Istek roka

Strateški projekt, a neće osigurati povrat investicije? Popunjena je samo četvrtina LNG-a

Mađarski MVM nije poslao ponudu usprkos političkom lobiranju američke i hrvatske administracije
Ilustracija, LNG supertanker
 Profimedia, Alamy

Do isteka roka za podnošenje ponuda u drugom krugu postupka ugovaranja obvezujućeg zakupa kapaciteta terminala (Open Season postupak), 20. prosinca 2018. godine, LNG Hrvatska zaprimila je ponudu za obvezujući zakup kapaciteta terminala u iznosu od 0,52 milijarde kubika plina, objavili su jučer iz te tvrtke na svojim stranicama, ne navodeći tko je sve dao ponudu.

No, kako smo već pisali, upućeni izvori kažu da je na natječaj pristigla ponuda Ine za zakup 100 milijuna m3 plina te ponuda HEP-a od oko 400 milijuna m3, što bar u brojkama potvrđuje objavu LNG tvrtke. Pored ponuda za obvezujući zakup kapaciteta, u toj tvrtki navode da su pristigle i uvjetne ponude za neobvezujući zakup kapaciteta u iznosu od 0,3 milijarde kubika plina.

- Sukladno Pravilima provedbe obvezujuće faze postupka ugovaranja dugoročnih kapaciteta uplinjavanja UPP-a, slijedi analiza ekonomskog testa temeljem zaprimljenih ponuda. Ekonomski test predstavlja alat kojim se omogućuje procjena profitabilnosti projekta pri različitim scenarijima. Ovisno o rezultatima ekonomskog testa, donijet će se odluka o mogućem modalitetu realizacije LNG terminala te će se po završetku postupka o istome pravovremeno obavijestiti zainteresirani korisnici terminala, kao i sva zainteresirana javnost - piše LNG Hrvatska.

Ukupno gledajući, dvije obvezujuće ponude i uvjetne ponude i dalje su znatno manje od 1,5 milijardi prostornih metara plina, koliko se procjenjuje da je minimalno potrebno za isplativost investicije. Na toj računici leži i regulatorni okvir. U Hrvatskoj energetskoj regulatornoj agenciji navode da indikativne tarife za korištenje LNG terminala na Krku u sklopu Open Season postupka za zakup kapaciteta u razdoblju 2021. – 2040. određene Odlukom o indikativnim iznosima tarifnih stavki za prihvat i otpremu ukapljenog prirodnog plina u iznosu od 1,25 eura po MWh (pri gornjoj ogrjevnoj vrijednosti - GCV), za scenarij zakupa kapaciteta LNG terminala od 1,5 milijardi m3 godišnje.

Što se, pak, tiče tarifa za korištenje transportnog sustava s ciljem evakuacije plina s terminala, predlažu se fiksne tarife za razdoblje 2021. – 2040. te za isti scenarij transporta plina s terminala iznose za ugovoreni stalni kapacitet na godišnjoj razini za ulaz u transportni sustav iz terminala 0,47 eura po MWh (GCV), a za izlaz iz transportnog sustava na interkonekciji 0,37 EUR/MWh (GCV).

No, sudeći prema informacijama iz poslovnih i vladinih krugova, LNG terminal ne bi trebao biti doveden u pitanje. Kako piše energetika-net, ono što je presudilo velikom zaokretu u zakupu kapaciteta jest činjenica da mađarski MVM nije poslao ponudu usprkos višemjesečnom žestokom političkom lobiranju američke i hrvatske administracije u Budimpešti. Vlada je stoga odlučila u LNG-projekt uključiti HEP te je odlučeno da ta kompanija i vlasnički uđe u projekt vrijedan 250 milijuna eura koji sa 100 milijuna eura podupire EU. HEP bi, neslužbeno doznaje energetika-net, trebao dokapitalizirati LNG Hrvatsku, kreditirati kupnju LNG terminala na Krku i sudjelovati u zakupu kapaciteta.

Navodno postoji mogućnost da se još jedna državna tvrtka uključi u projekt. Svojedobno je i ministar zaštite okoliša i energetike Tomislav Ćorić spomenuo mogućnost da država sufinancira LNG terminal, ako na natječaju za zakup kapaciteta ne bude dovoljnog interesa. Prema neslužbenim izvorima, treći krug postupka za obvezujući zakup kapaciteta trebao bi biti u siječnju. Regulatorni okvir je već postavljen. Pitanje je sada samo politike.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 10:04