Michal Wojciech Senczuk

'Nisam čuo nijedan logičan argument u prilog zabrani rada nedjeljom'

Sigurno će broj turista biti manji u odnosu na prošlu sezonu. To će se negativno odraziti na sve trgovce na obali
Michał Wojciech Seńczuk, predsjednik uprave Studenca
 Tom Dubravec / Hanza Media

U lipnju 2018. poljski Enterprise Fund VIII, u vlasništvu Enterprise Investorsa, preuzeo je Studenac od njegova osnivača i vlasnika Josipa Milavića. Enterprise Investors jedna je od najvećih tvrtki za upravljanje fondovima u srednjoj i istočnoj Europi. U ožujku prošle godine Studenac je preuzeo Istarske supermarkete, a potom, u studenom, zadarski Sonik. Studenac grupa trenutno ima maloprodajne objekte na 617 lokacija i ima 3500 stalnih zaposlenika. Studenac je nastao kao mali obiteljski obrt 1973. godine, a svoje je poslovanje proširio na maloprodaju kasnih 90-ih godina prošlog stoljeća otvaranjem nekoliko prodavaonica u Omišu i okolici te veleprodajnog skladišta u Dućama.

Michal Wojciech Senczuk imenovan je za predsjednika Uprave omiškog Studenca u kolovozu 2018. s pozicije glavnog operativnog direktora i predsjednika Uprave Polomarketa. Ima životopis klasičnog menadžera. Diplomirao je na Ekonomskom fakultetu u Poznanju 2003. godine transport i logistiku, a godinu poslije upisao je Executive MBA studij pri Harvard Business School koji je završio 2005. Osam godina kasnije diplomirao je i na INSEAD-u, još jednoj prestižnoj poslovnoj školi. Svoje poslovno iskustvo stječe od 1997. godine na poljskom maloprodajnom tržištu, obnašajući različite menadžerske funkcije u tvrtkama Jeronimo Martins, Zabka Polska i Polomarket.

Kakvi su vaši poslovni rezultati u prvom tromjesečju? Kakvi su bili prošle godine?

Nažalost nije moguće usporediti naše poslovne rezultate u prvom tromjesečju ove godine s istim razdobljem prošle godine zbog COVID-19 situacije i ograničenja koja su uvedena. Na rezultate u ožujku posebno je utjecalo ponašanje potrošača uzrokovano panikom zbog pojave virusa. Očekujemo utjecaj izvanredne situacije na poslovne rezultate i u drugom tromjesečju, stoga ćemo tek nakon prve polovice godine moći napraviti valjanu procjenu. Uzimajući u obzir izvanrednu situaciju u kojoj smo se našli i sve mjere koje smo do sada poduzeli možemo s punim pravom reći da smo zadovoljni trenutnim rezultatima.

U kojoj mjeri je pandemija COVID-19 utjecala na vaše poslovanje?

Uvelike. Ove godine se promijenilo ponašanje potrošača, imali smo manje posjeta kupaca, ali oni su kupovali veće količine namirnica. Promijenila se i struktura prodaje: potrošači su kupovali više trajnih, a manje lako kvarljivih proizvoda. Takvo ponašanje zahtijevalo je drugačiji pristup punjenju polica, kao i fokus na kategorije proizvoda koje su bile od strateškog značaja za vrijeme epidemije. Ograničenja radnog vremena i provedba novih mjera prisilili su nas da promijenimo prioritete i pratimo situaciju u svakoj pojedinoj prodavaonici. Zbog novonastale situacije morali smo zaustaviti neke od aktivnosti, poput rebrandinga trgovina, na koje smo se do tada fokusirali. Naši prioriteti bili su, prije svega, sigurnost i zaštita kako naših zaposlenika tako i kupaca, poštivanje epidemioloških mjera te priprema na očekivani negativni učinak pandemije na naše poslovanje i pad turističkih posjeta, posebno u prvom dijelu sezone.

