Intervju

'Već 2025. godine 50 posto vozača neće htjeti imati vlastiti automobil'

Logistička industrija donedavno je zaostajala za drugim industrijama kad je riječ o digitalnoj transformaciji, no to se napokon mijenja zahvaljujući razvoju umjetne inteligencije
 GEFCO

Kad je riječ o automobilskoj logistici, GEFCO je vodeći u Europi. Grupa GEFCO pruža podršku razvoju proizvodnih kompanija iz više od 10 različitih industrija: automobilske industrije, industrije dvaju kotača, zdravlja i njege, hrane i pića, potrošačkih proizvoda, energetike, zračnog prostora i obrane, mode, maloprodaje, teške opreme, visokotehnološke opreme, kućanske opreme i industrijske proizvodnje. S Olgom Danyliuk, glavnom direktoricom GEFCO za regiju Adria, razgovarali smo o promjenama s kojima se suočavaju logističke kompanije zbog porasta broja automobila na prometnicama, zabrane ulaska kamiona u središta gradova, neizbježnih poteškoća u opskrbnim lancima te implementacije novih tehnologija, ekološki održivog prijevoza i izazova zelenog transporta i poslovanja.

Kako ćete se prilagođavati velikim promjenama, ponajprije u broju automobila na prometnicama, koje se najavljene u sljedećih desetak godina?

- Zahvaljujući većoj učinkovitosti i većoj širini izbora, mobilnost će postati dostupnija, no pojavit će se nekoliko ključnih promjena. Najprije, doći će do tranzicije s vlasništva na dijeljenje automobila, što i ne čudi s obzirom na činjenicu da se pokazalo kako su osobni automobili 95 posto vremena parkirani na mjestu. U istraživanju KPMG-a o mobilnosti 2030. vodeći ljudi automobilske industrije predviđaju da do 2025. godine 50 posto korisnika neće htjeti posjedovati automobil, a već su i sada popularna rješenja poput unajmljivanja automobila, bicikla ili skutera isključivo za razdoblje u kojem je korisniku neophodan. Valja pritom uzeti u obzir da se ljudi u unajmljenom vozilu ne ponašaju kao u vlastitom, ponajprije kad je riječ o čistoći i održavanju. Prije vraćanja automobil je potrebno oprati, natočiti gorivo i obaviti potreban servis kako bi korisnici i dalje uživali u besprijekornom iskustvu, a za takvu je uslugu potrebno optimizirati logističke procese oko nje. U GEFCO-u se priprema usluga Car-as-a-Service koja će obuhvatiti skladištenje, čišćenje, punjenje, popravljanje, procjenu, upravljanje i prijevoz vozila, a koristit će, prije svega, postojeću mrežu i kapacitete. Zahvaljujući internetu stvari i razvoju tehnologije 5G, vozila će se jednostavno locirati, a bit će moguće i odmah procijeniti njihovo stanje da bi ih se potom preuzelo u mobilnom servisnom centru radi servisiranja i čišćenja. Druga se promjena odnosi na novu ulogu automobila, koji više neće prevoziti samo putnike nego i pakete. Mnogi su gradovi već zabranili promet kamiona u svojim središtima. U budućnosti će autonomni kamioni prevoziti robu do skladišta u predgrađima, gdje će ih preuzimati manja i čišća vozila, poput automobila kojim se ljudi svakodnevno koriste za prijevoz. Razvijamo i ideju angažiranja zaposlenika za dostavu paketa korisnicima na putu do doma ili ureda.

Možemo li očekivati promjene u vašem sektoru s obzirom na stalni rast online kupovine?

