Intervju

Predsjednik Uprave AD Plastik grupe: 'Jedva čekamo euro, tada će nam svima biti lakše'

Bili bismo sretniji da u eurozonu uđemo s realnijom, točnije manjom, vrijednosti kune prema euru
Marinko Došeno, predsjednik Uprave AD Plastik grupe
 Tom Dubravec / CROPIX

Najveći je hrvatski proizvođač komponenti za automobilsku industriju i jedan od vodećih dobavljača automobilske industrije u Istočnoj Europi, AD Plastik grupa prošle je godine imala rekordan prihod. Proizvodi više od milijun različitih dijelova godišnje za više od osamdeset modela vozila koji se isporučuju u 24 zemlje. AD Plastik grupa ima osam tvornica u pet zemalja i u njima zapošljava oko 3000 radnika različitih profila. Samo će ove godine u zagrebačkom pogonu zaposliti 150 novih radnika. Proizvodi se nalaze u vozilima najvećih svjetskih proizvođača automobila poput Renault Grupe, PSA Grupe, FCA Grupe, VW Grupe, Suzukija, Bentleya, Toyote, Nissana, Forda, Opela, BMW-a, Dacije, Daimlera, VAZ-a, GM-VAZ-a, Daewooa, Mitsubishija... Dionicama AD Plastika trguje se na Vodećem tržištu Zagrebačke burze.

S Marinkom Došenom razgovarali smo o vrijednosti kompanije AD Plastik s obzirom na porast vrijednosti dionica od čak dva i pol puta, o mogućim akvizicijama i investicijama, o poslovanju AD Plastik grupe te o novim poslovima. Razgovarali smo i o procesu integracije mađarskog pogona, mogućnostima na ruskom tržištu te o monetarnoj politici i njezinu utjecaju na izvoznike.

Kakav je dosadašnji rezultat u ovoj godini?

- U prošloj godini ostvarili smo prihod od 1,3 milijarde kuna. Za prvi kvartal ostvareni su poslovni prihodi od 348,3 milijuna kuna, što je povećanje od 7,7 posto u odnosu na prvo tromjesečje 2018. Ostvarena neto dobit AD Plastik grupe za prva tri mjeseca iznosi 27,9 milijuna kuna, a EBITDA 46 milijuna kuna. U dosadašnjem dijelu godine ugovorili smo 57 milijuna eura novih poslova u Europskoj uniji te 71,4 milijuna eura novih poslova u Rusiji.

Ide li sve prema očekivanju?

- Rezultati u ovoj godini u skladu su s našim planovima i ciljevima, a zanimljivo je kako smo tijekom svibnja ostvarili povijesno rekordnu proizvodnju na lokacijama u Hrvatskoj. Ovo je za nas vrlo dinamična godina, započela je serijska proizvodnja redizajniranog Twinga i novog Clija 5, a do kraja godine očekuje nas i početak serijske proizvodnje za Ford Pumu. To značajno utječe na proširenje naših kapaciteta tako da ćemo u Zagrebu do kraja godine zaposliti više od 150 novih proizvodnih radnika.

Koji su novi poslovi?

- Od početka godine ugovoreno je 57 milijuna eura vrijednosti novih poslova za više kupaca. Dogovorena je proizvodnja komponenata za nekoliko modela PSA i FCA Grupe, među kojima je i Opel kao novi član obitelji PSA. Dogovorili smo i prve poslove za Suzuki, Audi i BMW otkad je mađarska tvornica postala članicom naše grupacije. Suzuki je najvažniji kupac Tisza Automotivea i ovaj nam je posao važan upravo zbog kontinuiteta suradnje. Zanimljivi su i prvi poslovi bojenja ugovoreni za PSA Grupu, što nam otvara mogućnosti širenja suradnje s ovim kupcem.

U čemu je napravljen iskorak?