Tom Dubravec / Hanza Media
Michał Wojciech Seńczuk, predsjednik uprave Studenca

S obzirom na položaj vaših trgovina, što će se dogoditi s vašim poslom ako turistička sezona potpuno podbaci?

Ne vjerujemo da turističke sezone uopće neće biti, ali smo sigurni da će broj turista biti znatno manji u odnosu na prošlu sezonu. To će se negativno odraziti na sve trgovce na obali, posebno na početku sezone. Taj negativni trend će obuhvatiti lokacije koje ovise o turističkom prometu i nalaze se većinom na otocima i u kampovima na sjeveru zemlje. Međutim, mi imamo više od 600 trgovina koje se nalaze također u većim gradovima, a i u zaleđu gdje je utjecaj sezone ograničen, a naš format Korak do Vas, prvenstveno je usmjeren na lokalne kupce kojima dajemo prioritet. Kao što znamo, broj noćenja ima snažan utjecaj na domaći turizam koji bi ove godine trebao biti još veći. Zbog toga je naša zabrinutost više usmjerena na cjelokupnu gospodarsku situaciju i dugoročni učinak krize. Sve europske zemlje s visokim udjelom turizma u gospodarstvu imaju zabrinjavajuće prognoze bez obzira na pad BDP-a u ovoj godini koji će u Hrvatskoj, po prognozama Vlade, iznositi 9,4 posto. To će utjecati na sve oblike poslovanja bez obzira na sektor i lokaciju. Povećanje nezaposlenosti i smanjenje prihoda od turizma odrazit će se na sve maloprodajne lance. Uz to, situacija će se pogoršati i zbog dodatnih ograničenja koja se uvode, poput zabrane rada nedjeljom. Ako se ta situacija nastavi, suočit ćemo se s naglim porastom nezaposlenosti.

Koji je vaš plan ako se to dogodi? Hoće li neke trgovine u turističkim centrima u tom slučaju biti zatvorene?

Zatvaranje prodavaonica nije upitno i neće se dogoditi, ali otvaranje nekih od njih jest. Otvaranje prodavaonica, primjerice na sjeveru zemlje, u nekim slučajevima izravno ovisi o otvaranju turističkih kampova. Prošle godine u ovo vrijeme sve su one već bile otvorene, dok ove godine otvaranje nije bilo moguće. Radimo na tome s našim partnerima i ovisno o situaciji otvarat ćemo ih postepeno - prve su već u procesu otvaranja, a sezonske trgovine će biti otvorene ovisno o odlukama koje se odnose na turističke dolaske. Nemamo fiksni plan, situacija se stalno mijenja, ali smo spremni reagirati u svakom trenutku.

Je li zabrana rada nedjeljom na neki način opravdana? Kako će se to odraziti na poslovanje trgovačkih lanaca u turističkim destinacijama?

Ne smatram da je zabrana rada nedjeljom opravdana budući da do sada nisam čuo nijedan logični argument koji ide u prilog ovoj zabrani. Imam osjećaj da oni koji se zalažu za zabranu rada nedjeljom jednostavno nisu svjesni negativnih posljedica te odluke i po mom mišljenju je nedopustivo da tu odluku još nitko nije temeljito objasnio. Problem ne leži samo u smanjenju prometa trgovačkih lanaca u turističkim destinacijama - glavni problem je negativni utjecaj na gospodarstvo koji će na kraju naštetiti svima. Protivimo se ovoj odluci, ali u isto vrijeme se nadamo da će racionalnost i gospodarski interes zemlje biti na vrhu prioriteta u procesu donošenja odluka.

Kako idu procesi restrukturiranja Studenca nakon preuzimanja ovog maloprodajnog lanca od Enterprise Funda VIII?