- Svakako, nastavak rasta online kupovine predstavlja značajnu priliku za logističke kompanije. U GEFCO-u razmatramo scenarije poput onih u kojima kupac, umjesto svoje kućne adrese, pri e-kupnji ostavlja adresu skladišta logističke kompanije. Logistička kompanija potom u svojem skladištu prikuplja tri do četiri zasebne pošiljke te ih dostavlja kupcu jednom do dvaput tjedno u vrijeme kad to njemu odgovara. Takve dostave na kratkim relacijama od lokalnog skladišta do kućnog praga mogle bi se obavljati prijevoznim sredstvima nultih ili niskih emisija, primjerice biciklima ili električnim skuterima.

Kakvi su planovi GEFCO-a u regiji Adria do kraja ove godine? Širite li portfelj usluga s obzirom na promjene na tržištu koje zahvaćaju i našu zemlju te zemlje u okruženju?

- Do kraja ove godine nemamo u planu velike promjene ili zaokrete u poslovnoj strategiji. Usredotočit ćemo se na razvoj i diversifikaciju svog portfelja klijenata tako što ćemo na tržištu nastaviti nuditi čitav spektar usluga razvijenih unutar Grupe GEFCO. U slučaju da naši postojeći ili budući klijenti zatraže primjenu neke inovativne, disruptivne tehnologije, bit ćemo spremni odgovoriti na njihove zahtjeve koristeći se znanjem i iskustvom stečenim poslovanjem čitave Grupe. U godinama koje dolaze nastavit ćemo pratiti strategiju Grupe usmjerenu na razvoj inovacija i proaktivnu implementaciju zelenijih logističkih rješenja. Svakako ćemo u fokusu imati primjenu inovacija razvijenih unutar Grupe na području naše regije Adria kako bismo klijentima pružili optimalna rješenja za njihove potrebe.

Biljana Blivajs
Olga Danyliuk, glavna direktorica GEFCO-a u regiji Adria

Koliko su česte disrupcije, odnosno prekidi, u opskrbnim lancima i na koji se način borite s njima?

- U današnje vrijeme, kad je brzina ključna u svim segmentima poslovanja i društva općenito, disrupcije su neizbježne. Prema istraživanju koje je provelo osiguravajuće društvo JLT Specialty, disrupcija je u automobilskim opskrbnim lancima u 2017. godini porasla za 30 posto u odnosu na prethodnu godinu. S obzirom na to da smo u Europi vodeći u automobilskoj logistici, neprestano moramo biti spremni na izvanredne situacije kako bismo klijentima pomogli u stabilizaciji poslovanja. S tim smo ciljem i osnovali naš Centar za kontrolu misija. Radi se o centru koji upravlja vremenski kritičnim pošiljkama na globalnoj razini 24 sata dnevno, sedam dana u tjednu.

Koja je vrsta robe najzahtjevnija kad je riječ o brzini transporta?

- Teško je izdvojiti jednu vrstu tereta s obzirom na to da je u većini industrijskih sektora prisutna vremenska osjetljivost. Automobilska industrija jedna je od onih na koje disrupcije u opskrbnim lancima mogu najviše utjecati. Zaustavljanje proizvodnje u toj industriji prosječno košta 22.000 dolara po minuti, prema podacima ankete koju je proveo Nielsen Research. Slijedom toga, kad dođe do nepredviđene situacije, proizvođači i distributeri automobila iznimno cijene mogućnost korištenja hitnih dostavnih rješenja, koja nudi GEFCO i još neki logistički igrači. Farmaceutska industrija još je jedan dobar primjer zato što farmaceutski proizvodi nisu smo osjetljivi na protok vremena, nego i na najmanje promjene u temperaturi. Kako bismo klijentima omogućili jednostavno praćenje pošiljki u stvarnom vremenu i izazovnim situacijama, GEFCO je prvi u industriji razvio sustav kojim se upravlja glasom bez potrebe prijave u aplikaciju ili sustav, pod nazivom Tracy.

Koliko vam u poslovanju koriste tehnologije? Razvijate li inovacije?