- Vrlo dobra vijest su i značajni poslovi na ruskom tržištu koje smo nedavno ugovorili. Naime, za nova Renaultova vozila, koja će naslijediti Logan i Sandero, dogovorili smo poslove vrijedne 71,4 milijuna eura. AD Plastik će razvijati i proizvoditi više od 80 komponenata eksterijera za ovaj projekt, što nam osigurava status ključnog dobavljača alijanse Renault-Nissan-AvtoVAZ. Udio alijanse na ruskom tržištu automobila veći je od 20 posto, a Logan i Sandero među 20 su najprodavanijih vozila u Rusiji.

Pripremate li investicije u proširenje kapaciteta?

- Proširili smo svoje kapacitete u hrvatskim tvornicama, a do kraja godine očekuje nas i proširenje kapaciteta naše ruske tvornice u Kalugi. Zbog potreba poslovanja radimo na unapređenjima infrastrukture pa će Kaluga dobiti veće proizvodne pogone i skladišne prostore. Novi poslovi ugovoreni s Volkswagen Grupom višestruko će uvećati realizaciju na ovoj lokaciji u sljedeće tri godine. Najnoviji poslovi ugovoreni s alijansom Renault-Nissan-AvtoVAZ pokrenut će i značajne investicije u sljedećoj godini na našoj lokaciji u Vintaiju.

Solin, 070515.  
Marinko Dosen ,predsjednik uprave tvrtke AD Plastik koja proizvodi plasticne dijelove za novi model automobila Renault Twingo. 
Foto: Bozidar Vukicevic / CROPIX
Božidar Vukičević / Hanza Media
Marinko Došen, AD Plastik

Postiže li akvizicija tvornice u Mađarskoj očekivane rezultate?

- Mađarska tvornica radi u skladu s našim očekivanjima, a u tijeku je integracija u sustav AD Plastik Grupe. I intenzivno radimo na raspoređivanju poslovanja između naših europskih lokacija. Ulažemo u unapređenja i automatizaciju proizvodnog pogona, investirali smo u tehnologiju puhanja, a uskoro su u planu unapređenja i u tehnologiji injekcijskog prešanja.

Zašto baš u Mađarskoj? Koje su prednosti te lokacijske i tvornice?

- Ovaj je dio Europe jedno od najbrže rastućih tržišta u autoindustriji, a u Mađarskoj se godišnje proizvede oko pola milijuna vozila. Naša je nova tvornica na jako dobrom zemljopisnom položaju u odnosu na proizvođače automobila i potencijal za daljnji razvoj i rast je uistinu velik. Proširili smo poslovanje na novo tržište i dobili nove kupce. U okruženju se nalaze svjetski priznati proizvođači automobila poput Audija, Mercedesa i Suzukija, Opel tamo proizvodi pogonske motore, a BMW u Debrecenu gradi tvornicu koja bi 2022. trebala početi s proizvodnjom. To su bili dovoljno dobri razlozi za odabir ove lokacije.

Primjerice, samostalni ulazak na panel dobavljača poput Suzukija zasigurno bi trajao nekoliko godina jer to je uobičajena procedura zahtjevnog postupka kvalifikacije u ovoj industriji. Kupnjom Tisza Automotivea Suzuki je zasjeo visoko na panelu naših kupaca, i tu suradnju trebamo samo unapređivati.

Kad se očekuje potpuno spajanje u sustav i što se proizvodi u toj tvornici?

- Potpunu integraciju očekujemo do kraja godine, kad ćemo biti potpuno spremni za osvajanje novih poslova i kupaca. U Mađarskoj imamo više od 400 zaposlenika, a trenutno se proizvodi cijeli niz komponenti za Suzuki, Bentley, Audi, Mercedes i BMW. Najznačajniji dio realizacije u toj tvornici čine komponente za Suzuki i Bentley. Iako se ne radi o velikim količinama proizvoda za Bentley, to su vrlo skupe i zahtjevne komponente koje zahtijevaju poseban pristup.

Kako poslujete na pojedinim tržištima?