Smatramo da je proces restrukturiranja dovršen i možemo reći da smo jako zadovoljni rezultatima. Od svih promjena, one koje su najvidljivije kupcima i na koje smo najviše ponosni su: novi format trgovine - dizajn i komercijalna ponuda za naše kupce s naglaskom na svježe proizvode i ToGo ponuda koju ima isključivo Studenac. Naša ToGo kava omiljena je ne samo turistima, već i lokalnim kupcima. Sve su promjene predstavljene našim kupcima, optimizirali smo komunikacijske kanale i uveli nove načine komunikacije s njima. Pokrenuli smo i nove projekte usmjerene na poboljšanje zadovoljstva kupaca, poput novog programa vjernosti koji se temelji na skupljanju naljepnica, radimo na poboljšanju koncepta naše COOL kartice i uvodimo nove promotivne ponude prilagođene zahtjevima kupaca. Ujedno neprekidno radimo i na poboljšanju naših internih procesa kako bismo unaprijedili suradnju i sinergiju našeg tima, što također utječe na zadovoljstvo kupaca. Studenac ima snažan tim u svome sjedištu, ali i na terenu. Trebalo nam je vremena da pronađemo tako velik broj motiviranih djelatnika. Čestitao bih svakom pojedincu koji je do sada doprinio našem spektakularnom razvoju od 380 prodavaonica u jednoj županiji do hrvatske maloprodajne mreže s više od 600 prodavaonica duž cijele jadranske obale. Trenutno smo fokusirani na rast poslovanja i neprekidno unapređenje naše ponude.

Tom Dubravec / Hanza Media
Michał Wojciech Seńczuk, predsjednik uprave Studenca

Kako ide restrukturiranje trgovačkih lanaca koje je preuzeo Studenac? Gdje se postižu sinergijski efekti?

Dvije akvizicije koje su dovršene Istarski supermarketi i Sonik, su u visokoj fazi restrukturiranja. Istarski supermarketi su pripojeni Studencu krajem 2019. i sve su trgovine već preuređene i brandirane u Studenac te svi radimo kao jedan tim. Na sjeveru zemlje smo stvorili operativnu strukturu koja je odgovorna za sva bivša prodajna mjesta Istarskih supermarketa i Studenca, a član nekadašnjeg rukovodstva Istarski supermarketi postao je član uprave Studenca. Pripajanje Sonika je još uvijek u tijeku, a prema planu glavne će aktivnosti započeti nakon turističke sezone. U Studencu postoje dva glavna izvora sinergije: razvoj volumena poslovanja i u nekim situacijama važniji od njega a to je know-how. Posebno u slučaju Istarskih supermarketa drugi je izvor za nas bio izuzetno važan, s obzirom na to da je Istra značajno drugačije tržište od Dalmacije. Bez posebnog znanja i iskustva o navikama kupaca trebalo bi nam jako puno vremena da pozicioniramo Studenac u toj regiji.

Kako se nosite s konkurencijom? Na jadranskoj obali su pozicionirani svi značajniji hrvatski i inozemni lanci: Gdje vidite prostor za napredak?

Slažem se da je tržište vrlo konkurentno i većina glavnih igrača je već prisutna na tržištu, ali zapravo nitko ne nudi ono što nudimo mi. Ne možemo se natjecati širinom asortimana s nekima od njih jednostavno zato što su naše prodavaonice malog formata, ali možemo pružiti kupcima nešto što oni ne mogu - savršeni spoj kvalitetnih i svakodnevno neophodnih artikala po konkurentnim cijenama. Ponosni smo na naše pristupačno i ljubazno osoblje. Studenac je također u mogućnosti otvoriti svoje prodavaonice čak i u blizini konkurencije - imamo puno primjera u kojima nam prisutnost trgovina većeg formata daje priliku za povećanje prometa. Zbog manjeg formata trgovina imamo mogućnost pristupiti većem broju potencijalnih lokacija na kojima se drugi trgovci nikad ne bi mogli uklopiti te vidimo i dalje veliki potencijal za razvoj.

Gdje je općenito prostor za rast u retailu na hrvatskom tržištu?

To ovisi o kakvom rastu govorimo. Ako govorimo o organskom rastu - samo mali formati imaju veliki potencijal. Integracija tržišta će nekim igračima biti prilika za daljnji rast.