- GEFCO inovacije stavlja u središte svog poslovanja. Imamo prilično ambicioznu strategiju razvoja inovacija koju ugrađujemo u poslovanje kroz nekoliko stupova. Dva su od njih interna. Poslovna jedinica Innovation Watch and Business Intelligence usmjerena je na prepoznavanje trendova na tržištu, dok je naša Tvornica inovacija osnovana s ciljem da zaposlenicima pružimo mogućnost osmišljavanja i razvoja inovativnih projekata koji imaju potencijal prerasti u primjenjiva rješenja. Treći su stup naša partnerstva sa startup inkubatorima i akceleratorima poput Techstarsa, globalne mreže za nove poduzetnike koja je dosad podržala više od tisuću startupova diljem svijeta.

Koristite li se rješenjima poput umjetne inteligencije i robotike, interneta stvari, velikih podataka i slično?

- Korištenje rješenja koja se temelje na umjetnoj inteligenciji među našim je prioritetima, ponajprije kad govorimo o upravljanju transportnim tokovima te optimizaciji prostora i inventurama u našim skladištima. U tom nam je području pomoć specijaliziranih startupova osobito dragocjena, s obzirom na to da su oni stručni u području razvoja tehnoloških rješenja i puno agilniji od nas kad je riječ o testiranju i implementiranju rješenja u kratkom roku. Pokrenuli smo i druge projekte poput automatizacije administrativnih poslova, primjene pametnih ugovora i korištenja chatbotova prilikom uvođenja novih zaposlenika u posao.

Nedavno ste imali zanimljivu akviziciju. Kako ide integracija i što prijevoznicima donosi digitalna platforma?

- Prije nekoliko mjeseci predstavili smo i akviziciju Chronotrucka i trenutačno smo u aktivnoj fazi uspješne integracije kompanije u svoj ekosustav. Chronotruck je lansiran 2016. godine i nudi kompanijama pristup obližnjim prijevoznicima i inovativan portfelj digitaliziranih usluga uključujući sustav trenutačnog određivanja cijena, uslugu geotrackinga, potvrdu o dostavi i e-račun. Digitalna platforma prijevoznicima nudi mogućnost optimizacije tokova prikupljanjem tereta u neposrednoj blizini i time osiguravajući potpunu kapacitiranost kamiona. Taj strateški potez u skladu je s GEFCO-ovom strategijom primjene novih tehnologija radi unapređenja korisničkog iskustva nudeći potpuno digitalizirane usluge kako bi se zadovoljile potrebe sadašnjih i budućih logističkih ekosustava.

Ekološki održiv prijevoz, smanjenje ugljičnog otiska i druge ekološke teme već su godinama u fokusu javnosti. Koliki je danas pritisak na logističku industriju da implementira rješenja zelenije logistike?

- Globalizacija, nove tehnologije, porast udjela e-trgovine i sve brži protok informacija doveli su do eksplozivnog rasta količine transporta robe. Za mnoge od tih dostava koristi se prijevoz kamionima koje pak uglavnom pokreću dizelski motori i koji su stoga, s ostalim teškim vozilima poput autobusa, odgovorni za otprilike četvrtinu emisija ugljičnog dioksida u Europskoj uniji. Očekuje se da će potreba za prijevozom tereta i dalje rasti, a s njom će rasti i količina emisija, osim ako se ne okrenemo novim tehnologijama koje komercijalni prijevoz mogu učiniti puno zelenijim. Takvu promjenu već snažno ugrađujemo u svoje poslovne procese, ne samo da bismo unaprijedili svoje alate nego da bismo pomogli klijentima u smanjenju učinka na okoliš njihovih opskrbnih lanaca.

Koja konkretno rješenja GEFCO primjenjuje u području zelenijeg poslovanja?

