Ako poučavamo djecu danas na isti način kao jučer krademo im budućnost.” - Citat je poznatog američkog reformatora obrazovanja Johna Deweyja, koji je to izrekao prije stotinjak godina, daleko prije rapidnog napretka informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT) koja je danas integralni dio života djece koja i ne znaju za život prije mobitela i interneta. Tehnologija je svuda u njihovim životima, osim - u školi. Koriste je za sve, a trebali bi je koristiti i za učenje.
Potrebno je postaviti i pitanje unaprjeđuje li zaista tehnologija učenje i kvalitetu poučavanja te postizanje ishoda učenja. Ova dilema nije nova. Devedesetih godina prošlog stoljeća bila je poznata kao “debata o medijima” koju su započeli Richard Clark i Robert Kozma. Clark je usporedio ulogu tehnologije u poučavanju s kamionom i napisao da njen utjecaj nije veći od utjecaja kamiona za prijevoz namirnica na kvalitetu namirnica koje prevozi. Kozma je pak naglašavao da je upotreba računalne tehnologije važna, a njezin je utjecaj najučinkovitiji kad podupire aktivan angažman učenika u procesu učenja. Većina suvremenih istraživanja podupire Kozminu tezu i pokazuju da pedagogija/metodika i tehnologija moraju ići ruku pod ruku želimo li da učenici budu motivirani, inovativni, uspješni u postizanju ishoda učenja te posebno - spremni za cjeloživotno učenje. Dakle, za uspješnu primjenu tehnologije u obrazovanju ključan je sposoban i motiviran nastavnik te adekvatno okruženje za učenje i poučavanje.
Na tome tragu, 2015. godine Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet započela je provedbu projekta “e-Škole: Uspostava sustava razvoja digitalno zrelih škola (pilot-projekt)”. To je pilot-projekt koji obuhvaća 10% škola iz cijele Hrvatske (101 osnovna i 50 srednjih škola). Cilj ovog projekta nije samo opremanje škola već i povećanje spremnosti škola na prihvaćanje i iskorištavanje potencijala IKT-a u unaprjeđenju nastavnih i poslovnih procesa u školi.
Pilot-projekt školama pruža kvalitetno opremljene učionice, osigurava edukacije za nastavnike, ravnatelje i administrativne djelatnike u školama o načinima primjene računalne opreme u svakodnevnom radu, razvija digitalne materijale koji se koriste u nastavi te osigurava cjelokupno IKT okruženje za upravljanje školom.
Pilot-projekt e-Škole ne bi mogao uspjeti bez aktivnog sudjelovanja i predane podrške više od 7000 nastavnika te brojnih stručnih suradnika. Oni već sada poučavaju svoje učenike “za sutra” i grade školu za život. Projektom je kroz nastavu obuhvaćeno preko 23.000 učenika koji imaju priliku koristiti suvremene tehnologije za učenje i razviti digitalne vještine.
Pilot-projekt e-Škole vrijedan je gotovo 307 milijuna kuna, od čega se čak 85% sufinancira iz europskih fondova. Projekt se provodi do 2018., a nakon toga planirana je i druga faza projekta s puno većim obuhvatom škola. Paralelno s tim projektom uvodimo već od ove jeseni i programiranje mikroračunala u sve 6. razrede osnovnih škola kao interdisciplinarnu temu te Informatiku kao obavezan predmet u sve 5. i 6. razrede od školske godine 2018./2019.
Sigurna sam kako će iskustva i znanja prikupljena kroz provedbu pilot-projekta e-Škola pridonijeti njegovom uspješnom nastavku u vidu velikog projekta, ali i pokretanju drugih sličnih projekata koji omogućuju iskorak hrvatskih škola, učenika i nastavnika u 21. stoljeće.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....