Povodom Svjetskog dana prava potrošača Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja je u suradnji s Ministarstvom financija, Hrvatskom narodnom bankom (HNB) i Hrvatskom agencijom za nadzor financijskih usluga (Hanfa) organiziralo konferenciju "Potrošač u svijetu digitalnih financija".
Zamjenica predsjednika Upravnog vijeća Hanfe, Ilijana Jeleč, istaknula je važnost edukacije, posebno u digitalno doba kada smo pokušajima prijevare izloženiji nego ikada prije.
"Stoga je važno ulagati u proizvode koje razumijemo, a da bismo ih razumjeli moramo uložiti vrijeme i trud. Dugoročno je to uvijek isplativa investicija", rekla je Jeleč.
Društvene mreže su preplavile oglasi koji obećavaju zarade "preko noći", ali i ponude za ulaganje u kriptovalute, pri čemu su iz Hanfe u više navrata upozoravali da takva ulaganja nisu regulirana te u slučaju naglog pada vrijednosti takvih ulaganja nema garancije na povrat uloženog novca.
"Zato uvijek savjetujemo potrošače da izbjegavaju visokorizične i špekulativne proizvode te da ulažu u ono što razumiju, pri čemu moraju proučiti usluge koje kupuju", dodala je Jeleč.
Državni tajnik u Ministarstvu financija Stjepan Čuraj podsjetio je na istraživanje OECD-a iz 2019. godine, koje je pokazalo da je financijska pismenost u Hrvatskoj blago porasla u odnosu na 2015. godinu. Unatoč tom povećanju, kod mladih od 18 do 29 uočen je najveći nedostatak financijskog znanja i vještina.
Ministar gospodarstva i održivog razvoja Tomislav Ćorić podsjetio je na zakonodavne i regulatorne aktivnosti koje se poduzimaju u Hrvatskoj u cilju stvaranja povjerenja potrošača, pri čemu je izdvojio Nacionalni program zaštite potrošača za razdoblje od 2021. do 2024. i novi Zakon o zaštiti potrošača, koji bi se trebao primjenjivati od 28. svibnja ove godine.
"Kako bismo dodatno zaštitili prava potrošača, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja uspostavilo je besplatni telefon i podršku putem e-mail adresa ili centralnog središnjeg sustava. U prošloj godini službe su odgovorile na više od 6000 telefonskih poziva potrošača i više od 3000 upita putem elektronske pošte", kazao je Čorić, upozorivši i na važnost udruga za zaštitu potrošača kojima je ove godine dodijeljeno gotovo 350 tisuća kuna za pružanje institucionalne podrške.
Viceguverner Hrvatske narodne banke Bojan Fras govorio je o digitalizaciji bankarstva, koje je korisno potrošačima jer ubrzava, olakšava i povećava dostupnost bankovnih proizvoda, a s druge strane bankarima omogućuje racionalizaciju poslovanja, odnosno nudi im novo područje profitabilnosti. U prilog činjenici da je pandemija ubrzala digitalizaciju idu i podaci Europske komisije, po kojima je u prvom tjednu pandemije korištenje digitalnih aplikacija u području bankarstva poraslo za 72 posto, a nakon ublažavanja mjera se nije bitno smanjilo.
"Digitalna revolucija kao i svaka druga revolucija nosi neke svoje žrtve. Najočitije su pripadnici starije populacije koji imaju dvojbe u vezi s korištenjem internetskog bankarstva, korištenjem bankomata i plaćanjem karticama", objasnio je Fras, "Razina informiranosti hrvatskih potrošača i njihovo povjerenje u banke i bankovne usluge među najnižima je u Europskoj uniji. U području online plaćanja i drugih digitalnih bankovnih usluga stanje se popravlja posljednjih godina, no i dalje smo ispod prosjeka EU-a", naglasio je Fras.
Viceguverner HNB-a kazao je kako je digitalizacija prisutna u svim oblicima bankarstva, to nas ne smije odvesti u područje "digitalne monokulture", što znači da treba zadržati raznolikost bankovne ponude, pa tako i njene tradicionalne oblike.
Kada je riječ o prigovorima potrošača, HNB ih je lani primio i obradio 906, no nijedan se nije odnosio na pitanje digitalnih bankovnih usluga.
Svjetski dan prava potrošača obilježava se svake godine 15. ožujka s ciljem jačanja globalne svijesti o pravima potrošača i nastojanja da se potakne veća briga za potrošačka prava svih aktivnih dionika provedbe politike zaštite potrošača.
Dodajmo kako EU razmatra nove načine zaštite potrošača. Europska komisija je u studenom 2020. predstavila novu strategiju za potrošače za razdoblje od 2020. do 2025., s naglaskom na pet ključnih područja: zelena tranzicija, digitalna transformacija, učinkovita provedba prava potrošača, posebne potrebe određenih skupina potrošača i međunarodna suradnja.
Europski parlament nedavno je usvojio zakon o digitalnim uslugama kojima se propisuju pravila za zaštitu korisnika od štetnog i nezakonitog sadržaja na internetu uz istodobnu zaštitu slobode govora. Zastupnici EU parlamenta rade i na reviziji direktive o potrošačkim kreditima, kojom se želi poboljšati pravila o procjeni kreditne sposobnosti potrošača, čime će se izbjegavati njihova prezaduženost.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....