Na svim tržištima poslujemo dobro i rastemo brže od samih tržišta. Mada smo za hrvatske uvjete velika kompanija, mi smo mali globalni dobavljač u automobilskoj industriji. U tome je naša prednost, i to prije svega u smislu fleksibilnosti i mogućnosti prilagodbe kupcima. Iako europsko tržište prognozira stagnaciju, odnosno manji pad u prodaji novih vozila, na naše se poslovanje to ne odražava.

Kakva je situacija u Rusiji? Očekujete li tamo veći iskorak?

- Situacija u Rusiji se stabilizirala, ali ne očekujemo brz i velik iskorak. Poslovi koje smo ugovorili omogućit će nam rast brži od rasta samog automobilskog tržišta i u Rusiji, a za to je zaslužna, prije svega, dugogodišnja i uspješna suradnja s našim stalnim kupcima.

Kao predsjednik Poslovnog vijeća za gospodarsku suradnju s Rusijom HGK jeste li zadovoljni suradnjom s Rusijom? U čemu je perspektiva?

- Želim pomoći našim gospodarstvenicima koji posluju u Rusiji ili žele tamo poslovati. AD Plastik ima gotovo 25 godina iskustva na tom tržištu i naše je iskustvo vrlo pozitivno te ga želimo podijeliti. Prednost je što imamo tvornice u Rusiji pa tamo kupujemo sirovine i energiju, zapošljavamo radnu snagu i samim time smo prirodno zaštićeni od utjecaja tečaja i nekih drugih utjecaja. Znatno je teže proizvode iz Hrvatske izvoziti na rusko tržište, ali nije nemoguće.

Solin,  100914.
Reportaza iz tvornice AD plastik u kojoj se rade dijelovi za auto industriju.
Na fotografiji: Detalj iz proizvodnje.
Foto: Vojko Basic / CROPIX
Vojko Bašić / CROPIX
Proizvodni pogon tvrtke AD Plastik

Dobili ste nagradu Zlatni ključ za najboljeg velikog izvoznika. Kakva je sada pozicija hrvatskih izvoznika?

- Skupa država i tečajna politika nikako ne idu u prilog izvoznicima. Dapače. Kuna je precijenjena. Izvoz je okosnica hrvatskog gospodarstva i tako ga treba tretirati. Iako je samo 15 posto poduzeća u Hrvatskoj usmjereno na izvoz, mi zapošljavamo ukupno 52 posto kadra u zemlji. Ako tome pridodamo kako većina ulaganja u razvoj upravo dolazi od strane izvoznika, jasno je koliko su proizvodnja i izvoz važni za daljnji razvoj gospodarstva.. Porezna i troškovna opterećenja visoka su u odnosu na zemlje u okruženju, administracija je troma i na tome se još treba poraditi.

Priželjkujete li brzo uvođenje eura? Kako se njegovo uvođenje može odraziti na konkurentnost?

- S nestrpljenjem iščekujemo euro jer će izvoznicima e olakšati poslovanje. Rizik promjene tečaja će konačno nestati. Koliko to utječe na poslovanje izvoznika, pojasnit ću na primjeru AD Plastika. Na jačanju kune u posljednjih smo pet godina u prihodima izgubili 90 milijuna kuna u odnosu na tečaj iz 2014. godine, a to je vrijednost jedne tvornice. Bili bismo sretniji da u eurozonu uđemo s realnijom, točnije manjom vrijednosti kune prema euru jer to bi se zasigurno pozitivno odrazilo na poslovanje izvoznika i proizvođača.

Što mislite o najnovijoj inicijativi Mate Rimca o stvaranju preduvjeta za izgradnju automobila u Hrvatskoj?

- Osobno sam veliki zagovornik dovođenja automobilske industrije. Pogledamo li zemlje u okruženju, jasno je koliko je poticanje te industrije utjecalo na njihovo gospodarstvo u cijelosti. Bez povećanja udjela industrije u BDP-u teško možemo ostvariti stabilne stope rasta. Apsolutno podržavam Rimčevu inicijativu, ali država treba imati jasnu industrijsku strategiju.

Tekst u potpunosti preuzet iz tiskanog izdanja Globusa

Globus
Naslovnica Globusa

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 08:25