Je li onda retail tržište zasićeno?

Hrvatsko tržište je zasićeno, ali još uvijek nije prezasićeno po pitanju svih formata. Rast će biti težak za lance velikog formata jer to više nije omiljeni format kupaca. Specifičnost tržišta je visoka razina defragmentacija. Znači, još uvijek je značajan tržišni udio u rukama lokalnih mreža, ali i to će se s vremenom promijeniti. Po mom mišljenju, nema puno prostora za ulazak novih stranih lanaca na tržište. Čak i ako se to dogodi, dinamika njihova organskog rasta neće biti značajna.

Ipak, najavljen je ulazak još nekih velikih inozemnih lanaca na ovo tržište: je li turizam dovoljno atraktivan da bi svi mogli održivo poslovati?

Turizam će uvijek biti važan faktor za odluku o ulasku na tržište, no problem leži u pristupačnosti lokacijama, a za trgovine velikog formata to može biti velika prepreka.

Kojim će formatima trgovina Studenac dati prioritet?

Samo jednom. Dat ćemo prioritet malim modernim prodavaonicama koje se nalaze nadohvat ruke.

Koja je prednost i potencijal takvih takozvanih kvartovskih trgovina?

Kvartovske trgovine su jednostavno ugodne kupcima. Danas, kada je svaka minuta važna, bolje je i jednostavnije pješice obaviti kupnju umjesto da autom idete u trgovački centar ili veliki supermarket koji nije u blizini mjesta gdje živite. To je također ekonomično iz jednostavnog razloga: kada idete u veći supermarket, osim što trošite novac za gorivo ili kartu za javni prijevoz, trošite kupujući velike količine proizvoda koje ćete konzumirati tek za nekoliko dana ili tjedana. Uz trgovinu Korak do Vas, nabavku možete obaviti svaki put kad vam nešto zatreba za pripremu obroka, trošeći novac samo na one proizvode koji su vam trenutno potrebni. To je financijski manje zahtjevno i omogućava vam nabavku uvijek svježih proizvoda. Studenac je zapravo produžetak Vašeg hladnjaka kojeg otvorite i posegnete za nekim proizvodom baš u trenutku kada vam zaista i zatreba.

Nikola Vilić / Hanza Media
Trgovina Studenca

Koliko su hrvatski potrošači prihvatili online prodaju? Kako je pandemija COVID-19 utjecala na razvoj takve vrste prodaje?

Kada smo radili prvotna istraživanja o online prodajnim kanalima, pokazalo se da digitalna prodaja nije poželjan način kupovine namirnica. Došli smo do saznanja da je to uglavnom povezano s kupovnim navikama lokalnih kupaca koji bi radije otišli u dućan i imali izravni kontakt s proizvodom i osobljem. S obzirom na rezultate istraživanja, naša je logika bila da o online prodaji razmišljamo više kao o budućoj alternativi za kupce, unutar ukupne digitalne transformacije tržišta. No, budući da je pandemija sve promijenila, kupci su kupovinu putem interneta počeli smatrati praktičnijim izborom koji im omogućuje brigu o njihovom zdravlju. Zbog toga smo odlučili ubrzati implementaciju online prodaje, te smo lansirali platformu Kupi i pokupi, koju ćemo i nadalje razvijati. Do sada je implementirana na 30 lokacija, ali nastavljamo s njenom optimizacijom šireći asortiman u ponudi, kao i lokacije na kojima je dostupna. Prednosti ovog programa su višestruke - jednostavna svakodnevna kupovina bez čekanja u redovima, kao i brzo pretraživanje i naručivanje proizvoda iz udobnosti vlastitog doma. Narudžbe se mogu obaviti 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu. Vjerujemo da će pandemija ubrzati promjenu navika kupaca, kao što je online kupovina, ali smatram da će se za tako nešto kupci još neko vrijeme odlučivati u izvanrednim okolnostima, s iznimkom Zagreba, gdje je život dinamičniji, pa će i ovaj trend prije biti usvojen. Naši su lokalni kupci još uvijek tradicionalni i kontakt s osobljem i proizvodima će im i dalje biti vrlo važan.