- Logistička industrija donedavno je zaostajala za drugim industrijama kad je riječ o digitalnoj transformaciji, no takva se situacija napokon mijenja, a optimizacija se iz dana u dan povećava zahvaljujući razvoju umjetne inteligencije i informacijskih tehnologija. Kompanija kao što je GEFCO ima logistička znanja i mogućnosti za daljnju optimizaciju transporta, povećavajući uvid u potražnju i raspoloživost u stvarnom vremenu. Primjerice, s pomoću umjetne inteligencije moguće je uočiti određene obrasce koji omogućavaju dodatnu optimizaciju u transportnim tokovima i eliminaciju praznih kamiona, što dovodi do uštede resursa i smanjenja troškova. Gdje nam to logistička shema omogućava, koristimo se željezničkim prijevozom zbog mnogo manjeg utjecaja na okoliš kad je riječ o emisijama CO2. Drugi je način optimizacije korištenje većih, ali ne i težih kamiona kako bismo smanjili njihov broj na cestama.

Postoji li, doista, način da i kamionski prijevoz bude zeleniji?

- Svakako. Sljedeći je korak korištenje kamiona koje pokreću čišća goriva, poput prirodnog plina, hidrogena ili biodizela, ili električnih kamiona kod kojih uopće nema emisija CO2. Integracija kamiona s nultom emisijom poseban je izazov za logističku industriju koji nije moguće riješiti preko noći. Nadogradnja cestovne mreže, primjerice uspostavom terminala na autocestama za pretovar i punjenje, jedan je od koraka potrebnih za takvu transformaciju. A jednom kad kamioni postanu autonomni, a već su danas prisutni na prometnicama, takvi bi terminali mogli služiti kao kontrolni tornjevi koji bi nadgledali kamione i preusmjeravali ih primjerice u slučaju prometnih zastoja.

Kako klijenti reagiraju na takva rješenja? Koliko su ona financijski učinkovitija i na koji još način utječu na njihovo poslovanje?

- Naši su klijenti vrlo svjesni naših komparativnih prednosti na tržištu, a to su prije svega pouzdanost i učinkovitost u pitanju brzine, sigurnosti i troškova. Stoga sa zadovoljstvom mogu reći da imamo njihovo povjerenje kad je riječ o razvoju novih usluga, što i ne čudi kad uzmete u obzir da im implementacijom zelenijih tehnologija možemo ostvariti značajne uštede.

Kako se princip zelenijeg uklapa u potrebu za sve bržim i kraćim transportom?

- Proces implementacije zelenijih rješenja znatno nam je olakšan jer su takva rješenja opravdana na mnogo različitih razina. Primjerice, već sad imate GPS-aplikacije koje upozoravaju vozače na prometne zastoje u stvarnom vremenu i u tim slučajevima nude nove, optimalne rute koje onda skraćuju vrijeme provedeno na cesti, a time ujedno smanjuju potrošnju energije i emisije. Važnu ulogu u smanjenju ugljičnog otiska ima i optimizacija prijevoza kako bi se izbjegli prazni ili čak i polupuni utovari, neovisno o tome govorimo li o brodovima, vlakovima ili kamionima. Takav način razmišljanja u središtu je poslovanja GEFCO-a, neprestano tražimo nove načine kojima osiguravamo popunjenost svih prijevoznih sredstava tijekom cijele rute prijevoza.

Kakva je bila protekla godina i što očekujete u ovoj?

- Za GEFCO Adria prošla je godina bila još jedna u nizu uspješnih, u kojoj smo zabilježili gotovo dvoznamenkasti rast u odnosu na 2017. godinu. Trend je nastavljen i u ovoj godini, a pogotovo smo zadovoljni u dijelu zadržavanja postojećih te u privlačenju novih klijenata. To možemo zahvaliti našoj stalnoj diverzifikacija portfelja. Naravno da je za rast logističkih aktivnosti nužno i okruženje u kojem poslujete. Pogotovo priželjkujemo zdrav i organski okoliš u svim većim industrijama u regiji.

Tekst preuzet iz tiskanog izdanja Globusa

Naslovnica Globusa

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 05:58