tvrtka između 580 izlagača iz 38 država. “Zahvaljujući sredstvima koja smo dobili od EU mogli smo nastupiti na ovom sajmu što našoj tvrtki donosi reputaciju a klijentima sigurnost. Na taj sajam ne dolazi bilo tko. Imali smo niz susreta i kontakata a ugovorili smo i neke nove poslove. Namjeravamo nastupiti opet a dobro bi nam došlo kada bi Hrvatska turistička zajednica podržala skupni nastup hrvatskih tvrtki. Servis jahti je važan za nautički turizam. Važna je naravno i preporuka klijenata. Iz tog razloga mi servisiramo preko 100 jahti godišnje”, mišljenja je Mario Baljkas.

Tekst je preuzet iz tiskanog izdanja Globusa

Globus
Naslovnica Globusa

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 04:52