KREATIVNA EUROPA

Fred Matić: U gospodarstvu nismo u vrhu, ali po tužbama protiv novinara jesmo

U Fažani na panel raspravi u sklopu Media festa govorilo se pomoći kulturnom i kreativnom sektoru iz EU fondova
Fred Matić
 Tomislav Kristo/Cropix

Hrvatski europarlamentarci, članovi Odbora za kulturu Europskog parlamenta, Željana Zovko i Predrag Fred Matić, Ana Jelavić, ravnateljica Uprave za međunarodnu kulturnu suradnju i europske poslove Ministarstva kulture i medija, te Anera Stopfer, voditeljica Službe za Kreativnu Europu i Deska Kreativne Europe u resornom ministarstvu sudjelovali su na panel raspravi o europskim fondovima za medije i bespovratnim sredstvima. Rasprava je upriličena u sklopu Media festa u Fažani, a na seminaru koji je o izazovima i prilikama digitalne tranzicije organizirao Ured Europskog paralmenta u Hrvatskoj.

Zastupnici Zovko i Matić u svojim su izlaganjima istaknuli nastojanja u pomoći kreativnom i kulturnom sektoru. Europski parlament odobrio je u svibnju najveći proračun ikad za kulturni i kreativni sektor. Kreativna Europa jedini je program EU-a kojim se isključivo podupiru kulturni i audiovizualni sektori. Nakon teškog razdoblja za umjetnike i cijeli sektor zbog ograničenja uvedenih zbog pandemije, Parlament i Vijeće u prosincu 2020. postigli su dogovor o proračunu od 2,5 milijardi eura za razdoblje 2021.-2027. godine.

Željana Zovko naglasila je kako su se kroz Europsku pučku stranku zalagali da se iznos pomoći podigne na dvije milijarde eura za programe pomoći medijima i kulturi. Kazala je kako će program Kreativna Europa omogućiti suradnju i stvaranje umjetnicima.

“Sada radim na pomoći audiovizualnom sektoru i oporavku tog sektora, oporavku informativnih kuća i zadržavanju konkurentnosti u krizi, trudila sam se ugraditi hrvatske interese što više” kazala je Zovko. Dodala je kako će se o tom izvješću u Europskom parlamentu glasati krajem rujna.

„Po prvi put je odgovoreno na sva naša traženja da se omogući što veća vidljivost tužbama i proganjanim novinarima koji nisu dolazili do odjeka na europskoj razini. Raste broj neopravdanih i neutemeljenih tužbi, a mi se zalažemo da im se stane na kraj i da se dopusti što veća sloboda istraživačkom novinarstvu”, istaknula je Zovko.

Naglasila je i kako je problem medijski klijentelizam.

„Novinari često nemaju slobodu pisati, ne mogu pisati o stvarima od javnog interesa, uvjetovano je to povezanošću medijskih kuća s različitim utjecajima, ograničeni su uredničkom politikom i zahtjevima marketinških agencija”, kazala je Zovko ističući kako su mediji stupovi demokracije.

Predrag Fred Matić je kazao kako je cijeli život poremećen pandemijom koronavirusa, a kad bi radili listu tko je najviše pogođen vidjelo bi se da su to kulturne djelatnosti kojima se bavi osam milijuna ljudi. Kazao je i kako u Odboru za kulturu trenutno rade na mišljenju o tužbama protiv novinara.

„Nažalost, u gospodarstvu nismo u vrhu. ali po tužbama protiv novinara jesmo, zajedno s Poljacima i Mađarima. Žao mi je zbog toga. Novinare najčešće tuže oni koji su u zatvoru ili su na najboljem putu da završe tamo”, istaknuo je Matić.

„Jako smo ponosni da smo za cijelu jednu trećinu u idućem proračunskom razdoblju povećali sredstva za kulturu”, kazao je Matić također izražavajući nadu da će dodjela tih sredstava u kojima će participirati i naša zemlja proći bez birokratskih zavrzlama.

Ana Jelavić iz Ministarstva kulture i medija informirala je o EU programima koji su za kulturu i medije na raspolaganju.
Anera Stopfer prezentirala je kako se prijavljuje za program Kreativna Europa, jedini program EU-a za potporu kulturnim i kreativnim sektorima, te pojasnila ulogu Deska Kreativna Europa.

Kreativna Europa podijeljena je u tri različita potprograma: Kultura, MEDIA i Međusektorski program.
Potprogram Kultura usmjeren je na umrežavanje, transnacionalnu i multidisciplinarnu suradnju u kulturnim i kreativnim sektorima te izgradnju snažnijeg europskog identiteta i vrijednosti s posebnim naglaskom na glazbenom sektoru, kako su ispregovarali zastupnici u Europskom parlamentu.
Taj potprogram na nacionalnoj razini koordinira Desk Kreativne Europe, ustrojen u okviru Službe za Kreativnu Europu Ministarstva kulture i medija.
Potprogram MEDIA posvećen je poticanju prekogranične suradnje, mobilnosti i inovacija, povećanju vidljivosti europskih audiovizualnih djela u novom okruženju i načinima kako ih učiniti privlačnim različitoj publici, posebno mladima.
Međusektorski potprogram usmjeren je na poticanje inovacija, podupiranje međusektorskih projekata, razmjenu najboljih praksi i rješavanje zajedničkih izazova.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 23:01