Analiza Globusa

Ugovoreni poslovi Brodosplita vrijedni 440 milijuna eura: 'Stalno se traže novi projekti'

'Ukupno je više od 5,5 milijardi kuna uplaćenih radnicima, državi i domaćim tvrtkama, čime smo dali značajan doprinos domaćem BDP-u'
'Ako se Europa zaštiti carinama, tvornica u Kninu imat će novu veliku priliku i vjerojatno ćemo ići u investiciju tešku više od 10 milijuna eura.'
 Tom Dubravec / CROPIX

Od preuzimanja Brodosplita iz DIV Grupe su stalno tvrdili kako stalno rade na osnaživanju novih komercijalnih projekata, i to isključivo na poslovima čije su ponudbene kalkulacije pozitivne. U Brodosplitu radi više od 2400 radnika.

U knjizi narudžbi Brodosplit ima 12 brodova te niz vanbrodograđevnih projekata, čime je osigurana zaposlenost do 2023. godine. Ugovoreni poslovi vrijedni su više od 440 milijuna eura. Ugovorena je gradnja četiri obalnoophodna broda za MORH, četiri broda za prijevoz kontejnera za Brodosplit - Plovidbu, jedrenjak “Flying Clipper” za Star Clippers, polarni kruzer “Janssonius” za Oceanwide Expeditions, polarni kruzer “Ultramarine” za Quark Expeditions te uzobalni putnički brod za Brodosplit - Plovidbu.

Nakon prijema u službu gdje je prototip obalnoophodnog broda nadmašio sva očekivanja korisnika, kreće gradnja drugog broda, gradi se treći polarni kruzer. Iz Brodosplita naglašavaju kako se radi o najboljim brodovima u klasi. Napominju da se Hondius, koji su isporučili u svibnju prošle godine i koji je počeo s krstarenjima, pokazao izuzetnim. Drugi polarni kruzer “Ultramarine” gradi se na navozu i bit će porinut u prvom kvartalu 2020.

Potkraj godine planiraju početi rezati čelik za “Janssonius”, Hondiusov sister ship. “Zahvaljujući tome što smo prvi polarni kruzer ‘Hondius’ završili u ugovorenom roku, vlasnik nam je odmah po isporuci povjerio gradnju još jednog potpuno istog broda. Oni su naša najbolja referenca, tako da nam se knjiga narudžbi stalno puni”, naglašava Tomislav Debeljak.

Gradnja putničkih brodova male i srednje veličine segment je u kojem, prema mišljenju Debeljaka, mogu konkurirati, a Brodosplit se pozicionirao u tržišnu nišu gradnje, čija je duljina od 100 do 250 metara.

Uskoro se također očekuje dovršetak konverzije riječnog kruzera u uzobalni brod za plovidbu morem, koji je ugovoren za vlastitu tvrtku iz grupacije Brodosplit - Plovidbu. S duljinom od 105 metara i širinom od 16 metara kruzer će moći na svoje četiri palube i u 80 luksuzno opremljenih kabina primiti 159 putnika, o kojima će se brinuti 72 člana posade smještena u 38 kabina.

U Brodosplitu je izgrađen najveći jedrenjak na svijetu “Flying Clipper” koji može ploviti svim morima svijeta, pa čak i Arktikom i Antarktikom. Izgrađen je u skladu sa zahtjevima za klasu leda. Brzina broda s jedrima iznosi oko 16 čvorova, a predviđa se da će moći ploviti i do 20 čvorova uz prave vremenske uvjete i sposobnost posade. Dug je 162 i širok 18,5 metra, nosivosti 2000 tona, ima pet paluba, a na njemu će biti smješteno 450 osoba, od čega 300 putnika u 150 luksuznih kabina, a u 74 kabine moći će smjestiti 150 članova posade.

Ukupno je Brodosplit od 01. siječnja 2013. do 31. prosinca 2019. generirao šest milijardi i 739 milijuna kuna prihoda. Posluju profitabilno i stabilno, dokaz tome je i podatak da su od početka restrukturiranja do danas, zajedno s tvrtkama kćerima, radnicima isplatili 2,207 milijardi kuna, platili obaveza državi (koncesija, kamate plaćene umjesto RH Erste faktoringa, Ministarstvo financija - Carinska uprava, PDV i poreze i doprinose na i iz plaća te ostala državna davanja), 2,134 milijarde kuna, društvima u vlasništvu države podmirili 116,715 milijuna kuna (HEP-u isplaćeno 90 milijuna, Vodovodu je isplaćeno 6,5 milijuna, Čistoći 2,6 milijuna kuna, za vodoprivrednu naknadu otišlo je 3,7 milijuna, a za komunalnu naknadu 13,5 milijuna kuna). Domaćim dobavljačima plaćena je vrijednost robe od 1,19 milijardi kuna. “Ukupno je više od 5,5 milijardi kuna uplaćenih radnicima, državi i domaćim tvrtkama čime smo dali značajan doprinos domaćem BDP-u. Kao neto izvoznici čiji proizvod sadrži više od 70 posto domaće komponente značajno sudjelujemo u poboljšanju platne bilance naše države”, izračunali su u Brodosplitu.

Nedavno je sklopljen sporazum o preuzimanju norveškog brodogradilišta Kleven Verft iz Hurtigrutena, brodogradilišta s odličnim referencama te velikim znanjem gradnje posebno opremanja složenih brodova. Ovom akvizicijom Debeljak je iznenadilo javnost jer je rijetkost da neka industrijska tvrtka iz Hrvatske preuzima industrijsku tvrtku u razvijenim zemljama.