Kakva je budućnost vlastitih robnih marki na hrvatskom tržištu? Kakva su vaša iskustva i stajališta?

Vidim veliki potencijal u robnim markama, naime, u praksi se pokazalo da dobro razvijene robne marke mogu biti dobra alternativa za potrošače. Preduvjet za uspjeh je prava kombinacija kvalitete i cijene. Većina potrošača nema dobro iskustvo s privatnim robnim markama zbog problema s kvalitetom. Na europskom tržištu udio privatnih robnih marki iznosi oko 30, dok je u nekim zemljama taj udio čak preko 50 posto. Hrvatsko tržište ima veliki potencijal za napredak s obzirom da je zastupljenost privatnih robnih marki ovdje tek oko 10 posto.

Vjeruju li hrvatski potrošači više privatnim robnim markama ili poznatim brendovima?

Danas poznati brendovi uživaju veće povjerenje potrošača i to je generalno opravdano. Međutim, kako sam i prije rekao, isplati se uložiti u razvoj kvalitetnih privatnih robnih marki, s obzirom da bi rast udjela u prodaji mogao doseći 2 do 4 posto na godišnjoj razini.

Što je bitno prosječnom hrvatskom potrošaču? Na koji način donosi odluku kojem lancu trgovine dati povjerenje?

Shodno našem razumijevanju tržišta, koje se zasniva na različitim istraživanjima i analizama, zadovoljstvo potrošača je najviše povezano s općom ponudom proizvoda. Ovdje govorimo o kombinaciji asortimana, cijene i kvalitete proizvoda, uz napomenu da važnost svake od komponenti varira ovisno o lokaciji. Prema našim zapažanjima, ljudski faktor je također jako bitan budući da naši kupci vole i cijene ljubaznost i uslužnost naših zaposlenika. Podjednako važna je i interna agilnost, koja je vrlo bitna kako bismo kupcima omogućili ono što od nas očekuju. Blizina trgovine ne može biti jedini razlog zbog kojeg kupac uđe u našu trgovinu. Kada zadovoljite sve navedene komponente postajete omiljena trgovina i tada vam se kupci svakodnevno vraćaju.

Po kojem principu pronalazite zaposlenike? Postoje li i dalje problemi na tržištu rada?

Pronalazak zaposlenika uvijek predstavlja svojevrsni izazov, kao i njihovo zadržavanje i motiviranje, bez obzira na situaciju. Kao što sam nekoliko puta već spomenuo, izazovi s kojima se susrećemo su i dalje manji u odnosu na neke druge europske zemlje, no svakako postoji prostor za napredak. Pritisak na poslodavce će samo rasti, ne samo zbog plaća, već i zbog ostalih radnih uvjeta, dodatnih pogodnosti, mogućnosti usavršavanja, individualnog pristupa i atmosfere na poslu. Iako će koronavirus omogućiti pristup novim resursima, očekivanja zaposlenika će i dalje postojati. Znači da trebamo marljivo raditi kako bismo ih ispunili.

Gdje vidite Studenac u narednom razdoblju?

Nastavit ćemo razvijati našu trgovačku mrežu s naglaskom na tri glavne aktivnosti: praćenje prodajnih rezultata, organski rast i akvizicije. Također, nastavit ćemo i s ulaganjima u preuređenje prodavaonica.

Vidite li potencijal za ulaganje u kontinentalni dio Hrvatske?

Kontinentalni dio Hrvatske svakako nam je zanimljiv i ima potencijal za razvoj. Trenutno promatramo tržište te istražujemo odgovara li naš format lokalnim zahtjevima, odnosno je li prikladan kupcima. Odluku ćemo donijeti krajem godine.

Tekst preuzet iz tiskanog izdanja Globusa

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. studeni 2024 18:49