“Brodosplit, koji smo uspjeli dobro pozicionirati u segmentu izgradnje srednje velikih i polarnih kruzera, na ovaj način je dobio partnera s kojim će postići još bolje, vrhunske rezultate. Trenutno je Brodosplit po kvaliteti projektiranja i gradnje te brzini i tehnologiji izgradnje među najefikasnijim brodogradilištima na svijetu. To povezivanje stvorit će pozitivan sinergijski efekt u svim segmentima našeg poslovanja počevši od ugovaranja i financiranja građenja novih brodova, a isto tako u projektiranju, gradnji trupa, a pogotovo u opremanju budućih novogradnji. Zbog te pozitivne sinergije očekujem i snižavanje troškova gradnje i znatno niže troškove financiranje novih projekata. Ukupna ušteda koja bi mogla iznositi do pet posto omogućit će nam ne samo veću profitabilnost nego i konkurentnost prilikom ugovaranja i gradnje složenih i sofisticiranih brodova srednje veličine. U tom segmentu, ovim povezivanjem imamo veliku šansu biti uistinu najbolji na tržištu”, pojašnjava Tomislav Debeljak.

Brodosplit svoje poslovanje upotpunjuje tako da se razvija i izvan brodogradnje, gradnjom dijelova za vjetroelektrane na moru i megasekcija za putničke kruzere koji se grade u talijanskim brodogradilištima. Do sada je više od 12.000 tona opremljenih megablokova za putničke kruzere isporučeno jednoj od najvećih brodograđevnih grupacija na svijetu, talijanskoj grupi Fincantieri, s kojom Brodosplit surađuje već godinama.

“Brodovi su proizvodi hrvatske industrije s najvećom pojedinačnom vrijednosti. Gotovo svi izgrađeni brodovi su namijenjeni izvozu. U razvoju, gradnji i ispitivanju sudjeluju brojni izvršitelji, kako zaposlenici, tako i podizvođači i isporučitelji, čija su primanja dio osobne potrošnje vidljive u BDP-u. U našim je brodovima udio domaće komponente i 70 posto, koji namjeravamo samo povećavati s obzirom na sve veće i sve složenije brodove koje ugovaramo sa sve većom dodanom vrijednošću. Brodovi koje mi gradimo prepoznatljiv su hrvatski proizvod. Usudio bih se reći i jedini koji je vidljiv i prepoznatljiv globalno. DIV grupa ima jedan od najvećih inženjerskih potencijala u Hrvatskoj, odnosno više od 350 inženjera koji su generator razvoja u industriji kojoj smo na čelu”, pojašnjava Tomislav Debeljak.

Split, 111217.
Danas je u splitskom brodogradilistu Brodosplit uprilicena svecanost postavljanja kobilice broda cime se oznacava pocetak gradnje. Brod koji ce se graditi je specijaliziran za krstarenje polarnim podrucjima te ce moci ugostiti gotovo 200 putnika u 85 kabina dok je narucitelj najveca agencija za putnicki turizam u polaranim podrucjima Polar Expedition Cruise Vessel.
Foto: Paun Paunovic / CROPIX
Paun Paunović / CROPIX
Gradnja broda za krstarenje polarnim područjima u brodosplitu

Debeljak napominje da Brodosplit može biti oslonac HRM-u u razvoju i gradnji brodova i opreme, čime može pridonijeti podizanju sposobnosti Oružanih snaga. “Hrvatska vojna industrija uglavnom je poznata po osobnom naoružanju i lakim topničkim sredstvima, zaštitnoj opremi i slično. Ophodni brod koji smo isporučili krajem 2018. i koji je tijekom godine prošao sva vrlo zahtjevna ispitivanja u realnim uvjetima i primljen u službu svakako je najsloženiji proizvod domaće vojne industrije. Tehničkom opremljenošću i plovnim karakteristikama znatno je unaprijedio sposobnosti Obalne straže. Već je sudjelovao u akcijama traganja i spašavanja, kada je u siječnju prošle godine pretraživan akvatorij od Mljeta do Prevlake, što su otežavali nepovoljni vremenski uvjeti. Zbog toga se u potragu uključila i obalna straža s novim brodom OOB-31 Omiš, koji je opremljen aktivnim sustavom za stabilizaciju ljuljanja koji omogućuje brodu punu operativnost na stanju mora 4 te udovoljavanje NATO-ovim kriterijima za pomorstvenost (STANAG 4154), što se kod jake bure pokazalo ključnom sposobnošću. Upravo zadaće u ovakvim uvjetima razlog su zbog kojeg HRM-u trebaju ovakvi tipovi brodova. Počeli smo projekt razvoja izvan obalnoophodnog broda (fregate) kojim ćemo još više zakoračiti na svjetsku scenu”, otkrio je Tomislav Debeljak, predsjednik Uprave Brodosplita.

Za DIV Grupu Debeljak kaže da je primjer promišljenog i dugoročnog trajnog rasta na svim područjima. Otkriva da je DIV Grupa s konsolidiranim vrijednostima među 10 najvećih privatnih trgovačkih društava i jedan od najvećih izvoznika u Hrvatskoj, a svakako je regionalni lider u metaloprerađivačkoj industriji. “Nakon vrlo složenog procesa restrukturiranja Brodosplita, pod iznimno teškim okolnostima i uvjetima, naši rezultati su pokazali da smo uspješno obavili posao. Očuvali smo Brodosplit kao brodograđevnu instituciju, radna mjesta, znanje te pokazali da Brodosplit može samostalno poslovati. Tvrtka se okrenula projektima i proizvodima koji donose veću dodanu vrijednost, a od 2013. godine raspolažemo svojom flotom brodova čijim korištenjem, tj. charterom se nadopunjuje poslovanje”, pojašnjava Debeljak.

Tekst je preuzet iz tiskanog izdanja Globusa

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 02:36